نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

موتور آپریلیا SXR 160 ؛ مشخصات فنی و امکانات

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
موتور آپریلیا SXR 160 ؛ مشخصات فنی و امکانات

آخرین خودرو/ یکی از اسکوترهای برند آپریلیا، اسکوتر آپریلیا SXR 160 است که از اواخر سال ۱۴۰۰ شاهد حضور آن در ایران بوده‌ایم.
 
در حال حاضر شاهد تنوع بی‌نظیری از موتور سیکلت‌های کلاس اسکوتر در جهان و حتی ایران هستیم. یکی از برندهای تولید کننده موتور سیکلت کلاس اسکوتر، برند آپریلیا محسوب می‌شود که صاحب اصلی آن شرکت پیاجیو است که موتور سیکلت‌های مطرحی مثل وسپا را به بازار عرضه کرده و در حال حاضر با گسترش بازارهای هدف خود در ایران نیز شاهد محصولات آن هستیم. یکی از اسکوترهای برند آپریلیا، اسکوتر آپریلیا اس ایکس آر ۱۶۰ محسوب می‌شود که از اواخر سال ۱۴۰۰ شاهد حضور آن در ایران بوده‌ایم. بخشی از محصولات برند آپریلیا در کشور هند تولید می‌شود و این موتور سیکلت نیز از جمله همان محصولات هندی است.

در واقع استراتژی تولید در کشورهایی مثل هند باعث شده تا هزینه تولید این موتور سیکلت‌ها به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند و با وجود این کاهش هزینه و تولید این موتور در هند شما شاهد یک موتورسیکلت از یک برند مطرح ایتالیایی هستید. هر چند تبلیغات گسترده‌ای درباره موتور سیکلت آپریلیا ۱۶۰ اس ایکس آر یا سایر موارد مشابه آن صورت نگرفته و در بازار ایران این دسته از موتورها چندان شناخته شده به نظر نمی‌رسند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با این موتور سیکلت ایتالیایی هندی آشنا کنیم و اطلاعات کاملی را در مورد آن در اختیار شما قرار دهیم.

طراحی Aprilia SXR 160

آپریلیا اس ایکس آر ۱۶۰ موتوری در کلاس اسکوتر و همچنین سایز متوسط است که بیشتر برای رفت و آمد در داخل شهر طراحی شده است. در حالت کلی با نگاهی به این موتور سیکلت متوجه طراحی نسبتاً جذاب و همچنین مدرن آن خواهید شد و این برند تلاش کرده تا از طراحی سوپربایک‌های خود در این موتور سیکلت استفاده کند. موتور آپریلیا ۱۶۰ اس ایکس آر در رنگ‌های سفید، آبی، قرمز و مشکی در بازار عرضه شده است و می‌توانید آن را از نمایندگی‌های فروش تهیه کنید.

اگر به بررسی چراغ جلو این موتور بپردازیم شاهد یک چراغ سه تکه هستیم که شامل دیلایت‌ها و چراغ اصلی است و چراغ اصلی در مرکز قرار گرفته و دیلایت‌ها در راست و چپ آن قرار دارند. نور بالا و نور پایین آپریلیا SXR 160 از نوع ال ای دی محسوب می‌شود و در دی لایت‌ها نیز یک نوار ال ای دی تعبیه شده است و با روشن کردن موتور شاهد روشن شدن چراغ‌ها هستیم، چرا که خبری از دکمه روشن و خاموش چراغ نیست.

اگر به بخش فرمان آپریلیا اس ایکس آر ۱۶۰ برسیم شاهد یک فرمان لوله‌ای هستیم که به سمت راکب انحنا پیدا کرده است و سایر جزئیات فرمان با استفاده از یک فلاپ پلاستیکی پوشیده شده‌اند. در حالت کلی فلاپ‌های استفاده شده برای قسمت فرمان، داشبورد، کنسول و حتی قسمت جاپایی چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد و متاسفانه این برند در این بخش درگیر کم کاری شده است. در بخش راست فرمان این موتور سیکلت، شاهد کلید تغییر حالت رانندگی و کلید استارت موتور هستیم و در سمت چپ نیز کلیدهایی مثل کلید پسینگ و کلید تعویض نور پایین به نور بالا، بوق و راهنما تعبیه شده‌اند.

