
جرمی کلارکسون و لکسوس LFA در مرز مکزیک
پدال/ اگر عاشق خودرو باشید، امکان ندارد که با برنامه مشهور تاپگیر و گرندتور با مجریگری خاطرهساز جرمی کلارکسون، جیمز می و ریچارد هموند آشنایی نداشته باشید. سه مرد خردمند در دوره چندین و چند ساله فعالیت خود در تلویزیون بریتانیا و ساخت و بزرگترین برنامه تلویزیونی جهان به مکانهای مختلفی سفر کردند و خودروهای بسیاری را بررسی کرده، از آنها تعریف کردند و برخی را از بین بردند.
در میان این برنامههای همیشه جذاب، برخی مسابقات طولانی یا به اصطلاح «ویژه برنامه» از باقی آنها جذابتر بودند؛ برنامههایی برنامهریزی شده اما سرشار از المانهای متغیر و غیرقابل پیشبینی که هر بینندهای را تا آغاز تیتراژ پایانی میخکوب میکردند. دلیل این جذابیت هم برنامهریزی دقیق، بازیهای تازه، شوخیهای سنگین و صدالبته، خودروهای بینظیری بود که از آنها استفاده میکردند.
یکی از بهیادماندنیترین ویژه برنامههای تاپگیر کلاسیک، مسابقه سه مجری یادشده تا مرز مکزیک بود. جایی که هر سه پس از ماندن در یک هتل آمریکایی، آغاز مسابقه خود را اعلام میکنند اما فردا صبح، اگزوز دوج وایپر هموند را با میوه پر میکنند تا عقب بماند! در میان راه و برای رسیدن به مرز «کالیکیسو»، هر سه با دو انتخاب مواجه شدند، انتخاب مسیر کوتاه اما شلوغ یک دریاچه نمک یا انتخاب مسیر بلند اما خلوتتر.
در بحبوحه این انتخاب، جرمی با یک چالش دیگر روبهرو میشود؛ او متوجه میشود که لکسوس LFA بهخاطر باک بنزین کوچک و مصرف بالایی که دارد بنزین کافی را برای رسیدن به مقصد ندارد پس یا باید آهستهتر رانندگی کند و بهموقع رسیدن به مرز را خطر بیاندازد یا سریعتر برود و زمان به دست آمده را صرف پرکردن باک LFA کند. از آنجا که همه با انتخابهای حماسی او آشنایی داریم، کلارکسون گزینه دوم را انتخاب کرد؛ یعنی سرعت و قدرت!
پس از رسیدن به شهر، هر سه با یک سه راهی مواجه میشوند و سعی میکنند که منطق یکدیگر برای انتخاب مسیر کوتاه را درک کنند و بر آن اساس، مسیر کوتاه خود را برای پیروزی انتخاب کنند. اما مسئله تنها کوتاهی مسیر نیست و ترافیک شهری و مسیریابی آنها هم روی نتیجه تاثیر میگذارد.