نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

موتور یاماها مکس کینگ ؛ مشصات فنی امکانات

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
موتور یاماها مکس کینگ ؛ مشصات فنی امکانات

آخرین خودرو/ یاماها مکس کینگ موتوری در کلاس کاب اسپرت است که با نام KING OF STREET نیز شناخته می شود و در اندونزی به تولید می رسد.

یاماها از جمله برندهای آشنا، پرفروش و مطرح در صنعت موتورسیکلت به ویژه در ایران محسوب می‌شود و یک برند ژاپنی با بازار داغ است. موتورهای یاماها معمولا کاربری‌های متنوعی دارند و در کلاس‌های مختلف شاهد حضور تولیدات این برند مشهور هستیم. تاکنون شاهد حضور موتورهای مختلفی از این برند در ایران بوده‌ایم و قصد داریم به یکی از موتورسیکلت‌های همین برند با نام یاماها مکس کینگ بپردازیم. کلاس این موتور یا اسکوتر، کاب اسپرت است و به king of street شهرت پیدا کرده است. لازم به ذکر است که یاماها یک برند ژاپنی است، ولی اسکوتر یاماها مکس کینگ، از جمله موتورهایی محسوب می‌شود که تحت لیسانس اندونزی تولید شده است.

طراحی و ظاهر یاماها مکس کینگ

احتمالا شاهد مدل‌های مشابهی از موتور مکس کینگ در ایران بوده‌اید، چرا که بازار موتورسیکلت از برندهای مختلفی پر شده است و بعضی از برندها به الگوگیری از رقبای بزرگی مثل یاماها عادت دارند. طراحی این موتور به صورت تهاجمی است و در حالت کلی شاهد قطعات و خطوط زاویه دار و همچنین تیز هستیم. تقریبا این اسکوتر نیز مانند نسخه قبلی است، ولی در بعضی موارد شاهد تغییرات و تفاوت‌هایی هستیم. چراغ‌های این موتورسیکلت ظاهری اسپرت دارند و از نوع ال‌ای‌دی هستند که پرتاب مناسبی را برای دید مسیر ارائه می‌دهند. آینه‌های موتور مکس کینگ، مانند بسیاری از اجزای این موتور، زاویه دار هستند؛ ولی با توجه به وضعیت قرار گیری مشابه با آینه‌های موتورسیکلت یاماها آیروکس احتمالا دید مناسبی برای راکب فراهم نکنند. البته نکته‌ای که اشاره کردیم به فیزیک بدنی راکب نیز بستگی دارد و ممکن است نسبت به همه صادق نباشد.

فرمان این موتور سیکلت مانند یاماها NX از نوع لوله‌ای محسوب می‌شود و به گونه‌ای طراحی شده که چراغ در قسمت مرکزی آن قرار گرفته و با فلاپ پلاستیکی پوشانده شده است. در سمت راست موتور یاماها MX KING شاهد کلیدهای استارت و استاپ و در سمت چپ شاهد کلیدهای راهنما، تعویض نور پایین بالا و همچنین بوق هستیم و استارت الکتریکی این موتور، فرایند روشن کردن موتور را سرعت بخشیده است.

صفحه کیلومتر موتور یاماها مکس کینگ، یک صفحه کیلومتر دیجیتالی است و زیر نور آفتاب هم خوانایی خوبی را در اختیار راکب می‌گذارد و شامل اطلاعاتی مثل میزان سوخت، سرعت و مسافت است. ظرفیت باک این موتور، ۴.۵ لیتر است که نسبت به بسیاری از موتورها حجم کمی محسوب می‌شود، ولی در حالت کلی این اسکوتر در دسته موتورهای کم مصرف قرار دارد. بدنه این موتور آیرودینامیک است و می‌تواند به پایداری و حفظ سرعت موتور در طول مسیر کمک کند.

در نمای جانبی شاهد یک ترکیب دو رنگ هستیم که جذابیت بصری نسبتا قابل قبولی را ایجاده کرده است و قسمت اگزوز این موتور، با کاور پوشانده شده و در معرض دید قرار ندارد.

زین موتورسیکلت یاماها مکس کینگ کاور چرمی و طراحی ارگونومیکی دارد و تا حدودی می‌تواند راحتی را برای راکب فراهم کند. برای قسمت‌های انتهایی زین نیز دسته‌هایی برای سرنشین عقب تعبیه شده‌ و امکان راحتی سرنشین عقب را تا حدودی فراهم کرده است. برای سایر چراغ‌ها از جمله چراغ عقب و چراغ راهنما نیز از ال‌ای‌دی استفاده شده و وزن این موتور ۱۱۶ کیلوگرم است.

ابعاد موتور یاماها مکس کینگ به شرح زیر است:
طول: ۱۹۸۵ میلی‌متر، عرض: ۶۸۰ میلی‌متر، ارتفاع ۱۱۰۰ میلی‌متر.

