بررسی موتورسیکلت CFMoto 450NK مدل ۲۰۲۴
آخرین خودرو/ دسته موتورهای زیر ۵۰۰ سی سی یکی از رقابتی ترین و پرچالشترین بخشهای دنیای موتورسیکلت است. در این دسته، تولیدکنندگان تلاش میکنند تا مشتریان جدید را از ابتدای مسیر موتورسیکلت سواری جذب کنند یا حتی آن هایی که از مدلهای با ظرفیت بالاتر به مدلهای کوچکتر روی میآورند، به برند خود وفادار نگه دارند. ایده این است که اگر بتوانند موتورسواران تازهکار را جذب کنند، آنها در آینده با پیشرفت و خرید مدلهای بزرگتر و گرانتر، همچنان به برند وفادار خواهند ماند.
در این دسته، موتورسیکلتهای مختلفی از جمله اسپرت، رترو، اسکرامبلر، ادونچر و، رایجترین و رقابتی ترین نوع، نیکد اسپرتها وجود دارند. حالا، در سال ۲۰۲۴، غول چینی CFMoto با مدل جدید 450NK وارد میدان شده است. این موتورسیکلت که با قیمتی کمتر از ۵ هزار دلار عرضه میشود، رقبا را به چالش میکشد. علاوه بر قیمت مناسب، این موتورسیکلت دو سیلندر با طراحی جذاب، امکانات کمک رانندگی و اتصال بلوتوث ارائه میشود. این محصول را بررسی کردیم تا ببینیم آیا این پیشنهاد به همان اندازه که به نظر میرسد، ارزشمند است یا خیر.
مزایا و معایب
مزایا:
موتور پرقدرت
صدای جذاب برای موتوری استاندارد
ظاهر زیبا و نمایشگر TFT
معایب:
تایرهای CST حس لازم را منتقل نمیکنند
تنها یک دیسک ترمز جلو دارد
ترک نشینها باید شجاع و کوچک اندام باشند
پیشرانه و عملکرد فنی
موتور ۴۴۹ سیسی دو سیلندر این مدل برخلاف برخی دیگر از محصولات CFMoto، نسخهای از موتورهای KTM نیست، بلکه کاملاً توسط خود شرکت طراحی و تولید شده است. این موتور ۳۴.۵ کیلووات (۴۶ اسب بخار) قدرت در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه و ۳۹.۳ نیوتن متر گشتاور در ۷۷۵۰ دور در دقیقه تولید میکند و مجهز به تزریق سوخت و میللنگ ۲۷۰ درجهای است که در تئوری باعث انتقال قدرت نرمتر میشود.
صدای تولیدی این موتور یک شگفتی است؛ برای یک موتورسیکلت منطبق با استاندارد A2 که تمام قوانین آلایندگی اروپایی را رعایت میکند، صدای خروجی اگزوز بسیار جذاب و قوی است. این صدا باعث میشود تجربه رانندگی هیجان انگیز تر شود و شما را ترغیب به نگهداشتن موتور در دورهای بالا کند.
حداکثر قدرت و گشتاور در دورهای بالاتر نسبت به رقبا حاصل میشود، بنابراین موتور در میانه دور (میان برد) به اندازه مدلهای Kawasaki یا Honda قوی نیست. با این حال، رانندگی با دور بالا بسیار لذتبخش است. این موتور به راحتی به سرعت بیش از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت (طبق نمایشگر) میرسد و شتاب گیری آن تا سرعتهای بزرگراهی سریع و روان است. در سرعتهای ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت مشکلی وجود ندارد، اگرچه در دورهای بالا کمی لرزش احساس میشود.
گیربکس کمی نیازمند تعویضهای مکرر است و روانی مورد انتظار از یک موتورسیکلت مدرن را ندارد، اما باز هم تجربه رانندگی هیجانانگیز را فراهم میکند.
هندلینگ و سیستم تعلیق
هندلینگ 450NK نیز مثبت ارزیابی میشود. ارتفاع صندلی ۷۹۵ میلیمتر و باریک است و مرکز ثقل موتور نیز پایین نگه داشته شده است. وزن موتور تنها ۱۶۵ کیلوگرم است که باعث چابکی و سهولت در کنترل آن، به ویژه در شهر، میشود.
