یاماها WR 155 ؛ مشخصات فنی امکانات

آخرین خودرو/ یاماها WR 155 یک تریل ژاپنی، اما ساخت اندونزی است که در سال ۱۴۰۰ شاهد حضور رنگ مشکی و آبی این موتور سیکلت در بازار ایران بودیم.
یکی از سبکهای موتور سیکلت، تریل محسوب میشود که طرفداران خاص خود را داشته و داستان متفاوتی با کلاسهای نیکد و ریس دارد. موتور سیکلتهای کلاس تریل، مناسب حرکت در مسیرهای خاکی و جنگلی هستند و لزوماً سرعت بسیار بالایی ندارند. یکی از موتور سیکلتهای کلاس تریل، یاماها WR 155 محسوب میشود که یک تریل ژاپنی، اما ساخت اندونزی است. در سال ۱۴۰۰ شاهد حضور رنگ مشکی و آبی این موتور سیکلت در بازار ایران بودیم، اما اکنون تغییراتی در آن اعمال شده و برچسبهای بدنه و استیکرهای آن ظاهر نسبتا متفاوتتری پیدا کرده است. اگر به این موتور سیکلت و همچنین موتور سیکلتهای کلاس تریل علاقمند هستید پیشنهاد میکنیم این مطلب را مطالعه کنید، چرا که ما در این مقاله آخرین خودرو به معرفی موتور سیکلت WR551 یاماها میپردازیم و اطلاعاتی درباره طراحی و مشخصات فنی و همچنین رقبای آن در بازار در اختیار شما قرار میدهیم.
طراحی ظاهری یاماها WR 155
طراحی موتور سیکلت یاماها ۱۵۵ WR به شکلی است که برای مسیرهای خاکی و آفرودهای سبک و همچنین رفت و آمد در داخل شهر، مناسب محسوب میشود. در حالت کلی طراحی این موتور سیکلت به سایر موتورهای نسخه WR شباهت دارد و این مسئله را میتوانیم امضای کار برنده یاماها بدانیم. در واقع برند یاماها از جمله برندهایی است که زبان طراحی خاص خود را دارد و همواره سعی میکند تا این زبان طراحی را در محصولات خود نمایش دهند.
اگر به قسمت جلویی و همچنین چراغهای موتور سیکلت یاماها WR155 توجه کنیم، مشاهده میکنیم که خبری از لامپهای ال ای دی نیست و به طور کلی از لامپهای معمولی استفاده شده است و تا حدودی میتوان گفت شاهد پرتاب نور مناسبی نخواهیم بود. راهنماها نیز در اطراف چراغ اصلی قرار داده شدهاند و نور بالا در همان کاسه چراغ جلو قرار گرفته است. فرمان این موتور سیکلت از نوع لولهای محسوب میشود و خمیدگی آن به شکلی طراحی شده است که راکب بتواند در یک زاویه ۹۰ درجه تسلط کاملی بر موتور داشته باشد.
در سمت راست فرمان موتور سیکلت یاماها ۱۵۵ WR شاهد کلیدهای قطع و وصل برق و همچنین استارت هستیم و در طرف دیگر کلید فلاشر، راهنما، تعویض نور پایین به بالا و همچنین بوق قرار گرفتهاند. صفحه کیلومتر این موتور سیکلت یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال است که ابعاد نسبتاً کوچکی دارد، ولی میتواند اطلاعات مفیدی را در اختیار راکب قرار دهد. یک دکمه جهت انجام تنظیمات صفحه کیلومتر در یاماها WR 155 تعبیه شده است و با استفاده از آن میتوانید به تنظیمات VVA و سایر امکانات کیلومتر دسترسی داشته باشید.
حجم باک این موتور سیکلت ۸.۱ لیتر گزارش شده است و با توجه به اینکه در هر ۱۰۰ کیلومتر دو و نیم لیتر سوخت مصرف میکند، میتوان گفت حجم نسبتا مناسبی برای آن در نظر گرفته شده است. زین، طراحی یک تکهای دارد و نمیتوان چندان انتظار نرمی و راحتی از آن داشت، چرا که شما با یک موتور سیکلت آفرودی روبرو هستید و این دسته از موتور سیکلتها اصولاً زین نسبتاً خشک و همچنین باریکی دارند. در موتور سیکلت یاماها ۱۵۵ WR شاهد کیفیت مطلوب دوخت زین و چرم آن هستیم که با سایر اجزا موتور سیکلت هماهنگی خوبی ایجاد کرده است. برخلاف بسیاری از موتورهای این کلاس، اگزوز این موتور سیکلت در سمت چپ قرار گرفته و به سمت عقب موتور امتداد پیدا کرده است و همچنین با استفاده از یک محافظ پلاستیکی جهت محافظت از انتقال حرارت پوشانده شده است.
در قسمت عقب شاهد یک چراغ مستطیل شکل هستیم و راهنماها دقیقاً مطابق با چراغ جلو طراحی شدهاند. وزن گزارش شده برای موتور سیکلت یاماها WR 155 برابر با ۱۳۴ کیلوگرم است و به نظر میرسد برای یک موتور سیکلت آفرودی وزن مناسبی محسوب شود.
