یاماها آیروکس؛ اسکوتر محبوب اما تا حدی دست نیافتنی

آخرین خودرو/ یاماها آیروکس یکی از اسکوترهای جذاب از نشان یاماها در بازار ایران است و ما در این مطلب به معرفی کامل این موتور سیکلت ژاپنی می پردازیم.
روز به روز تب و تاب موتورسیکلتهای اسکوتر در ایران داغ تر میشود بطوری که حتی زمستان سرد هم با آمدن خود حریف این موضوع نیست. علاقمندان به موتورسیکلتهای اسکوتر با توجه به کاربریهای متنوع و راحتی سواری در هر فصلی از سال از این موتورها استفاده میکنند. درحال حاضر موتورهای اسکوتر از پرفروش ترین کلاس موتوری در ایران هستند. یکی از محصولات جذاب و شاید به نوعی پرچمدار اسکوترها در ایران مطعلق به برند ژاپنی یاماها است. اسکوتر یاماها آیروکس ۱۵۵ یکی از پر طرفدارترین اسکوترهای این روزهای بازار ایران به حساب میآید در ادامه نگاهی به این محصول شرق آسیایی میاندازیم.
طراحی ظاهری یاماها آیروکس ۱۵۵
طراحی یاماها آیروکس در نسخه فیس لیفت شده به صورت کلی استاندارد و در نوع خود جذاب است. این موتور از نمای جلویی به چراغ های دو تیکه و نسبتا خشن مجهز شدهاست که به جذابیت موتور افزودهاست. این چراغها همگی LED بوده و همچنین شاهد دیلایت نیز در این قسمت هستیم. یکی از مشکلاتی که در اسکوترها وجود دارد زاویه پرتاب نور چراغ ها با سطح زمین کمی با چالش روبرو است البته در ایروکس زاویه چراغ با سطح زمین بهتر از اسکوترهای دیگر است. طراحی قسمت جلویی با دماغه نسبتا تیز به ایرودینامیک موتور کمک شایانی کردهاست.همچنین نشان یاماها در قسمت جلویی موتور مطابق معمول خوشایند موتورسواران ایرانی خواهد بود. یکی از مواردی که طراحی آیروکس را از دیگر اسکوترها متمایز میکند محل قرار گیری چراغهای راهنما این موتور سیکلت است که در قسمت پایینتر از چراغ های اصلی و در انتهای بدنه جانبی تعبیه شدهاست. این سبک طراحی نقدهای خود را دارد چراکه ممکن است محرکان روبرویی دچار اشتباه در ارزیابی ابعاد موتورسیکلت شما شوند. همچنین چراغ راهنما از نوع الایدی نیست. آینه های موتور در قسمت نسبتا وسطی فرمان موتور نصب شده که اگر عرض بدن راکب زیاد باشد ممکن است نمای مناسبی از فضای پشت سری را در اختیارتان قرار ندهد.
در نمونه فول این موتورسیکلت که در مورد بررسی ما است، همچنان فرمان موتور از نوع لولهای سادهاست البته این فرمان با کاور و فلاپهای دور خودش در دید شما نیست و نمای راکب از این قسمت قابل قبول خواهد بود. در قسمت چپ فرمان دکمههایی مانند راهنما، بوق و همچنین دکمه منو که جهت تنظیمات صفحه نمایش دیجیتالی موتور است، قرار دارد. در قسمت چپ دکمه استارت و همچنین در نمونههای فول دکمه فلاشر وجود دارد. این دکمه در نمونههای معمولی وجود ندارد. صفحه کیلومتر موتور کاملا دیجتالی و متشکل از یک پنل ۵.۸ اینچ از نوع LCD در نظر گرفته شدهاست. اطلاعاتی نظیر سرعت، زمان تعویض روغن و تعویض تسمه و ساعت بر روی نمایشگر روبرویی شما وجود دارد. در طرفین این قسمت نمایش دهندههای چراغ راهنما و هشدارهای موتور در قسمت پایین نمایشگر هم چراغ های بالا پایین و استارت استاپ در نمونه فول نیز قرار دارد. فرمان موتور بطور مستقل از کنسول و چراغ ها چرخش دارد.