اما مشکل اصلی در اینجا سیستم تعلیق است. دوشاخ جلو ۳۷ میلیمتری معکوس و غیر قابل تنظیم و کمکفنر عقب با تنظیم پیش بار فنر مناسب هستند، اما در سرعتهای بالا کنترل و حس کافی ارائه نمیدهند. این مشکل تا حدودی به تایرهای CST Adreno مربوط است که اگرچه لغزش یا از دست دادن چسبندگی نداشتند، اما بازخورد و اطمینان لازم را منتقل نمیکردند.
ترمز جلو نیز تنها یک دیسک با کالیپر J.Juan است که عملکرد قابل قبولی دارد اما قدرت کافی ندارد. سیستم ABS به صورت استاندارد ارائه شده است، اما برخلاف KTM، به شیب حساس نیست و بسیار ابتدایی است.
راحتی و مصرف سوخت
سیستم تعلیق نرم و ارگونومی این موتورسیکلت مناسب افراد کوتاهتر (حدود ۱۷۰ سانتیمتر) است. افراد قدبلند ممکن است موقعیت رانندگی را کمی تنگ و محدود بیابند. همچنین، صندلی ترکنشین کوچک و بسیار سخت است. این موتور اقتصادی است و حتی در دورهای بالا نیز مصرف سوخت آن بیش از ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیست و در شرایط عادی تا ۳.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نیز میرسد.
تجهیزات
وجود یک نمایشگر ۵ اینچی TFT در یک موتورسیکلت با قیمت کمتر از ۵هزار دلار قابلتوجه است. این نمایشگر خوانا، زیبا و نسبتاً کاربرپسند است. با نصب اپلیکیشن CFMoto Ride میتوانید از طریق بلوتوث (بهصورت اختیاری) اتصال برقرار کنید. طراحی کلیدها و سوئیچها کمی قدیمی به نظر میرسد.
سیستم ABS و کنترل کشش به صورت استاندارد ارائه شده است، اما هیچیک به شیب حساس نیستند. در کل، ظاهر و کیفیت ساخت موتور بسیار خوب است و در نگاه اول شاید کسی متوجه نشود که این یک محصول چینی است.
مشخصات فنی
ظرفیت موتور:
۴۴۹ سیسی
چیدمان موتور:
دو سیلندر، موازی
جزئیات موتور:
۸ سوپاپ، خنکشونده با آب، مجهز به سیستم تزریق سوخت
قدرت:
۴۶ اسب بخار (۳۴.۵ کیلووات) در ۱۰,۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور:
۳۹.۳ نیوتنمتر در ۷۷۵۰ دور در دقیقه
جعبه دنده:
۵ سرعته با انتقال نهایی زنجیری
مصرف سوخت متوسط:
۵.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
ظرفیت مخزن سوخت:
۱۴ لیتر
حداکثر برد تا خالی شدن سوخت:
۲۷۳ کیلومتر
کمکهای رانندگی:
سیستم ترمز ضد قفل (ABS و کنترل کشش TC )
شاسی:
لولهای فولادی
تعلیق جلو:
دو شاخه معکوس ۳۷ میلیمتری با ۱۳۰ میلیمتر حرکت
تنظیمات تعلیق جلو:
ندارد
تعلیق عقب:
تعلیق تکگانه با ۱۳۰ میلیمتر حرکت
تنظیمات تعلیق عقب:
فقط تنظیم پیشبار
ترمز جلو:
دیسک ۳۲۰ میلیمتری، کالیپر چهار پیستونی J-Juan
ترمز عقب:
دیسک ۲۲۰ میلیمتری، کالیپر تکپیستونی Hangte
چرخ/تایر جلو:
۱۱۰/۷۰-۱۷ CST
چرخ/تایر عقب:
۱۵۰/۶۰-۱۷ CST
ابعاد (طول x عرض x ارتفاع):
۲۰۰۰ ۸۱۰ x 1130 x میلیمتر
فاصله بین دو محور:
۱۳۷۰ میلیمتر
ارتفاع صندلی:
۷۹۵ میلیمتر
وزن:
۱۶۵ کیلوگرم (وزن خالص)