کوروت ZR1 در برابر تسلا مدل S پلد، نبرد نفسگیر در درگ 400 متر
پدال/ آیا شورلت کوروت ZR1 جدید با 1064 اسب بخار قدرت در مسابقهٔ درگ حریف تسلا مدل S پلد فوقسریع 1020 اسب بخاری میشود؟
همه میدانیم که تسلا مدل S پلد چقدر خودروی سریعی است. این سوپرسدان الکتریکی تاکنون سوپراسپرتهای زیادی را تحقیر کرده اما این بار حریفی که به مصاف تسلا آمده با 1064 اسب بخار قدرت، گیربکس مناسب و لاستیکهای ایدهآل، کاملاً آماده است. در سینهٔ این ماشین یک نیروگاه 5.5 لیتری V8 توئین توربو قرار گرفته است که تمام خشم خود را از طریق یک گیربکس هشت سرعته دوکلاچه به چرخهای عقب تحویل میدهد. هرچند قدرت دو خودرو بسیار به هم نزدیک است اما کوروت با وزن 1770 کیلوگرمی، به میزان قابلتوجهی از تسلای 2190 کیلوگرمی سبکتر است هرچند که مدل S پلد از مزیت سامانهٔ چهارچرخ محرک و گشتاور فوری موتورهای الکتریکی بهره میبرد.
روی کاغذ، ZR1 با نسبت قدرت به وزن بهتر، برتری دارد اما مسابقهٔ درگ روی کاغذ برگزار نمیشود. بهترین زمان کوروت در این رقابت 9.86 ثانیه بود که رقم بسیار چشمگیری است ولی برای شکست دادن تسلا کافی نبود. مدل S پلد با خشم خاموش همیشگیاش شروع کرد و 400 متر را با زمان خیرهکنندهٔ 9.24 ثانیه یعنی بیش از نیم ثانیه سریعتر از کوروت به پایان رساند. همچنین چون راننده به کوروت زمان کافی برای خنک شدن نداد، ZR1 بیشازحد داغ شد و در درگهای بعدی زمانهایی در محدوده 10 ثانیه ثبت کرد.
البته باید توجه داشت که کوروت حاضر در این درگ به پکیج ZTK مجهز است که بال بزرگ عقب را به همراه دارد. این بال داونفورس زیاد اما مقاومت آیرودینامیکی بالایی ایجاد میکند و درنتیجه برای درگ 400 متر خیلی بهینه نیست. بااینحال، همین خودرو در پیست سبرینگ پنج جلسه نیمساعته را بدون مشکل داغ کردن طی کرد درحالیکه در مقابل، تسلا پلد معمولاً پس از دو دور در پیست به دلیل داغ کردن باتری تسلیم میشود. بله، نیروی الکتریکی سریعتر از بنزین است، اما زودتر هم خسته میشود.
مقایسه مشخصات فنی
| کوروت ZR1 | تسلا مدل S پلد |
پیشرانه | 5.5 لیتری V8 توئین توربو | الکتریکی سهموتوره |
قدرت | 1064 اسب بخار | 1025 اسب بخار |
گشتاور | 1123 نیوتن متر | 1420 نیوتن متر |
گیربکس | 8 سرعته دوکلاچه | تک سرعته |
محور محرک | عقب | چهارچرخ |
وزن | 1770 کیلوگرم | 2190 کیلوگرم |
قیمت | 210 هزار دلار | 109 هزار دلار |