در قسمت کنسول سمت راست موتور در نمونههای فول از سیستم کی لس استفاده شدهاست. در سمت چپ کنسول یک محفظه وجود دارد که میتوان تلفن همراه ترجیحا با ابعاد کوچک را داخل این محفظه قرار داد. همچنین یک درگاه فندکی نیز برای آیروکس در داخل این داشبورد درنظر گرفته شدهاست. باک موتور با گنجایش ۵.۵ لیتر نیز در امتداد کنسول موتور قرار دارد بنابراین فضای پای در دو طرفین موتور تعریف شدهاست که کمی فضای پای کوچکی در انتظار راکب خواهد بود. گفتنی است در این سبک طراحی فرایند سوخت گیری به مراتب ساده تر از باکهای زیر زینی است. محفظه باک یک در پوش پلاستیکی نیز دارد که فضای قسمت باک را یکپارچه کردهاست.
نمای جانبی موتور در رنگ بندیهای مختلف دورنگ بوده و یک طراحی نسبتا قابل قبولی دارد. این نما که همراه با خطوط موازی و شکسته است، کمی حس اسپورت را نیز همراه خود دارد. در این نما فلاپهای رنگی به شکل حرف X طراحی شده که بنظر بی ربط با نام موتور نیست. رینگهای ۱۴ اینچی موتور نیز به آراستگی بیشتر نمای جانبی کمک کردهاست که معمولا رنگی است. البته برخی معتقدند این سبک طراحی رنگی از جذابیت موتور میکاهد که با در نظر داشتن اینکه طراحی یک مقوله سلیقهای است بیشتر به این موضوع ورود نمیکنیم. اگزوز موتور که با کاور پوشیده شده در سمت راست موتور دیدهمیشود. در قسمت زین موتور با یک زین نسبتا بزرگ و یکپارچه با روکش چرم روبرو هستیم. زین نرم و راحت است اما پشتی خیلی محسوسی ندارد همچنین عمده فضای نشیمن هم به راکب اختصاص دارد. در طرفین زین ترک نشین عقب دستگیرههایی که با فلاپ کاور شده برای حفظ تعادل سرنشین تعبیه شدهاست. در قسمت زیر زین هم فضای مناسبی نسبت به ابعاد موتور در اختیار شما قرار میدهد که میتوانید کلاه کاسکت خود را در این قسمت قرار دهید. همینجا تاکید میکنم حتما به هنگام موتورسواری از کلاه کاسکت ایمنی استفاده کنید.
در نمای عقبی موتور یاماها آیروکس یک چراغ خطر از نوع LED به همراه چراغهای راهنما دو تیکه روبرو هستیم. چراغهای راهنمای عقب بمانند راهنمای جلو از لامپهای عادی استفاده میکند.
ابعاد یاماها آیروکس ۱۵۵ به ترتیب :
طول ۱۱۹ سانتیمتر – عرض ۷۲ سانتیمتر – ارتفاع ۱۱۲ سانتیمتر
مشخصات فنی یاماها آیروکس ۱۵۵
خب همانطور که از نام موتور هم مشخص است یاماها آیروکس ۱۵۵ از یک انجین ۱۵۵ سیسی ۴ زمانه و ۴ سوپاپ بهره میبرد. این انجین توان تولید ۱۴.۵ اسب بخار و ۱۳.۷ نیوتنمتر گشتاور دارد. این قدرت از طریق یک گیربکس CVT اتوماتیک به چرخ عقب موتور منتقل میشود. سیستم خنک سازی یاماها آیروکس از نوع رادیاتور آب خنک است که توان خروجی موتور را مستمر کرده و از داغ شدن انجین تاحد زیادی جلوگیری میکند. سیستم سوخت رسان طبق انتظار انژکتور میباشد. همچنین جهت کاهش مصرف سوخت و بالا بردن راندمان موتور آیروکس از تکنولوژیهای مختلفی از جمله سیستم Blue Core، سیستم SMG و سیستم VVA نیز بهره میبرد که همگی حکایت از تکنولوژی نسبتا بالای موتور دارد. مصرف سوخت یاماها آیروکس بخاطر توان خروجی موتور در هر ۱۰۰ کیلومتر بین ۲ الی ۲.۵ لیتر اعلام میشود. که با در نظر داشتن حجم باک حداقل ۲۰۰ کیلومتر میتوانید پیمایش داشته باشید.
