ایدهای نوین از کره ای ها؛ کیا با کمک هوش مصنوعی، تجربه سفر نابینایان را متحول می کند

آخرین خودرو/ برای بسیاری از افراد دارای اختلال بینایی، سفرهای جادهای اغلب با روایت تصویری همراهان انجام میشود.شرکت کیا قصد دارد با ترکیبی از خلاقیت، هوش مصنوعی و فناوری، تجربه حضور در خودرو را برای این دسته از افراد ارتقا دهد؛ تجربهای که شاید حتی احساسی و عمیق هم باشد.
ایدهای که صدا را به تصویر ذهنی تبدیل میکند
به گزارش آخرین خودرو، این ایده جدید که با عنوان Kia Soundscapes معرفی شده، در همکاری با آژانس بازاریابی Innocean توسعه یافته است. هدف اصلی، ارائه روشی نوین برای لمس و حس مناظر جادهای توسط افراد نابینا یا کمبینا اعلام شده است. در این ایده، هر عنصر بصری محیط اطراف به یک امضای صوتی تبدیل میشود، بهگونهای که صداها جای تصویر را گرفته و نوعی نقاشی شنیداری در ذهن ایجاد میکنند.
شاید فکر کنید این ایده بیشتر شاعرانه است تا کاربردی، اما باید گفت پایه علمی دارد. تحقیقات نشان دادهاند که در افراد نابینا، موسیقی میتواند ناحیه بصری مغز را فعال کند؛ ناحیهای که در افراد بینا برای پردازش اطلاعات دیداری استفاده میشود. با استفاده از این یافتهها، کیا سیستمی طراحی کرده که در آن درختان، کوهها، صخرهها و رودخانهها به اصواتی اختصاصی تبدیل میشوند. این صداها در استودیو بهصورت خاص برای این پروژه تولید شدهاند.
چگونه مناظر به صدا تبدیل میشوند؟
سیستم Kia Soundscapes با استفاده از سنسورهای پیشرفته سامانه کمک رانندگی (ADAS) که در خودروهای جدید کیا وجود دارند، محیط پیرامون را تشخیص میدهد. سپس یک رابط هوش مصنوعی در لحظه و بلادرنگ یک موسیقی پویا تولید میکند. با تغییر مناظر، این موسیقی نیز تغییر مییابد. بهعنوان نمونه، برای درختان و بوتهها از سازهای بادی نرم استفاده میشود و برای کوهها، آواهای عمیق و طنیندار در نظر گرفته شدهاند. حتی سرعت خودرو نیز در این سیستم بیتأثیر نیست. با افزایش سرعت، ریتم و تُن موسیقی نیز تغییر میکند تا تجربهای زنده و منطبق با حرکت فراهم شود.
آزمون واقعی در دل طبیعت با کیا EV9
برای ارزیابی عملکرد واقعی این سیستم، کیا دو فرد نابینا را با یک شاسیبلند برقی EV9 به طبیعت و مسیرهای خوشمنظره برده؛ در حین این آزمایش، موسیقی تولیدی توسط هوش مصنوعی بهصورت زنده پخش شده و هر دوی آنها تحت تأثیر این تجربه خاص قرار گرفتند. با آنکه فعلاً مشخص نیست این سیستم چقدر میتواند در محیطهای واقعی و خارج از شرایط آزمایشی کاربردی باشد، اما واکنشها نشان میدهد که مسیر درستی در حال طی شدن است.
تجربهای هنری یا آیندهای تجاری؟
هرچند کیا اعلام کرده که Soundscapes یک پروژه هنری و مفهومی است و هنوز قابلیتی برای عرضه به صورت تجاری محسوب نمیشود، اما نمیتوان از پتانسیل بالای چنین فناوریهایی برای تحول تجربه سفر افراد کمتوان چشمپوشی کرد. در آینده نزدیک، به لطف پیشرفتهای سریع در زمینه هوش مصنوعی و سامانههای خودران، شاید بتوان شاهد حضور قابلیتهایی مشابه در خودروهای تولید انبوه بود.
دیوید هیلبِرت، مدیر بازاریابی کیا اروپا در اینباره گفته است: «با پروژه Kia Soundscapes ما در حال بررسی چگونگی استفاده از فناوری برای از بین بردن موانع و ساختن دنیایی در دسترستر و فراگیرتر هستیم.»
کیا تاکنون دو ویدیوی کوتاه از تستهای این پروژه منتشر کرده و قصد دارد موسیقیهایی که در طول این سفرها تولید شدهاند را از طریق یک وبسایت اختصاصی با عموم به اشتراک بگذارد. شاید روزی برسد که نهتنها رانندگی، بلکه نشستن در صندلی عقب یک خودرو هم بتواند تجربهای زیبا، عمیق و الهامبخش باشد، حتی اگر نتوان آن را دید.