رانندگی با سانگیانگ تیوولی مدل 2025، بهروزرسانی شاسیبلند 10 ساله

پدال/ تیوولی جدید خودروی باکیفیتی احساس میشود و از امکانات زیادی برخوردار است ولی مصرف سوخت بالا، شتاب کند و سواری ناراحتی دارد.
سانگیانگ تیوولی که در سال ۲۰۲۴ به KGM تیوولی تغییر نام داد، کراساوور سالخوردهای است که پیشینهٔ آن به سال ۲۰۱۵ بازمیگردد ولی سانگیانگ در سال ۲۰۲۳ اقدام به فیسلیفت و بهروزرسانی این کراساوور کوچک کرد تا در بازار رقابتی اروپا همچنان توان رقابت داشته باشد. این نسخهٔ جدید که بهتازگی راهی بازار اروپا شده، با قیمت پایهٔ حدود ۲۳ هزار پوند برای نسخهٔ دستی و ۲۴,۵۰۰ پوند برای نسخهٔ اتوماتیک، قیمت بالایی دارد و بنابراین در برابر رقبایی مثل داچیا داستر، اوپل فرونترا، سیتروئن C3 و امجی ZS کار سختی پیش رو خواهد داشت.
البته تیوولی در قبال این قیمت بالا، امکانات سخاوتمندانهای شامل صندلیهای چرمی با گرمکن، شیشههای دودی، غربیلک فرمان چرمی با گرمکن، صفحه آمپر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی، نمایشگر لمسی مرکزی ۹ اینچی، سیستم تهویه دو منطقهای و دوربین دید عقب را ارائه میکند. تیوولی در ظاهر همچنان شبیه همان نسخهٔ اولیهٔ سال ۲۰۱۵ به نظر میرسد هرچند که قسمت جلوی خودرو با جلوپنجره و سپر جدید بازطراحی شده که این تغییرات در کنار مه شکنهای جدید جلو، تریمهای قرمزرنگ و رینگهای ۱۸ اینچی، ظاهر خودرو را جذابتر کردهاند.
درحالیکه تیوولی در دیگر بازارها مثل کره جنوبی با پیشرانهٔ دیزلی هم عرضه میشود ولی در اروپا فقط با یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی قابل خریداری است. این موتور ۱۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد که به نظر زیاد میرسد ولی شتاب صفرتاصد ۱۱ ثانیهای خودرو بسیار کند است. این موضوع را نمیتوان به گردن وزن خودرو انداخت زیرا تیوولی با وزن ۱۳۰۰ کیلوگرمی، کراساوور سبکی است که باعث میشود شتاب کند خودرو عجیبتر به نظر برسد.
هرچند رینگهای کوچکتر ۱۶ اینچی حذف شدهاند اما تیوولی حتی با رینگهای بزرگ ۱۸ اینچی هم روی آسفالت صاف بزرگراه سواری خوبی دارد. بااینحال، زمانی که به جادههای پرپیچوخم میرسیم، کراساوور سانگیانگ کمی آرامش خود را از دست میدهد و دستاندازها به ساختار خودرو ضربه وارد میکنند هرچند که حداقل سروصدای باد و جاده خیلی مزاحم نیست. تیوولی کراساوور چندان چابکی نیست و چسبندگی زیادی ندارد اما فرمان از وزن مناسبی برخوردار است. مصرف سوخت این خودرو با گیربکس دستی ۷ لیتر و با گیربکس اتوماتیک ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است ولی هنگام رانندگی با نسخهٔ اتوماتیک، مصرف سوخت تیوولی حتی به زیر ۸ لیتر در هر صد کیلومتر هم نرسید که با توجه به وزن سبک و ابعاد کوچک خودرو عجیب است.
در فیسلیفت اخیر، KGM کابین تیوولی را هم اصلاح کرده است هرچند که هنوز همان چیدمان آشنا و قدیمی سانگیانگ را میبینیم. نمایشگر لمسی ۹ اینچی که قبلاً فقط در تیپ پرچمدار آلتیمیت ارائه میشد، حالا بهصورت استاندارد وجود دارد و کنترلرهای زیر این نمایشگر نیز تغییر شکل دادهاند. دکمههای روی فرمان با بازخورد مناسب و حس کیفیت بالا، حتی برخی برندهای لوکس را هم شرمنده میکنند. علاوه بر این، اکثر قطعات داخلی تیوولی خیلی خوب مونتاژ شدهاند و هرچند ممکن است برخی متریالها لوکس به نظر نرسند ولی در طولانیمدت دوام خوبی خواهند داشت.
جمعبندی
تیوولی با برخورداری از تمام تجهیزاتی که در یک کراساوور ارزانقیمت انتظار میرود، کابین جادار و گارانتی پنجساله یا ۱۶۰ هزار کیلومتری، در سگمنت خود گزینهٔ جذابی به نظر میرسد ولی نمیتوان تجربهٔ رانندگی ضعیف و مصرف سوخت بالای آن را نادیده گرفت. بهطورکلی، این خودرو یک گام عقبتر از رقبایی مثل داچیا داستر و سیتروئن C3 ایرکراس احساس میشود. علاوه بر این، هرچند دقت ساخت و مونتاژ خودرو خوب است ولی کیفیت متریال حتی برای خودرویی با این قیمت چندان عالی به نظر نمیرسد.
نقاط قوت: قیمت مناسب، کابین جادار، تجهیزات استاندارد فراوان
نقاط ضعف: عرضه فقط با یک پیشرانه، مصرف سوخت بالا، رقبا مدرنتر احساس میشوند
مشخصات فنی
KGM Tivoli 2025 | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۱۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۱۱.۰ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۵ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۷.۶ لیتر ترکیبی |
طول | ۴,۲۲۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۱۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۲۱ میلیمتر |
حجم صندوق بار | ۴۲۳ لیتر |
قیمت پایه | ۲۴,۵۰۰ پوند |
امتیاز | ۳.۰ از ۵.۰ |