سیستم تعلیق موتور از دو کمک فنر تلسکوپی هیدرولیک در قسمت جلو و دو کمک فنر عادی-گازی در قسمت عقب موتور تشکیل شدهاست. ترمزهای یاماها آیروکس در قسمت جلو از نوع دیسکی و در قسمت عقب موتور از نوع کاسهای میباشد. در مدل اسپشیال یا فول ترمز ABS تنها در قسمت جلو وجود دارد. در بخش سواری و تجربه رانندگی بیشتر به عملکرد ترمزها و سیستم تعلیق میپردازیم.
امکانات رفاهی و آپشنهای یاماها آیروکس ۱۵۵
یاماها آیروکس از اسکوترهای گران قیمت بازار ایران به حساب میآید که طبیعتا انتظار میرود مجهز به آپشنهای مختلف باشد. در این موتور امکاناتی نظیر استارت برقی، کیلومتر شمار دیجیتال، دزدگیر و سنسور جک، جک دوبل، اتصال به تلفن همراه (البته این ویژگی در داخل ایران در دسترس نمیباشد!) شارژر و محفظه تلفن همراه و کیلس در نمونه فول آپشن وجود دارد.
تجربه رانندگی و سواری
به هنگام سوار شدن به موتور یاماها آیروکس متوجه نرمی و راحتی زین موتور میشوید. نمای روبرویی موتور نسبتا جذاب به نظر میرسد.با استارت موتور به آرامی روشن و به نرمی درجا کار میکند. خب همانطور که پیشتر گفتیم انجین ایروکس از تکنولوژی نسبتا بالایی بهره میبرد و دلیل آرامی موتور و صدای کم به بروز بودن انجین مربوط میشود. موتور بواسطه انجین خود شروع به حرکت قابل قبولی دارد. همچنین وزن خشک موتور در حدود ۱۱۰ کیلو گرم اعلام میشود. موتور با تک سرنشین (با وزن حدودا ۷۰ کیلویی) تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت شتاب میگیرد. با دو سرنشین همچنان موتور کشش مناسبی خواهد داشت. عملکرد کمک فنرها قابل قبول اما همچنان با یک موتور خشک که معمول موتورهای اسکوتر است طرف هستیم. بواسطه زین نرم تاحد زیادی کوبش های موتور کمتر احساس میشود. یاماها ایروکس تایرهای نسبتا پهنی دارد که این موضوع چسبندگی و هندلینگ موتور را بهبود میبخشد این موضوع به کیفیت خوب لاستیک ها هم مربوط میشود. همچنین موتور شعاع گردش مناسبی نیز دارد که امکان استفاده راحتتر در فضای شهری را فراهم میکند. عملکرد ترمزها قابل قبول است اما جای خالی دیسک و ABS بویژه در چرخ عقب بخوبی احساس میشود. بهتر بود نیرو موتور بر روی موتور گران قیمت خود از سیستم ترمزی بهتری استفاده میکرد.
به صورت کلی رانندگی با آیروکس نسبت به سایر اسکوترها حس و حال بهتری دارد البته اگر وضعیت جیبتان مساعد باشد!
رقبا
شاید جالب باشد بدانید در هر جا که صحبت از آیروکس و یا هوندا کلیک میشود این موتورها با دیگری مقایسه میشوند. البته این مقایسه چندان درست نیست چراکه کلاس اسکوتری یاماها آیروکس با کلاس اسکوتری هوندا کلیک متفاوت است.
نقاط ضعف و قوت و جمع بندی
مزایا : سیستم آب خنک رادیاتور – توان و خروجی قابل قبول موتور – چسبندگی و هندلینگ رضایت بخش – شتاب و کشش مناسب – کیفیت ساخت خوب
معایب : عدم وجود سیستم ترمز ABS در چرخ عقب – خشکی سواری و کوبشها – قیمت گران موتور – قیمت گران قطعات موتور – فضای پای کم
یاماها آیروکس یا ایروکس یکی از اسکوترهای شهری با کیفیت است اما این کیفیت با قیمت بسیار بالای موتور کاملا زیر سوال میرود. بطوری که علاقمندان به موتورسیکلت یاماها آیروکس بجای نسخه اورجینال آن به نمونههای به اصطلاح طرح موتور فکر میکنند. امیدواریم نیرو موتور با اصلاح قیمتها و روشهای فروش منعطف در فروش یاماها آیروکس حداکثر تسهیل گری را داشته باشد.
حال به نظر شما این موتور در این رنج قیمتی ارزش خرید دارد؟ چه گزینههایی برای جایگزینی این موتور میتوان نام برد؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.