رونمایی از تویوتا GR یاریس پیشرانه وسط؛ هموار شدن مسیر تولید MR2 جدید
پدال/ شرکت تویوتا از کانسپت جدید GR یاریس M با طراحی پیشرانه وسط رونمایی کرده است. برخی کارشناسان معرفی این خودرو را به معنی هموار شدن احیای MR2 مشهور میدانند.
شاید تویوتا یاریس استاندارد خودرویی اقتصادی باشد اما GR یاریس محصولی کاملاً متفاوت است و با وجود قدرت ۳۰۰ اسب بخار و سیستم چهار چرخ محرک میتواند با خودروهای بزرگتر رقابت کند. در واقع GR یاریس را توانایی رقابت با برادر بزرگتر خود یعنی GR کرولا را دارد، خودرویی که از همان نیروگاه ۳ سیلندر ۱.۶ لیتری برادر هاچبک خود استفاده میکند؛ اما ژاپنیها برای نمایشگاه توکیو ۲۰۲۵ پروژه جدیدی را معرفی کردهاند تا هاچبک داغ خود را داغتر کنند. در واقع شاهد معرفی GR یاریس پیشرانه وسط در این رویداد خودرویی هستیم.
تویوتا بجای پیشرانه G16E-GTS بکار رفته در GR یاریس، GR کرولا و لکسوس LBX موریزو RR از پیشرانه دیگری در GR یاریس پیشرانه وسط استفاده کرده است. این پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو که با کد G20E شناخته میشود هنوز در فاز توسعه قرار دارد و بنابراین احتمالاً جزو پیشرانههای جدید تویوتاست که قواعد بازی را تغییر خواهند داد. البته فعلاً مشخص نیست خودروی موردبحث ما که با نام رسمی GR یاریس M کانسپت شناخته میشود از سیستم چهار چرخ محرک استفاده میکند یا خیر.
احتمال تولید تویوتا GR یاریس پیشرانه وسط کم است چراکه طراحی آن بیشتر مناسب خودروهای اسپرت ویژه است و از طرفی خود این شرکت قبلاً به احیای MR2 اشاره داشته است. علاوه بر این ما میتوانیم پیشرانه ۴ سیلندر گازو ریسینگ را در خودروهای دیگر که شاید در آینده تولید شوند ببینیم. احتمالاً نیروگاه G20E در سلیکا جدید نصب شود هرچند هنوز چیزی بهصورت رسمی تائید نشده است.
جدای از این موارد، سوپرا نیز بهصورت کامل از سبد محصولات تویوتا حذف نشده و در آینده مجدداً تولید خواهد شد و بنابراین گزینه مناسبی برای استفاده از این پیشرانه خواهد بود. البته تویوتا اقدام به تست و بررسی GR یاریس پیشرانه وسط در مسابقات سوپر تایکیو خواهد کرد. این خودروی پرفورمنس کوچک مکررا رانده خواهد شد تا خراب شده و سپس مجدداً برای شرایط سخت و دشوار مسابقات تعمیر و آماده شود.