6 خودرو با بهترین سیستم چهار چرخ محرک
پدال/ برندهای ژاپنی و امریکایی، معمولا بهترین دو دیفرانسیلهای دنیا را میسازند. از سویی دیگر، ضعف در عملکرد سیستمهای AWD برای بعضی خودروسازان مشهور عجیب است!
فناوری حرکتی چهار چرخ محرک که در واژهنامه تخصصی خودرو با دو نام AWD و 4WD شناخته میشود، در دهه ۸۰ میلادی به خودروهای مردمی رسید و بلافاصله موفق شد تا راه خود را در میان خودروسازان دیگر باز کند و خیلی زود به بخشی جدانشدنی از صنعت خودرو تبدیل شود. درحالیکه نمونههای 4WD در خودروهای شاسیبلند و آفرودی کاربرد بیشتری دارند اما سیستم AWD در میان محصولات جادهای و خیابانی استفاده میشود.
بهطور کلی، سیستم AWD که در این مطلب همچنان از آن با نام چهارچرخ محرک یاد میکنیم، تطبیقپذیری بهتری با جعبهدندههای خودروهای جادهای دارد و درعینحال، مزایای انتقال نیروی پیشران به هر چهار چرخ را هم در اختیار راننده قرار میدهد. در مناطقی که مردم با آبوهوای سخت برفی و بارانی سروکله دارند یا اهل باغداری و کشاورزی هستند، استفاده از این محصولات منطقیتر به نظر میرسد؛ درحالیکه گستره خودروهای مجهز به این فناوری از وانتها و شاسیبلندها هم گذشته و میتوان ردپای آن را در سدانهای لوکس و اسپرت، کراساوورها و کوپههای کوچک و بزرگ پیدا کرد.
اما در این میان برخی از خودروهای خانوادگی هستند که از این فناوری به بهترین نحو مکن استفاده میکنند و از این جهت، در فهرست خرید بسیاری از مردم قرار دارند. در ادامه به ۶ مدل با بهترین سیستم چهارچرخ محرک و ۲ مدل با بدترین سیستم چهارچرخ محرک نگاهی خواهیم انداخت:
بهترین سیستم چهار چرخ محرک
سوبارو فورستر ۲۰۲۵
سوبارو شاسیبلند خانوادگی توانای خود را برخلاف مدلهای همرده رقبایی چون تویوتا بهصورت استاندارد به AWD مجهز میکند. هر چند که این خودرو با بهرهمندی از ۱۸۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۱ نیوتن متر گشتاور، سرعت را اولویت خود قرار نداده است اما تمرکز ویژهای روی دوام و کاربری یکپارچه سیستم چهارچرخ محرک دارد. سیستم چهارچرخ محرک همیشه فعال این خودرو، به بالارفتن دفت فرمانپذیری آن هم کمک میکند. فورستر هماکنون در فهرست بهترین خودروهای AWD رسانه CR قرار دارد.
آئودی A5 2023
شتاب قابلتوجه و فرمانپذیری مناسب بخشی از تواناییهای این کوپه دوستداشتنی از آئودی را تشکیل میدهد؛ محصولی که اتفاقا در فهرست بهترین خودروهای چهارچرخ محرک سال رسانه موتورترند هم قرار گرفت. A5 2023 که در سه نسخه کوپه، کانورتیبل و هاچبک به دست مشتریان میرسید، از یک پیشرانه ۳ لیتری توربو V6 استفاده میکند که توان تولید ۳۴۹ اسب بخار قدرت را دارد و آن را ازطریق یک جعبهدنده ۸ سرعتی خودکار به هر چهارچرخ منتقل میکند.
هوندا CR-V 2025
استفاده از سامانه چهارچرخ محرک در خودروهای بلندقامت متداولتر است؛ چراکه نهایتا این محصولات هستند که باید از مسیرهای صعبالعبور گذر کنند. با این وجود، بازار به مدلهای خیابانی هم علاقه نشان داده و همین مسئله، راه را برای کراساوورها باز کرده است؛ مدلهایی مانند هوندا CR-V جدید که جزو بهترین شاسیبلندهای سالهای اخیر بوده است. این مدل که با دو پیشرانه بنزینی و هیبریدی به دست مشتریان میرسد، درکنار بهرهمندی به سیستم AWD، از راندمانی یکدست و مناسب برخوردار است که آن را به گزینهای محبوب و با دوام تبدیل میکند.
شورولت کوروت E-Ray 2024
کوروت E-Ray یکی از بهترین مدلهای این کوپه در طول تاریخ تولید آن به شمار میرود. شورولت با طراحی این خودرو و تجهیز آن به سیستم چهارچرخ محرک، محصولی خاص را طراحی کرد که درکنار بهرهمندی از یک موتور ۶.۲ لیتری V8 از یک واحد برقی هم سود میبرد که رویهمرفته ۶۵۵ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده آن قرار میدهد و بدنه کوروت E-Ray را در عرض ۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند.
ریویان R1S 2023
ریویان که درحال حاضر بهعنوان یکی از برندهای درحالرشد بازار خودرو شناخته میشود، شاسیبلند لوکس و برقی خود را به سیستمهای آفرودی گوناگونی مانند سیتمس چهارچرخ محرک هم مجهز کرده است تا پاسخگویی طیف گستردهتری از مردم باشد. این خودرو که اتفاقا در میان خریدارانش محبوبیت بالایی هم دارد و پشیبانی شرکتی بسیار خوبی را دریافت میکند، به ازای هر محور از یک موتور برقی سود میبرد که توان تولید ۸۳۵ اسب بخار قدرت را دارد و از پس سطوح مختلفی مانند شن و ماسه، گلولای و برف هم برمیآید. شاسیبلند برقی ریویان برای رسیدن به سرعت معیار ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳ ثانیه زمان نیاز دارد.
تویوتا کمری ۲۰۲۵
نسل تازه سدان محبوب و بادوام تویوتا، کمری، بهصورت استاندارد بهشکل دیفرانسیل جلو عرضه میشود اما مشتریان با پرداخت هزینه اضافه ۱,۵۲۵ دلاری، از سیستم چهارچرخ محرک تویوتا هم بهرهمند خواهند شد. این گزینه اقتصادی از یک کمکپیشران برقی هم سود میبرد تا نهایتا ۲۳۲ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار دهد. رسانهها اعتقاد دارند که نسل آخر کمری، این نام را به اوج رسانده و راندمانی متعادل را در اختیار راننده قرار میدهد.
بدترین سیستم چهار چرخ محرک
فولکس واگن تائوس ۲۰۲۴
جعبهدنده خودکار تائوس ۲۰۲۴ آنقدر مشکل داشت و بد عمل میکرد که فولکسوانگ محبور شد آن را به نمونه موجود در نسخه دیفرانسیل جلوی این خودرو تعویض کند؛ نتیجه این ماجرا هم چیزی جز مشکل و دردسر برای مشتریان فولکسواگن نبود. این مورد باعث شد تا امتیاز رضایت مالکان این خودرو در بررسی CR تا حد زیادی کاهش پیدا کند. نسل بعدی این خودرو با نوید برطرف کردن این مشکل روانه بازار شد اما همچنان روی کارهای سبک تمرکز داشت.
تسلا سایبرتراک
تنها وانت برقی برند تسلا، سایبرتراک، که بهصورت استاندارد از سیستم چهارچرخ محرک سود میبرد، در استفاده از این سیستم به مشکل خورده است. در سناریوهای متعدد بسیاری، سایبرتراک از گذر از موانع سبک به مشکل خورده و نشان داده که این وانت سریع هنوز نای رقابت با محصولات فورد و دوج را ندارد. ناگفته نماند که این وانت در سالی که گذشت بهدلیل مشکل تایر، سیتسم برق و… به دفعات به مراکز تعمیر و نمایندگیهای تسلا فراخوانده شد. نکتهای که برخی از کاربران را درباره خرید این خودرو نگران میکند، سیستم فرمان سیمی آن است که بهجای حرکت مکانیکی اجزا، ازطریق قطعات الکترونیکی دستور چرخش فرمان را دریافت کرده و سپس چرخها را وارد عمل میکند؛ به این ترتیب درصورت مشکل الکتریکی، این خودرو بلااستفاده خواهد بود.