
دوج داکوتا R/T، پیکاپ عضلانی جذابی که فراموش شد

پدال/ در دهه ۹۰ میلادی، دوج داکوتا R/T با پیشرانهٔ V8 پرفورمنس، تلاش کرد خود را بهعنوان یک ماسل کار متفاوت در بازار مطرح کند ولی هرگز به جایگاهی که شایستهاش بود نرسید.
در اواخر دهه ۹۰ میلادی، دوج با معرفی داکوتا R/T، تلاش کرد تا پرفورمنس خیابانی را به سگمنت پیکاپهای جمعوجور تزریق کند. این خودرو با استایل تهاجمی، سیستم تعلیق اسپرت و صدای اگزوزی که بهراحتی با چلنجر اشتباه گرفته میشد، وارد بازار شد اما با وجود عملکرد چشمگیری که داشت، هرگز به جایگاه افسانهای ماسل کارهای آن دوران دست نیافت.
دوج داکوتا R/T، اشتیاق یک پیکاپ برای تبدیل شدن به ماسل کار
دوج داکوتا R/T که در سال ۱۹۹۸ معرفی و تا اوایل دهه ۲۰۰۰ تولید شد، یکی از هیجانانگیزترین پیکاپهای سایز متوسط در آستانه قرن جدید بود که عملکرد ماسل کار را در قالب پیکاپی جمعوجور ارائه میداد. زیر کاپوت این ماشین یک موتور ۵.۹ لیتری مگنوم V8 قرار داشت که ۲۵۰ اسب بخار قدرت و ۴۶۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد و در کنار یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته قرار میگرفت. این ترکیب، داکوتا R/T را به یکی از سریعترین پیکاپهای زمان خود تبدیل کرد که میتوانست در حدود ۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد. موتور بزرگ V8 یک ارتقاء قابلتوجه نسبت به موتور V6 استاندارد داکوتا یا حتی موتور ۴.۷ لیتری V8 پاورتک موجود بود.
برخلاف سایر داکوتاها، مدل R/T فقط بهصورت دیفرانسیل عقب و با اتاق بار ۱.۹۸ متری تولید میشد و از سیستم تعلیق اسپرت و پایینتر، دیفرانسیل لغزش محدود و اگزوز ارتقا یافته بهره میبرد. رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی با لاستیکهای خیابانی گودیر ۲۵۵ هم یکی دیگر از ویژگیهای این پیکاپ اسپرت بود. این خودرو که در نسخههای تک کابین و یکونیم کابین تولید میشد، با فاصلهٔ کمتر از زمین، گلگیرهای پهن و نشان R/T، از داکوتاهای معمولی متمایز و تهاجمیتر به نظر میرسید.
موتور مگنوم V8
موتور ۵.۹ لیتری مگنوم V8 که در سینهٔ دوج داکوتا R/T قرار گرفته بود، در اوایل دهه ۹۰ قبل از عرضه این پیکاپ خیابانی معرفی شد. این موتور، نسخه بهروزرسانی شدهای از موتور V8 سری LA بلوک کوچک کرایسلر بود که از سرسیلندرهای جریان بالا، منیفولد هوای جدید و سیستم انژکتوری چندنقطهای بهره میبرد. این تغییرات افزایش قدرت قابلتوجهی را نسبت به مدلهای قبلی موتور مذکور به همراه داشت و حدود ۲۴۵ تا ۲۵۰ اسب بخار قدرت و تا ۴۴۷ نیوتن متر گشتاور را در پیکاپها و شاسیبلندهای کرایسلر مثل رم ۱۵۰۰ و جیپ گرند چروکی تولید میکرد. این موتور در کنار یک گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته قرار میگرفت و گشتاور چشمگیری را در دورهای پایین ارائه میکرد.
یک دوج داکوتا خیابانی دیگر قبل از داکوتا R/T
تقریباً یک دهه قبل از اینکه دوج داکوتا R/T راهی خیابانها شود، دوج با کارول شلبی همکاری کرد تا یکی از اولین پیکاپهای عملکردی واقعی را خلق کند. این خودرو دوج شلبی داکوتا نام داشت که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد. در آن زمان، داکوتا فقط با موتورهای ۴ سیلندر و V6 در دسترس بود، اما شلبی تصمیم گرفت با یک موتور ۵.۲ لیتری V8 که ۱۷۵ اسب بخار قدرت و ۳۶۶ نیوتن متر گشتاور تولید میکرد، مقداری قدرت را به پیکاپ سایز متوسط دوج تزریق کند. این خودرو فقط با گیربکس اتوماتیک چهار سرعته عرضه شد. از شلبی داکوتا فقط ۱,۵۰۰ دستگاه صرفاً در رنگهای قرمز یا سفید با تریم خاکستری تولید شد. این پیکاپ از دیفرانسیل لغزش محدود، سیستم تعلیق اسپرت و عناصر بیرونی و داخلی منحصربهفرد مانند گرافیکهای خاص، بادگیر جلو و کابینی با نشان شلبی بهره میبرد.