صفحه کیلومتر موتور سیکلت آپریلیا اس ایکس آر ۱۶۰ یک پنل ال سی دی نسبتاً بزرگ است که اطلاعاتی مثل سرعت، ساعت، کیلومتر طی شده، آمپر بنزین، ولتاژ باتری، دمای هوا و همچنین دور موتور را نمایش می‌دهد. در قسمت بالای صفحه کیلومتر نیز شاهد چراغ‌های هشدار از جمله چراغ‌های هشدار راهنما و چراغ هشدار ABS هستیم. طراحی داشبورد آپریلیا اس ایکس آر نسبتاً ساده به نظر می‌رسد و دو محفظه برای آن در نظر گرفته شده که هردو برای قرار دادن وسایل مناسب هستند‌ و علاوه بر آن شاهد یک شارژر USB در داخل محفظه هستیم.

در این موتور سیکلت، خبری از سیستم کی‌لس نیست و شما باید از سوئیچ خود برای روشن کردن این موتور استفاده کنید. فضای پای راکب نسبتا مناسب به نظر می‌رسد و ما در آپریلیا SXR 160، شاهد یک فضای یک تکه برای جای پای راکب هستیم و فضا به اندازه‌ای است که می‌توان وسایل دیگری را نیز در این بخش قرار داد. متاسفانه طراحی جا پای ترک نشین در این اسکوتر جالب به نظر نمی‌رسد، چرا که امکان دارد هنگام توقف موتور سیکلت، پای راکب به پای تک نشین برخورد داشته‌ باشد.

در موتور سیکلت آپریلیا ۱۶۰ اس ایکس آر، شاهد یک زین بزرگ و یک تکه هستیم که تجربه سواری دو نفره نسبتاً راحت و مطلوبی را فراهم می‌کند. کیفیت دوخت زین و چرم استفاده برای آن قابل قبول به نظر می‌رسد و ارتفاع زین از سطح زمین برابر با ۷۷.۵ سانتی‌متر گزارش شده است که با این ارتفاع خانم‌ها نیز می‌توانند به راحتی از این موتور استفاده کنند.

در قسمت زیر زین یک صندوق نسبتاً بزرگ و همچنین باک این موتور تعبیه شده است. فضای زیر زین فضای بسیار مناسبی برای کلاه کاسکت محسوب می‌شود و حجم باک آپریلیا SXR 160 حدوداً ۷.۵ لیتر است که برای یک اسکوتر ۱۶۰ سی سی حجم نسبتاً مناسبی به نظر می‌رسد. در قسمت عقب موتور سیکلت نیز شاهد چراغی نسبتا خاص هستیم که از نوع ال ای دی محسوب می‌شود و همراه با راهنماهای عقب در یک کاسه چراغ قرار گرفته‌اند. همچنین لازم به ذکر است که وزن این اسکوتر ۱۲۹ کیلوگرم گزارش شده است.

ابعاد آپریلیا ۱۶۰ SXR به شرح زیر است:
طول: ۱۹۵۳ میلی‌متر، عرض: ۸۰۰ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۳۴۹ میلی‌متر.

مشخصات فنی آپریلیا ۱۶۰ SXR

در بررسی مشخصات فنی موتور آپریلیا ۱۶۰ اس ایکس آر مشاهده می‌کنیم که این موتور سیکلت از موتور سیکلت‌هایی مثل واریو ۱۶۰ ضعیف‌تر عمل کرده است. این موتور سیکلت یک انجین ۱۶۰ سی سی دارد و این انجین مجهز به سیستم هوا خنک، تک سیلندر، چهار زمانه و دارای ۳ سوپاپ است و سیستم تحریک سوپاپ‌ها از نوع SOHC محسوب می‌شود. آپریلیا SXR 160 می‌تواند ۱۰.۸ اسب بخار قدرت را در ۷۶۰۰ دور دقیقه تولید کرده و گشتاوری معادل ۱۱.۶ نیوتن متر در ۶۰۰۰ دور در دقیقه در اختیار شما قرار دهد.