ابعاد این موتور سیکلت عبارتند از:
طول: ۲۱۸۷ میلیمتر – عرض: ۸۵۰ میلیمتر – ارتفاع: ۱۲۰۵ میلیمتر
مشخصات فنی یاماها WR 155
ظرفیت انجین موتور سیکلت دبلیو آر ۱۵۵، ۱۵۵ سی سی گزارش شده است و شاهد یک انجین چهار زمانه، تک سیلندر و ۴ چهار سوپاپ هستیم که به سیستم آب خنک مجهز است و سوپاپها با سیستم SOHC قادر به حرکت هستند. علاوه بر این انجین این موتور سیکلت مجهز به تکنولوژی VVA یا همان زمانبندی متغیر سوپاپها است و چنین تکنولوژی باعث ایجاد حداکثر گشتاور و قدرت در شرایط لازم میشود.
قدرت تولید شده توسط انجین موتور سیکلت یاماها WR155 برابر با ۱۶.۵ اسب بخار در ۱۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری معادل ۱۴.۳ نیوتن متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه محسوب میشود. این موتور سیکلت از یک سیستم انژکتور برقی بهرهمند شده که وظیفه سوخت رسانی را بر عهده دارد و نسبت تراکم انجین آن ۱۱.۶ به ۱ گزارش شده است. انتقال قدرت در یاماها WR 155 با استفاده از یک گیربکس ۶ سرعته انجام میشود و نیرو توسط زنجیر به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. عملکرد گیربکس این موتور، نسبتا راضی کننده به نظر میرسد و مشکلی در جا افتادن دندهها پیش نمیآید.
حجم روغن مورد نیاز برای یاماها WR 155، حدوداً یک و نیم لیتر گزارش شده است و هنگام تعویض روغن فقط به ۸۵۰ سیسی روغن نیاز دارید. هرچند کلاس این موتور سیکلت برای سرعت زیاد طراحی نشده است، ولی موتور سیکلت یاماها دبلیو آر ۱۵۵ میتواند به سرعتی معادل ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت برسد که عملکرد مشابهی نسبت سایر موتورهای ۱۵۰ سی سی محسوب میشود.
سیستم تعلیق این موتور سیکلت یک سیستم تعلیق از کمپانی کی وای بی محسوب میشود و در قسمت جلوی موتور شاهد یک کمک فنر تلسکوپی ۴۱ میلیمتری هستیم و برای قسمت عقب از کمک فنر مونوشاک استفاده شده است و اجزا بر روی شاسی گهواره دوبل، سوار هستند.
رینگهای به کار رفته در موتور سیکلت یاماها WR155 از نوع پرهای یا اسپوکی محسوب میشود و سایز لاستیک جلو ۲.۷۵ و سایز لاستیک عقب ۴.۱۰ گزارش شده است که هر کدام به ترتیب در رینگهای ۲۱ اینچی و ۱۷ اینچی قرار گرفتهاند. برای این موتور سیکلت از ترمزهای دیسکی استفاده شده و قطر دیسک جلو برابر با ۲۴۰ میلیمتر و همچنین قطر دیسک عقب آن ۲۲۰ میلیمتر محسوب میشود.
تجربه رانندگی یاماها WR 155
عملکرد گیربکس در موتور سیکلت یاماها ۱۵۵ WR نسبتا راضی کننده به نظر میرسد و شاهد نرمی تعویض دندهها خواهید بود. شتابگیری موتور تا حدودی معمولی به نظر میرسد و سیستم تعلیق آن در وضعیت خوبی قرار دارد، چرا که در مسیرهای خاکی ضربات وارد شده به چرخ موتور سیکلت را دفع میکند. در حالت کلی این موتور برای آفرود سبک، گزینه نسبتا مطلوبی است.
رقبای یاماها WR 155
موتورهای کلاس تریل یا آفرودی در ایران طرفداران زیادی دارند و موتورهای کاوازاکی و کی تی ام رقیب خوبی برای سایر موتورهای این کلاس محسوب میشوند. بیشتر موتورهای تولید شده در این کلاس، ۲۰۰ سیسی یا حتی ۲۵۰ سیسی هستند و این مسئله کار را برای یاماها WR 155 سخت میکند. کایو ۲۵۰ نیز میتواند رقیب نسبتا قدرتمندی برای این موتور محسوب شود، چرا که قدرت از قدرت آفرود بالایی برخوردار است.
نقاط مثبت و ضعف یاماها WR 155 و جمع بندی
از نقاط مثبت یاماها WR 155، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم تعلیق نسبتا مطلوب و طراحی نسبتا جذاب
از نقاط ضعف یاماها WR 155، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
سیستم ترمز ضعیف و قطعات دور از دسترس
در پایان میتوان گفت یاماها WR 155 به عنوان یک موتور در کلاس تریل، عملکرد نسبتا مطلوبی ارائه میکند و نسبت به رقبای خود در رنج قیمت مطلوبتری قرار گرفته است. این موتور سیستم تعلیق نسبتا مناسبی دارد و طراحی آن نیز قابل قبول است، ولی اگر به دنبال یک موتور برای آفرود سنگین هستید، این گزینه مناسب شما نیست. در حالت کلی یاماها WR 155، یک موتور سیکلت برای طبیعت گردی و استفاده روزمره محسوب میشود و مناسب پیست نیست.