نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

چرا لکسوس LFR فراتر از LFA خواهد بود؟

منبع
پدال
بروزرسانی
چرا لکسوس LFR فراتر از LFA خواهد بود؟

پدال/ لکسوس LFR با پیشرانه هیبریدی V8، جانشین LFA نیست بلکه با قیمتی رقابتی و پرفورمنسی قدرتمند، آماده رقابت با کوروت C8 و پورشه 911 است.
 
همه ما از لکسوس LFA به نیکی یاد می‌کنیم. سوپرکاری با موتور V10 تنفس طبیعی، صدایی بهشتی و ظاهری چشمگیر؛ اما این تصویر همیشه این‌قدر دل‌انگیز نبود. وقتی لکسوس در سال 2010 اولین سوپرکار واقعی خود را معرفی کرد، LFA به دلیل پرفورمنس ضعیف‌تر از رقبا و قیمت بسیار بالای 375 هزار دلاری موردانتقاد قرار گرفت. در مقایسه با فراری‌ها و لامبورگینی‌های آن زمان، LFA در اکثر جنبه‌ها عملکرد ضعیف‌تری داشت و به‌اندازه قیمت گزافش جذابیت نداشت. حالا اما دل‌تنگ روزهای موتور V10 تنفس طبیعی و صدای خروشان یاماها هستیم. متأسفانه، این‌ها برای همیشه به کتاب‌های تاریخ سپرده شده‌اند، زیرا خودروسازان به سمت کوچک‌سازی و هیبریدی کردن خودروهای پرفورمنس جدید خود پیش می‌روند و لکسوس هم از این قاعده مستثنی نیست.

بیش از یک دهه پس از توقف تولید LFA در کارخانه موتوماچی، این شرکت آماده معرفی جانشین آن یعنی LFR است اما اگر انتظار یک سوپرکار جنجالی با موتور 10 سیلندر شبیه به LFA را دارید، ممکن است ناامید شوید. این خودرو اصلاً جانشین مستقیم LFA نیست. نه موتور V10 دارد، نه صدای خروشان یاماها و نه ظاهری به همان اندازه وحشی. با توجه به عکس‌های جاسوسی، حتی اگزوز مثلثی نمادین LFA را هم ندارد! اما لکسوس LFR چیزی بهتر است. LFR کار خود را به‌عنوان کانسپت تویوتا GR GT3 آغاز کرد که در سال 2022 در توکیو رونمایی شد. اگرچه این کانسپت با نشان تویوتا معرفی شد و نسخه تولیدی قطعاً در برخی بازارها با این نشان عرضه خواهد شد اما شرکت بعداً تأیید کرد که کانسپت GR GT3 در آمریکا با لوگوی لکسوس به بازار می‌آید. از آن زمان، ده‌ها عکس و ویدئوی جاسوسی از این سوپرکار لکسوس منتشر شده که کاپوت بلند و صدای غرش‌آمیز خود را در نوربرگ‌رینگ، لس‌آنجلس و اخیراً در گودوود به نمایش گذاشته است.

هرچند ویژگی‌های LFA بسیار هیجان‌انگیز بودند اما لکسوس برای نفوذ به فضای اصلی خودروهای اسپرت باید کار متفاوتی انجام می‌داد که این به معنای کنار گذاشتن بسیاری از عادات بد LFA بود. وقتی نسخه تولیدی LFR احتمالاً در اوایل 2026 رونمایی شود، هدف آن رقابت با شورلت کوروت C8 و پورشه 911 خواهد بود، بخشی از بازار که آماده یک رقیب جدید است. برای چنین جایگاهی، این لکسوس جدید باید یک خودروی اسپرت واقعی و قابل‌استفاده باشد، نه یک کالای کلکسیونی با قیمت 400 هزار دلار. البته، موفقیت LFR به موضوعات دیگری به‌ویژه چیزی که زیر کاپوت قرار خواهد داشت هم بستگی دارد. نشانه‌های اولیه به یک موتور V8 توئین توربوی قدرتمند اشاره دارند که احتمالاً با نوعی هیبریدسازی همراه است. با وجود خودروهایی مثل IS500 و LC500، می‌دانیم لکسوس هنوز موتورهای هشت سیلندر فوق‌العاده‌ای می‌سازد و این موتور جدید هم نباید استثنا باشد. هیبریدسازی نیز چه ملایم باشد چه قوی، آن را بهتر خواهد کرد.

طراحی هم عامل تعیین‌کننده بزرگی در موفقیت LFR خواهد بود. خوشبختانه، نمونه‌های اولیه چیزهای زیادی برای هیجان‌زده شدن ارائه می‌دهند. حتی با پوشش استتاری، LFR با کاپوت بسیار کشیده، کابین جمع‌وجور، بدنه پهن و اوورهنگ‌ عقب کوتاه، زیبا به نظر می‌رسد. لکسوس این خودرو را در کنار نسل قبلی مرسدس AMG GT آزمایش کرده که تناسبات خیره‌کننده‌ای داشت؛ و سپس به کابین می‌رسیم. در جریان حضور LFR در فستیوال سرعت گودوود، نگاهی اجمالی به داخل آن داشتیم. قطعاً شبیه هیچ لکسوس دیگری که دیده‌ایم نیست و این احتمالاً خبر خوبی است. داخل LFR مثل یک خودروی اسپرت واقعی به نظر می‌رسد.

بنابراین، به نظر می‌رسد LFR تمام چیزهایی که از یک خودروی اسپرت در این کلاس انتظار داریم را ارائه می‌کند اما آنچه واقعاً موفقیت سوپرکار جدید لکسوس را تضمین خواهد کرد، قیمت است. قیمت این خودرو نباید حتی نزدیک به LFA باشد. اگر لکسوس واقعاً بخواهد با شورلت و پورشه در این کلاس رقابت کند، LFR باید قیمتی در حدود 100 هزار دلار داشته باشد. یادمان هست که LFA در بازار فروش با استقبال مناسبی مواجه نشد و حتی LC500 هم چندان محبوب نبوده و به‌زودی کنار خواهد رفت. به همین دلیل لکسوس نیاز به کاری متفاوت داشت. یک خودروی اسپرت که بتواند با شورلت و پورشه رقابت کند و مشتریانی را که به دنبال چیزی کمی متفاوت هستند جذب کند. پس اگر انتظار یک جانشین واقعی برای LFA را دارید، ممکن است کمی ناامید شوید اما برای لکسوس، LFR دقیقاً همان چیزی است که این شرکت در حال حاضر به آن نیاز دارد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره