نبرد آفرود بین تویوتا لندکروزر پرادو، جیپ رانگلر و لندروور دیفندر
پدال/ وقتی حرف از آفرود میشود، اولین نامهایی که به ذهن میآید، تویوتا لندکروزر، جیپ رانگلر و لندروور دیفندر هستند. این شاسیبلندها طی دههها با درنوردیدن سختترین مسیرهای روی کرهٔ زمین، شهرتی افسانهای پیدا کردهاند اما در چالشهای آفرود، کدامیک از این سه ماشین برتر است؟ کارواو با ترتیب دادن مقایسهای سخت، قصد دارد به این سؤال پاسخ دهد. در این رقابت یک سری چالش سخت آفرود پیش روی سه خودرو قرار داده شده تا برنده نهایی مشخص شود. این چالشها شامل بالا رفتن از سربالایی گلی، خزیدن از روی سنگها، آزمایش سیستم کنترل پایین رفتن از شیب و انعطاف تعلیق و شاسی میشود که حداکثر توانایی خودروها را به نمایش میگذارد.
اولین چالش، مسابقه درگ در مسیر سربالایی گلی بود و لندکروزر علیرغم استفاده از لاستیکهای آلترین برنده شد درحالیکه دیفندر و رانگلر که هردو لاستیکهای آفرودی داشتند عقب ماندند. در آزمایش چابکی، رانگلر بهترین عملکرد را داشت و در یک مسیر سخت آفرودی سریعترین زمان را ثبت کرد. بااینحال، پرادو با پیروزی در آزمایش پایین رفتن از شیب و چالش انعطافپذیری تعلیق، به صدر جدول امتیازات بازگشت. یکی از بزرگترین شگفتیهای این مقایسه در آزمایش خزیدن از روی سنگها رخ داد یعنی جایی که دیفندر علیرغم ساختار یکپارچه، با استفاده از سیستم کنترل کشش پیشرفتهٔ خود، جایگاه اول را به خود اختصاص داد درحالیکه کف تویوتا روی زمین کشیده شد و کمترین امتیاز را دریافت کرد.
بااینحال، در چالشهای بعدی پرادو همچنان به جمعآوری بیشترین امتیازات ادامه داد و با بیشترین امتیاز به آخرین چالش پای گذاشت اما رقبا هم آخرین شانس خود را امتحان کردند. این چالش که بالا رفتن از یک سربالایی ناهموار بود، رانگلر را متوقف کرد درحالیکه پرادو و دیفندر خود را به انتهای مسیر رساندند. درنهایت پس از انجام تمام چالشها، تویوتا با کسب ۱۷ امتیاز برنده شد و پسازآن رانگلر با ۱۳ امتیاز قرار گرفت و جایگاه آخر هم به دیفندر با ۱۲ امتیاز رسید. با این نتیجه، نسل جدید تویوتا پرادو اثبات کرد که همچنان یکی از بهترین شاسیبلندهای آفرود جهان محسوب میشود.
مقایسه مشخصات فنی
جیپ رانگلر | لندروور دیفندر | تویوتا پرادو | |
پیشرانه | ۲.۰ لیتری I4 توربو | ۳.۰ لیتری I6 توربودیزل | ۲.۸ لیتری I4 توربودیزل |
قدرت | ۲۷۲ اسب بخار | ۳۰۰ اسب بخار | ۲۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | ۶۵۰ نیوتن متر | ۵۰۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
وزن | ۲۰۲۸ کیلوگرم | ۲۳۶۱ کیلوگرم | ۲۵۲۰ کیلوگرم |