انتقال سوخت در این موتور سیکلت با استفاده از سیستم انژکتور دلفی انجام می‌شود و مصرف سوخت موتور حدودا ۲ الی ۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر گزارش شده است. برای روشن کردن موتور یک هندل نیز در کنار سیستم استارت القایی تعبیه شده و زمانی که باتری موتور از کار بیفتد، می‌توانید با استفاده از هندل آن را راه‌اندازی کنید. گیربکس آپریلیا SXR 160 نیز مانند سایر اسکوترها از نوع گیربکس اتوماتیک CVT است و انتقال قدرت در این موتور سیکلت با استفاده از کلاچ گریز از مرکز خشک و همچنین تسمه صورت می‌گیرد.

آپریلیا ۱۶۰ اس ایکس آر می‌تواند سرعتی معادل ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. شاسی‌های استفاده شده و سیستم تعلیق این موتور سیکلت از نوع آندربنه محسوب می‌شود و دو کمک فنر تلسکوپی معمولی و یک کمک فنر قابل تنظیم به ترتیب در قسمت جلو و عقب موتور سیکلت تعبیه شده است. لاستیک‌های جلو و عقب هر دو به یک اندازه هستند و ابعاد آن‌ها ۱۲۰/۷۰ گزارش شده است که بر روی رینگ‌های ۱۲ اینچی قرار گرفته‌اند. ترمزهای جلو از نوع ترمز دیسکی بوده و در چرخ عقب شاهد ترمز درام ۱۴۰ میلی متری هستیم و در نهایت می‌توان گفت آپریلیا SXR 160 مجهز به سیستم ABS است.

تجربه رانندگی و سواری موتور سیکلت آپریلیا SXR 160

ارتفاع زین آپریلیا SXR 160  برای سواری ارتفاع نسبتاً مناسبی محسوب می‌شود، ولی جای پای ترک نشین در محل مناسبی تعبیه نشده است. کمک‌ فنرهای موتور سیکلت نسبتا خشک محسوب می‌شوند و ممکن است در سواری طولانی مدت باعث خستگی راکب شوند. در حالت کلی سواری آپریلیا SXR 160 نسبتا خشک به نظر می‌رسد و این مسئله نه تنها به سیستم تعلیق آن، بلکه به رینگ‌های ۱۲ اینچی آن نیز مربوط است و ممکن است هنگام رفت و آمد چاله‌های خیابان را به وضوح حس کنید.

رقبای موتور سیکلت آپریلیا SXR 160
موتور سیکلت‌هایی که به عنوان رقیب اسکوتر آپریلیا SXR 160 می‌توان در نظر گرفت گلکسی جی ۲۰۰، لاکی ۱۸۰ و گلکسی ۲۰۰ اس آر محسوب می‌شوند که نسبتا سواری نرم‌تری دارند و حتی بازار فروش آن‌ها در وضعیت مطلوب‌تری است.

نقاط ضعف و مثبت آپریلیا SXR 160 و جمع بندی
مزایا:
طراحی نسبتا جذاب، مجهز به ترمز ABS، ارتفاع نسبتا مناسب زین.

معایب: 
قطعات دور از دسترس، سیستم تعلیق نسبتا خشک، انجین نسبتا ضعیف.

در پایان می‌توان گفت آپریلیا ۱۶۰ طراحی نسبتا جذاب و مدرنی دارد و بخش‌هایی مثل زین و جای پای راکب وضعیت قابل قبولی دارند. این موتورسیکت نیز مانند سایر موتورسیکلت‌ها ضعف‌هایی دارد و سیستم تعلیق و رینگ‌ها، سواری نسبتا خشکی را ایجاد می‌کنند و جای پای ترک نشین نیز در محل مناسبی طراحی نشده است. در هر صورت این برند تلاش کرده تا از هزینه‌های اضافی بکاهد و نسبت به سایر رقبا، یک اسکوتر با قیمت نسبتا مناسب عرضه کند.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره