همکاری نزدیک آلفارومئو و مازراتی برای بقا و عبور از بحران

پدال/ آلفارومئو و مازراتی برای نجات از بحران فروش، همکاری نزدیکتری آغاز میکنند. استلانتیس برنامهای برای توسعه مشترک خودروها تدوین کرده اما ادغام این دو برند لوکس منتفی است.
استلانتیس باید اقدامات فوری برای احیای مازراتی انجام دهد زیرا سال گذشته فروش این برند با کاهش ۵۷ درصدی به تنها ۱۱,۳۰۰ دستگاه رسید. استلانتیس شایعات فروش مازراتی را تکذیب و تأکید کرده که هیچ برنامهای برای تعطیلی این نام لوکس تاریخی ندارد. پس راهحل چیست؟ کمک به مازراتی از داخل گروه، از طریق همکاری نزدیکتر با خودروسازی که تنها حدود ۲۶۰ کیلومتر دورتر قرار دارد. آلفارومئو که خود نیز اوضاع چندان خوبی ندارد، قرار است با مازراتی متحد شود. سانتو فیلیچی، مدیرعامل هر دو برند، میگوید برنامهای برای این همکاری تدوین شده، اما هنوز نیاز به تأیید مدیران ارشد جدید استلانتیس دارد. آنتونیو فیلوسا، مدیرعامل جدید استلانتیس، قرار است امروز، ۲۳ ژوئن، با نمایندگان این دو برند ایتالیایی دیدار کند تا جزئیات نهایی را مشخص کند.
فیلیچی در گفتوگو با مجله استرالیایی درایو اعلام کرد که آلفارومئو و مازراتی در توسعه خودروهای جدید با یکدیگر همکاری خواهند کرد. البته ظاهراً ادغام این دو برند منتفی است زیرا مدیرعامل پیشتر گفته بود که این دو در استلانتیس جایگاههای متفاوتی دارند و آلفارومئو «پریمیوم» و مازراتی «لوکس» است. بااینحال، انتظار میرود این دو شرکت در زمینههای دیگر تلاشهای خود را یکپارچه کنند تا هزینهها را کاهش دهند. او توضیح داد:
البته ما در حال کار روی توسعه خودروها هستیم. این یکی از ستونهای اصلی برنامهای است که قرار است نهایی کنیم. کار بزرگی در پیش داریم و این برنامه را نهایی خواهیم کرد.
درباره دلایل کاهش فروش مازراتی، کارلوس تاوارس، مدیرعامل سابق استلانتیس، معتقد بود که محصولات این برند مشکلی ندارند اما بازاریابی ضعیف باعث شده جایگاه برند بهدرستی تعریف نشود. در همین حال، ساخت نسخهٔ الکتریکی MC20 بهطور کامل لغو شده زیرا شرکت متوجه شد خریداران ثروتمند همچنان موتورهای بنزینی را ترجیح میدهند. نسل بعدی کواتروپورته که قرار است جایگزین گیبلی نیز شود نیز به سال ۲۰۲۸ موکول شده است. آلفارومئو هم با چالشهای خاص خود روبهرو است، زیرا عرضه نسل بعدی استلویو و جولیا بیشازحد انتظار طول کشیده است. این دو مدل در ابتدا قرار بود صرفاً الکتریکی باشند اما حالا نسخههای مجهز به موتور بنزینی هم خواهند داشت که به مهندسی بیشتری نیاز دارد؛ مانند بسیاری از خودروسازان دیگر، آلفارومئو اخیراً از استراتژی تمام الکتریکی خود عقبنشینی کرده است.