مشخصات فنی یاماها مکس کینگ

یاماها مکس کینگ از پیشرانه‌ای ۱۵۰ سی‌سی، تک سیلندر ۴ زمانه و سیستم سوپاپ SOHC بهره می‌برد و قادر است ۱۵.۱۴ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۳.۸ نیوتن متر در ۷۰۰۰ دور در دقیقه  تولید کند. این موتور از سیستم خنک کننده مایع بهره می برد و فناوری تزریق سوخت آن از نوع EFI است و می‌تواند عملکردی پایدار و قابل اعتماد داشته باشد. در این موتور از گیربکس ۶ دنده دستی بهره گرفته شده و قدرت توسط زنجیر به چرخ عقب موتور منتقل می‌شود. این موتور می‌تواند حداکثر ۱۰۳ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد و سیستم سوخت رسانی، از نوع انژکتور برقی محسوب می‌شود و مصرف سوخت آن ۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تخمین زده شده است.

در قسمت جلوی این موتور، از سیستم تعلیق تلسکوپی استفاده شده و برای سیستم تعلیق عقب از نوع مونوشاک استفاده کرده اند، ولی در حالت کلی سیستم جالبی برای ضربه گیری در جاده‌های ناهموار طراحی نشده است. سایز لاستیک‌های جلویی مکس کینگ ۸۰/۹۰-۱۷ و سایز لاستیک عقب، ۷۰/۱۳۰-۱۷ است.

رینگ‌های این موتور، رینگ‌های ۱۷ آلیاژی هستند که رنگ هماهنگی با سایر اجزای موتور دارند و می‌توانند هارمونی ظاهری موتور را حفظ کنند. ترمزهای جلو و عقب هردو از نوع دیسکی هستند و می‌توان گفت ایمنی نسبتا مطلوبی را ایجاد می کنند.

تجربه سواری و رانندگی یاماها مکس کینگ

زین موتورسیکلت یاماها مکس کینگ نسبتاً راحت، ولی کوچک است، البته می توان تا حدودی به روکش چرم و دستگیره های عقب آن امیدوار شد. نمای موتور تا حدودی جذاب است و طراحی تهاجمی اسپرت آن می‌تواند نمای نسبتا چشم نوازی ایجاد کند. هنگام روشن کردن موتور، متوجه سریع روشن شدن آن خواهید شد و این می‌تواند نکته مثبتی باشد. مصرف سوخت موتور کم است و همین مسئله می‌تواند باعث شود بتوانید مسیرهای طولانی را طی کنید، البته مخزن سوخت آن چندان حجیم نیست. ترمزهای موتور یاماها مکس کینگ تقریبا سریع محسوب می‌شوند و قدرت توقف خوبی را ارائه می‌دهند، ولی نازک بودن تایرها می‌تواند مسئله هندلینگ را برای راکب دشوار کند. در حالت کلی این موتور برای تجربه شهری بد به نظر نمی رسد و نباید فراموش کرد که با یک اسکوتر طرف هستیم.

رقبای یاماها مکس کینگ
نمی‌توان در بازار ایران به دنبال رقبای متعددی برای یاماها مکس کینگ بود، ولی اگر بخواهیم به طور کلی به دنبال رقیب برای این موتور باشیم، می توانیم به YAMAHA VIXION اشاره کنیم. همچنین علاوه بر آن گزینه‌های دیگری مثل SUZUKI SATRIA F150 و HONDA ST 125 می‌توانند رقبای مناسبی برای یاماها مکس کینگ باشند. با توجه به کلاس این موتورسیکلت، می توان لاکی ۱۸۵ را در نیز بازار ایران به عنوان رقیب در نظر گرفت.

نقاط ضعف، قوت و جمع بندی
مزایا:
سیستم خنک سازی رادیاتور، مصرف سوخت اقتصادی، طراحی ظاهری قابل قبول.

معایب:
فضای کم زین، زاویه دید محدود آینه‌ها، قیمت بالای لوازم جانبی.

در پایان می‌توان گفت موتور یاماها مکس کینگ می‌تواند گزینه نسبتا مناسبی برای رانندگی در شهر باشد، زیرا وزن کمی دارد و از جمله موتو‌رهای با مصرف سوخت اقتصادی محسوب می‌شود. طراحی ظاهری این موتورسیکلت قابل قبول است و در نوع خود توانسته امکانات نسبتا مناسبی را ارائه دهد. هرچند در بخش‌هایی مثل زاویه دید آینه‌ها و فضای زین شاهد کوتاهی و نقص‌هایی هستیم، ولی می‌توان گفت به عنوان یک اسکوتر،این موتور گزینه بدی نبوده و شاید بتواند در آینده امکانات بهتری ارائه دهد.

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادیم، به نظر شما آیا این برند توانسته یک محصول خوب تولید کند و آیا موتور یاماها مکس کینگ ارزش خرید دارد؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره