نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

سیات آتکا خودروسازی راین؛ مشخصات و قیمت وارداتی 2025

منبع
پدال
بروزرسانی
سیات آتکا خودروسازی راین؛ مشخصات و قیمت وارداتی 2025

پدال/ کراس‌اور سیات آتکا در ایران از موتور ۲ لیتر توربو استفاده می‌کند و یکی از قدرتمندترین خودروهای وارداتی محسوب می‌شود.

برند سیات یا سئات (SEAT) برای مردم ما شناخته شده نیست. این شرکت اسپانیایی ۷۴ سال قدمت دارد و از ۱۹۸۶ زیرمجموعه‌ی فولکس واگن محسوب می‌شود.  تیراژ تولید محصولات سیات و برند کوپرا زیرمجموعه‌ی آن، سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه است و در ۷۵ کشور جهان نمایندگی فروش دارند.

سیات آتکا یک شا‌سی‌بلند اندازه متوسط خانوادگی است که از سال ۲۰۱۶ تا امروز تولید می‌شود. این محصول از نظر فنی، تشابه زیادی با آئودی Q2 و جتا VS5 مونتاژ چین دارد اما آتکا ساخت اسپانیا نیست و فقط در جمهوری چک و الجزایر مونتاژ می‌شود. این محصول حتی با موتور سه سیلندر ۹۹۰ سی‌سی و دنده دستی نیز تولید شده اما برای ایران، سیستم دو دیفرانسیل، موتور ۲ لیتر توربو و گیربکس اتوماتیک ارایه خواهد شد.

طراحی بدنه و نمای بیرونی سیات آتکا
سیات آتکا ترکیبی از طراحی مدرن و پویا را ارائه می دهد که نشان دهنده‌ی شخصیت اروپایی این برند است.  این کراس‌اور، نسبت به غالب شاسی‌بلندهای چینی موجود در ایران، زیباتر به نظر می‌رسد.

چراغ های LED باریک و تیز است و به سیات آتکا ظاهری جسورانه و مدرن می‌دهند. خطوط بدنه عضلانی و پویا هستند، با خطوط مشخصی که از جلو به عقب امتداد دارند و حس حرکت را حتی در حالت ساکن القا می کنن؛ اما بخش بزرگی از جلوپنجره، فریم مه‌شکن‌ها و سپر اصلی خودرو، از مواد سیاه پلاستیکی ساخته شده است.

در نمای جانبی ادوات سیاه برای رکاب و قاب پنجره‌ها استفاده شده‌اند. این شرایط حتی برای آینه‌های جانبی هم وجود دارد. خطوط روی بدنه، برجسته هستند و همراه رینگ ۱۸ اینچ، فولکس تیگوان را یادآوری می‌کنند. مدل‌های سفارشی مجهز به باربند نقره‌ای رنگ و چرخ‌های بزرگ‌تر هستند.

در نمای پشت، چراغ های عقب LED به شکل یک نوار افقی طراحی شده اند که عرض ماشین را برجسته می کند و ظاهری گسترده و پایدار را شکل می‌دهد.  این مجموعه به وضوح، الهام گرفته از محصولات آئودی و فولکس واگن است. خطوط حجم‌دهنده نیز، تقریبا در تمام بدنه، موازی و هماهنگ هستند؛ هرچند که سپر پلاستیکی، حس لوکس سیات را کاهش می‌دهد.

آتکا با طول ۴,۳۸۱ و عرض ۱,۸۴۱ و ارتفاع ۱,۶۱۵ و فاصله محوری ۲,۶۳۸ میلی‌متر، تقریبا هم‌اندازه‌ی هیوندای توسان یا فولکس واگن تیگوان است.

طراحی داخلی و نمای کابین سیات آتکا
مواد به کار رفته روی داشبورد، چندان باکیفیت و گران‌قیمت نیست اما نسخه‌های سفارشی با نمایشگر بزرگ لمسی، سقف پانورامیک و پنل دیجیتال، حس یک خودروی مدرن را برای سیات آتکا فراهم می‌کنند.

ماینتور ۹/۲ اینچ در وسط، وضوح بسیار خوبی دارد اما دیگر اجزا باعث می‌شوند؛ ارزش اقتصادی سیات آتکا تحت تاثیر قرار گیرد. دسته‌دنده‌ی قدیمی، کلیدگردان‌های پلاستیکی و مواد سخت روی داشبورد، جذابیت چندانی ندارند. صرفا چند قاب نقره‌ای رنگ برای قسمت‌های مختلف فرمان و داشبورد استفاده شده تا با کمترین هزینه، زیبایی بیشتری فراهم شود.

بررسی‌های انجام شده از سیات آتکا در اروپا، راحتی بسیار خوب صندلی‌ها و فضای کافی برای ۴ سرنشین بلندقد را نشان می‌دهند. صندوق ۵۱۰ لیتری نیز برای خودرویی با این ابعاد، مناسب به نظر می‌رسد. طبیعتا صندلی‌های عقب امکان جمع شدند دارند و ۱۶۰۰ لیتر برای حمل بار فراهم می‌کنند.

پیشرانه و تجهیزات فنی سیات آتکا
ظاهرا نسخه‌ی وارداتی خودروسازی راین از موتور ۲ لیتر توربو با ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور استفاده می‌کند. سیات آتکا همراه گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل، در زمان ۷/۵ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۸ لیتر در صد کیلومتر دارد.

مهمترین تجهیزات ایمنی سیات اتکا، کیسه هوا برای سرنشینان جلو، همراه ایربگ جانبی و پرده ای و کیسه هوا برای زانو راننده هستند. در بخش ترمز و مدیریت پایداری سیستم‌های HAC – ABS – ESP – TCS – ESC برای آتکا ارایه می‌شود. همچنین دیفرانسیل لغزش محدود، استارت استاپ سیلندرها، پدال تعویض دنده پشت فرمان، هشدار نقطه کور، تشخیص خواب آلودگی راننده، تابلوخوان، سنسور باران، سنسور نور، هشدار خروج از خطوط، فرمان برقی، گرمکن صندلی های جلو، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی ها، سنسور پارک جلو و عقب، حافظه صندلی های جلو، تهویه مطبوعه دوگانه، دوربین دنده عقب، سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS، شارژ وایرلس موبایل، سقف پانوراما، ترمز پارک برقی، گرمکن فرمان در سیات آتکا وجود دارند. این خودرو از اندروید اتو و اپلکارپلی با صفحه نمایش لمسی ۹/۲ اینچ و سیستم صوتی ۱۰ بلندگو پشتیبانی می‌کند.

قیمت سیات آتکا در اروپا و پیش‌بینی برای ایران
میانگین قیمت برای شاسی‌بلند سیات در اروپا حدود ۲۶ تا ۳۰ هزار یورو است. بر این اساس، ضمن توجه به نرخ ارز در شرایط امروز کشور ما، احتمالا سیات آتکا دو دیفرانسیل برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، ۴ تا ۴/۵ میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
 
طبق معمول برای مردم ایران، مهم‌ترین رقیب خودروهای وارداتی از برندهای اروپایی، محصولات چینی هستند. مثلا اکستریم TXL که قیمت ۳/۵ میلیارد تومان ارایه می‌کند؛ شبکه‌ی گسترده از خدمات گارانتی مدیران خودرو نیز دارد. همچنین در سال ۱۴۰۴ تنوع قابل توجهی از شاسی‌بلندهای گران‌قیمت چینی، مثل وویا فری و آواتار ۱۱ نیز وجود خواهد داشت.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره