نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

نبرد فورد ماستنگ GT و لکسوس RC F، آخرین سمفونی V8 تنفس طبیعی

منبع
پدال
بروزرسانی
نبرد فورد ماستنگ GT و لکسوس RC F، آخرین سمفونی V8 تنفس طبیعی

پدال/ در دنیای پیشرانه‌های هیبریدی و توربو، رانندگی با آخرین خودروهای V8 تنفس طبیعی باقی‌مانده در بازار، هم لذت‌بخش و هم غم‌انگیز است.
 
اگر در حال حاضر در بازار اروپا به دنبال یک خودروی V8 تنفس طبیعی باشید، حق انتخاب بسیار محدودی خواهید داشت زیرا اکثر خودروهای جدید الکتریکی یا هیبریدی شده‌اند و معدود هشت سیلندرهای باقی مانده هم همگی توربوشارژ هستند. درنتیجه، روزهای موتورهای V8 تنفس طبیعی به شماره افتاده است. همین موضوع بهانهٔ برگزاری این مقایسه شد. البته لکسوس RC F که در اینجا می‌بینید دیگر قابل سفارش نیست. این خودروی عضلانی ۵ لیتری ژاپنی هرچند بیش از ۱۰ سال از بلایای مختلف جان سالم به در برد اما اکنون ناقوس مرگش به صدا درآمده است.

آنچه در اینجا داریم، نسخهٔ پایانی RC F با نام آلتیمیت است که تنها در ۳۰ دستگاه تولید می‌شود و پایان کوپهٔ اسپرت لکسوس را رقم خواهد زد. این یعنی کسانی که خواهان پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی در اروپا هستند، تنها دو گزینه شامل شورلت کوروت و فورد ماستنگ خواهند داشت که دومی بیشتر به RC F شبیه است. با وجود مرگ شورلت کامارو و جایگزینی دوج چلنجر با چارجر الکتریکی، نسل هفتم ماستنگ در عصر الکتریکی‌سازی و کوچک‌سازی پیشرانه‌ها، راهی برای ادامهٔ زندگی پیدا کرده است. این خودرو که آغازگر بخش پونی کار بود، حالا هم تنها عضلانی واقعی بازار محسوب می‌شود.

ماستنگ و لکسوس RC با وجودی که هردو کوپه‌هایی محرک عقب با پیشرانهٔ V8 تنفس طبیعی هستند، چندان قابل‌مقایسه نخواهند بود زیرا یکی کوپه‌ای آمریکایی برای کسانی است که چکمهٔ کابویی می‌پوشند درحالی‌که دیگری کوپه‌ای لوکس برای مدیران موفقی است که می‌توانند ب‌ام‌و M3 بخرند. این تفاوت خود را در قیمت خودروها هم نشان می‌دهد. قیمت ماستنگ GT در بریتانیا از ۵۵,۷۲۵ پوند آغاز می‌شود که این رقم در نمونهٔ آزمایشی ما با کمک‌فنرهای تطبیقی مگنه‌راید، رنگ خاکستری و کالیپرهای ترمز قرمز به ۵۸,۶۷۵ پوند رسیده است. در مقابل، لکسوس RC F آلتیمیت قیمتی ۹۳,۴۹۵ پوندی دارد.

هرچند لکسوس بسیار گران‌تر است اما قیمت بیشتر خود را در کیفیت داخلی نشان می‌دهد. کابین RC F حتی با وجود تریم‌های آبی، آلکانترا و نشان‌های آلتیمیت، چندان شبیه یک خودروی پرفورمنس نیست و بیشتر شبیه سدان‌های لوکس به نظر می‌رسد که سن بالای خود را هم نشان می‌دهد. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی با پد لمسی روی کنسول مثل همیشه ناامیدکننده است و پانل دکمه‌ها شبیه ویدئوهای قدیمی به نظر می‌رسد تا خودرویی تولید سال ۲۰۲۵. بااین‌حال، به خاطر وجود آن نیروگاه جذاب V8 زیر کاپوت می‌توان با همهٔ این‌ها کنار آمد.

البته وقتی استارت می‌زنیم، خبری از غرش رعدآسای یک خودروی V8 نیست و موتور به‌آرامی زمزمه می‌کند ولی وقتی پدال گاز را فشار می‌دهیم، مثل بیدار کردن یک هیولا است و غرشی وحشیانه از این موتور ۵ لیتری بلند می‌شود که ۴۷۰ اسب بخار قدرت را تقدیم می‌کند و چرخ‌های عقب را به جنون می‌کشاند. برای استفادهٔ بهینه از قدرت موتور، باید با پدال گاز مدارا کرد زیرا قدرت به‌راحتی به چرخ‌های عقب غلبه می‌کند و نقص‌های گیربکس هشت سرعتهٔ قدیمی را نمایان می‌سازد. هندلینگ خودرو دقیق نیست و فرمان به‌طور ناامیدکننده‌ای سبک و بی‌احساس است درحالی‌که وزن ۱.۸ تنی خودرو هم کاملاً خود را نشان می‌دهد. همهٔ این‌ها باعث می‌شود درحالی‌که با انتظار یک کروزر آرام پشت فرمان RC F نشستیم ولی با یک ماشین پرخاشگر مواجه شویم.

این برعکس انتظاراتی است که از ماستنگ می‌رود زیرا این خودرو همیشه برای ایجاد سروصدا و دود کردن لاستیک خریداری می‌شود و در جدیدترین نسل خود هم این وظیفه را به‌خوبی انجام می‌دهد. پشت فرمان ماستنگ ، خودرو همان چیزی احساس می‌شود که برای انجامش ساخته شده است. هرچند در خیابان‌های بریتانیا نمی‌توان مثل آمریکا از تمام پتانسیل ماستنگ استفاده و شخصیت شرور آن را بیدار کرد ولی به لطف گیربکس شش سرعتهٔ دستی، قرار دادن خودرو در دنده سه و افزایش سرعت به لطف گشتاور بسیار بالای موتور لذت فوق‌العاده‌ای دارد. هرچند ماستنگ هم مثل RC F در پیچ‌های تند عملکرد خیلی درخشانی ندارد ولی برخلاف رقیب ژاپنی، برای لذت بردن از این ماسل کار آمریکایی نیازی نیست تمام توانایی‌های آن را بیرون بکشیم.

اختلاف ۴۰ هزار پوندی قیمت خود را در کابین کاملاً نشان می‌دهد زیرا هرچند ماستنگ در داخل نسبت به نسل قبلی گام روبه‌جلوی قابل‌توجهی برداشته ولی هنوز هم ارزان احساس می‌شود. البته کابین بسیار بهتر شده ولی سیستم‌های کمک‌راننده درست عمل نمی‌کنند و به‌عنوان‌مثال، خودرو نمی‌تواند وجود دست‌های راننده روی فرمان را تشخیص دهد و مدام بوق هشدار میزند. در یک ماسل کار با موتور V8 تنفس طبیعی، این تقابلی ناخوشایند بین سنت و مدرنیته است که مجبوریم با آن کنار بیاییم.

در پایان اما نمی‌خواهیم خودروی برنده را انتخاب کنیم زیرا نیازی به این کار نیست. این جشنی تلخ و شیرین برای موتور V8 تنفس طبیعی بود. در سال ۲۰۲۵ تجربهٔ دو موتور خارق‌العاده مثل این بسیار لذت‌بخش است و اینکه تولید لکسوس در شرف پایان است و روزهای ماستنگ هم به شماره افتاده، حس غمگینی به همراه دارد.

مقایسهٔ مشخصات فنی

ماستنگ GTلکسوس RC F
پیشرانه۵.۰ لیتری V8۵.۰ لیتری V8
قدرت۴۸۰ اسب بخار۴۷۰ اسب بخار
گشتاور۵۶۰ نیوتن متر۵۳۵ نیوتن متر
گیربکس۶ سرعته دستی۸ سرعته اتوماتیک
محور محرکعقبعقب
شتاب صفر تا ۹۶۴.۲ ثانیه۴.۱ ثانیه
مصرف سوخت۱۳.۸ لیتر ترکیبی۱۲.۴ لیتر ترکیبی
وزن۱۷۹۰ کیلوگرم۱۸۲۲ کیلوگرم
قیمت پایه بریتانیا۵۵,۷۲۵ پوند۹۳,۴۹۵ پوند
قیمت پایه آمریکا۴۷ هزار دلار۹۴ هزار دلار

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره