
دتوماسو پانترا 90 Si، سوپراسپرت کمیاب ایتالیایی با پیشرانه V8 فورد

پدال/ نسخهٔ ۹۰ Si که از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۳ تنها در ۴۲ دستگاه ساخته شد، کمیابترین مدل از دتوماسو پانترا محسوب میشود.
دتوماسو پانترا یکی از سوپراسپرتهای جذاب در تاریخ ایتالیا محسوب میشود. این خودرو که اولین بار در سال ۱۹۷۱ معرفی شد، به پیشرانه V8 کلیولند فورد با حدود ۳۳۰ اسب بخار قدرت مجهز بود. دتوماسو تا زمان ورشکستگی در اوایل دهه ۹۰، طی ۲۰ سال بیش از ۷ هزار دستگاه از پانترا تولید کرد. بااینحال، احتمالاً خیلیها هرگز از وجود این نسخه خاص با نام پانترا ۹۰ Si خبر ندارند زیرا از این مدل در اوایل دهه ۹۰ یعنی درست قبل از نابودی دتوماسو، تنها ۴۲ دستگاه ساخته شد.
در این نسخه، پانترا بهطور کامل توسط مارچلو گاندینی، طراح افسانهای خودروهای لامبورگینی بازطراحی شد. ۹۰ Si همچنین به پیشرانه ۵ لیتری V8 مدرنتر فورد با سیستم سوخترسانی انژکتوری و ۳۰۵ اسب بخار قدرت، سیستم تعلیق اصلاحشده برای هندلینگ بهتر و ترمزهای بزرگتر برای بهبود قدرت توقف مجهز شده بود. دتوماسو امیدوار بود این نسخه بتواند به احیای پانترای رو به افول کمک کند. بااینحال، متأسفانه این شرکت تا قبل از تعطیلی موفق به تولید تنها ۴۲ دستگاه از پانترا ۹۰ Si شد که دوتا از آنها به خاطر آزمایشهای تصادف نابود شدند و بقیه به خریداران خوششانسی فروخته شدند که البته هیچکدام در آمریکا نبودند.
بااینحال، نمونه زردرنگی که در اینجا میبینید، در سال ۲۰۲۰ یعنی دو دهه پس از تحویل در آلمان، به آمریکا وارد شد. این خودرو با رنگ زیبای زرد گیالو و کابین مشکی، تنها ۱۹ هزار کیلومتر کار کرده و اخیراً بازسازی شده تا هفته آینده در حراجی ساتبیز به حراج گذاشته شود. هرچند پانترا ۹۰ Si در زمان تولید حدود ۸۰ هزار دلار قیمت داشت ولی به دلیل کمیابی و بازسازی، طبق تخمینها، این نمونه میتواند با قیمتی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دلار به فروش برسد.