نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

اَ‌موشن، چهارچرخه برقی فرانسوی با رانندگی شبیه موتورسیکلت!

منبع
پدال
بروزرسانی
اَ‌موشن، چهارچرخه برقی فرانسوی با رانندگی شبیه موتورسیکلت!

پدال/ اَموشن یک چهارچرخهٔ الکتریکی فرانسوی، با بدنه بسته، درهای قیچی‌مانند و قابلیت کج‌شدن تا ۳۵ درجه است که چابکی موتورسیکلت با ایمنی خودرو ارائه می‌دهد.
 
در سال ۲۰۱۴، شرکت فرانسوی ÆMotion (حرف Æ و نسخه کوچک آن æ، در اصل ترکیبی از حروف a و e بوده که در زبان لاتین به‌عنوان مصوت استفاده می‌شد و به‌مرور در برخی زبان‌ها به یک حرف مستقل تبدیل شده است. این حرف به شکل فتحه تلفظ می‌شود) در حوزه حمل‌ونقل الکتریکی، با هدف «ترکیب چابکی موتورسیکلت با ایمنی یک خودروی چهارچرخ» فعالیت خود را آغاز کرد. پس از سال‌ها نمونه‌سازی، این خودروی الکتریکی دونفره با قابلیت کج‌شدن، اکنون برای پیش‌سفارش آماده است و تولید آن از سال آینده آغاز خواهد شد.

این میکروکار برقی هنوز نام اختصاصی ندارد اما روی چهارچرخ حرکت می‌کند و به فناوری کج‌شدن مجهز است که به آن اجازه می‌دهد در پیچ‌ها مانند یک موتورسیکلت کج شود. این خودروی جدید فرانسوی می‌تواند به سرعت نهایی ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند، زاویه کج‌شدن حداکثر ۳۵ درجه دارد و به‌جای فرمان خودرو، با دسته‌ای شبیه به موتورسیکلت هدایت می‌شود. مشخصات فنی نشان می‌دهد باتری ثابت اموشن می‌تواند با هر شارژ تا ۲۰۰ کیلومتر برد داشته باشد درحالی‌که باتری‌های قابل تعویض آن هرکدام ۷۰ کیلومتر برد ارائه می‌دهند. در این وسیله مثل موتورسیکلت، راننده در جلوی سرنشین می‌نشیند و برای رانندگی در فرانسه به گواهینامه رانندگی خودرو نیاز دارد. همچنین ممکن است چند ساعت آموزش برای رانندگی با آن لازم باشد.

هر دو صندلی به کمربندهای ایمنی چهار نقطه‌ای مجهز هستند و پروتوتایپ‌ها با شبیه‌سازی‌های تست تصادف در سطح استاندارد خودروسازی توسعه یافته‌اند. این خودرو از سپرهای ساخته‌شده از پلی‌پروپیلن منبسط‌شده (EPP) و عناصر ساختاری موسوم به جعبه‌های تصادف بهره می‌برد. فضای داخلی نیز از EPP ساخته شده که به کاهش وزن و جذب انرژی کمک می‌کند، مشابه یک سیستم کیسه هوای غیرفعال که در صورت برخورد آماده کاهش شدت ضربه است. برای متوقف کردن این چهارچرخه هم ترمزهای دیسکی هیدرولیکی در نظر گرفته شده است. با عرض تنها ۷۹۰ میلی‌متر، این خودرو می‌تواند به‌راحتی در خیابان‌های شلوغ شهری حرکت کند و پارک کردن آن نیز ساده است، زیرا بدون نیاز به پایه، به‌صورت عمودی می‌ایستد.

هر دو سرنشین توسط بدنه خارجی و درهایی با پنجره از آب‌وهوای نامساعد محافظت می‌شوند، هرچند به دلایلی، نیمه پایینی درها پاهای راننده را در معرض دید قرار می‌دهد. فضای بار کوچک در عقب با جلو کشیدن صندلی سرنشین قابل‌گسترش است. پس از رونمایی جهانی این خودرو در اواخر سال گذشته، اُموشن آن را در نمایشگاه‌های تجاری مثل نمایشگاه ویوا تکنولوژی در پاریس که هفته گذشته برگزار شد به نمایش گذاشته است. این شرکت در ابتدا به‌جای فروش مستقیم، روی اجاره بلندمدت با قیمت حدود ۲۰۰ یورو در ماه تمرکز دارد. هنوز مشخص نیست که این خودرو خارج از فرانسه هم عرضه خواهد شد یا خیر. پیش‌تولید این چهارچرخه تا اواخر امسال آماده خواهد شد و تحویل‌های منظم برای اواخر ۲۰۲۶ یا اوایل ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده‌اند. تولید در مقیاس بزرگ‌تر نیز پس از ۲۰۲۸ آغاز خواهد شد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره