موتور ویگو ۱۱۰ ؛ مشخصات فنی و امکانات

آخرین خودرو/ در این مطلب به ارائه اطلاعاتی درباره موتور ویگو ۱۱۰ می پردازیم؛ اگر به این موتور علاقمند هستید میتوانید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.
شرکت هندی تی وی اس یکی از شرکتهای نسبتا پرفروش بازار محسوب میشود و محصولاتی مثل آپاچی را عرضه بازار کرده و به فروش بالایی دست پیدا کرده است. آپاچی تنها محصول تی وی اس محسوب نمیشود و این شرکت محصولات متعددی را روانه بازار کرده و در ایران نیز شاهد حضور محصولات متنوعی از این برند هستیم. یکی از محصولات برند هندی تی وی اس، موتور سیکلت ویگو ۱۱۰ محسوب میشود که قبل از حضور اسکوترهای رنگی وسپا ارائه شد و توانست رقیب خوبی برای موتور سیکلتهای طرح ویو باشد. این موتور سیکلت یکی از موتور سیکلتهای کلاس اسکوتر محسوب میشود و تقریبا از سال ۹۴ شاهد حضور آن در ایران هستیم.
طراحی و ظاهر موتور سیکلت ویگو ۱۱۰
اسکوتر ویگو ۱۱۰ تقریبا یک طراحی آسیایی دارد و به مدلهای اروپایی مثل وسپا شبیه نیست و تا حدودی میتوان گفت در طراحی این موتور سیکلت به سلیقه مردم شرق آسیا توجه شده است. یکی از اهداف اصلی در طراحی ویگو ۱۱۰ عدم شباهت به اسکوترهای طرح هوندا ویو بوده است، چرا که طراحی ظاهری این دسته از موتور سیکلتها چندان جذاب به نظر میرسد و بیشتر تلاش شده تا طراحی ترکیبی از اسکوترهای مدرن و کلاسیک باشد. این اسکوتر در رنگ بندیهای نسبتا جذابی عرضه شده و میتواند برای سلیقههای متعدد گزینه مناسبی باشد. در بخش جلویی موتور سیکلت ویگو ۱۱۰ شاهد یک چراغ نسبتا بزرگ چندضلعی و متصل به فرمان هستیم و در قسمت پایین آن چراغهای راهنما با ابعاد تقریبا بزرگ تعبیه شدهاند. گلگیر جلو تقریبا کوچک طراحی شده است و در طراحی آن از هیچ خطوط عضلانی استفاده نشده و ساده به نظر میرسد. فرمان این موتور سیکلت چندان بلند به نظر نمیرسد و با استفاده از فلاپ پوشانده شده است و در طراحی فرمان و فلاپهای آن از خطوط منحنی استفاده کردهاند.
صفحه کیلومتر موتور سیکلت ویگو ۱۱۰، یک صفحه کیلومتر ترکیبی دیجیتال و آنالوگ محسوب میشود و چراغهای هشدار در در اطراف آن قرار گرفتهاند و همچنین یک دکمه برای تنظیم صفحه کیلومتر تعبیه شده است. آینهها طراحی کوچکی دارند، ولی در حالت کلی دید کافی را ارائه میدهند و مشکل چندانی ایجاد نمیکنند. در این موتور سیکلت شاهد یک جعبه داشبورد در قسمت پشت فرمان هستیم که در بسیاری از اسکوترهای مشابه چنین آپشنی وجود ندارد و ما میتوانیم این داشبورد را یک مزیت برای ویگو ۱۱۰ محسوب کنیم. فضای پای راکب و ترک نشین در این موتور سیکلت مناسب طراحی شده و تقریبا جادار محسوب میشود. در ویگو ۱۱۰ شاهد یک زین یک تکه و تقریبا راحت هستیم و به طور کلی فضای کافی در این زین برای نشستن راکب و ترک نشین فراهم شده است. ارتفاع زین این موتور سیکلت از سطح زمین ۷۷۰ میلیمتر یا همان ۷۷ سانتیمتر محسوب میشود و برای افراد با قد مختلف گزینه خوبی به نظر میرسد.
باک موتور سیکلت ویگو ۱۱۰، در بخش زیر زین تعبیه شده و تقریبا ۵ لیتر ظرفیت دارد و مصرف سوخت آن ۱.۷ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر محسوب میشود. فلاپهای کناری این موتور سیکلت به صورت منحنی طراحی شدهاند و در قسمت بدنه از تزییناتی مثل استیکرهای مختلف بهره بردهاند. اگزوز ویگو ۱۱۰ یک طراحی به صورت جعبهای دارد و نمیتوان گفت این اگزوز یک اگزوز اسپرت محسوب میشود، چرا که کاملا معمولی به نظر میرسد.
در بخش ترک بند این موتور سیکلت شاهد فضای بسیار کوچکی هستیم و تقریبا وسایل خاصی را نمیتوان در آن جای داد و اگر توجهی به بخش عقب ویگو ۱۱۰ داشته باشیم، شاهد چراغهای متفاوتی هستیم؛ چرا که چراغهای عقب تقریبا ابعاد بزرگی دارند و از نظر گرافیکی هم نسبتا جذاب به نظر میرسند. به طور کلی وزن خشک این موتور سیکلت ۱۰۸ کیلوگرم است که با احتساب مایعات به ۱۱۲ کیلوگرم میرسد و تا حدودی سبک محسوب میشود.
ابعاد موتور سیکلت ویگو ۱۱۰ به شرح زیر است:
طول: ۱۸۳۴ میلیمتر، عرض: ۶۴۰ میلیمتر، ارتفاع: ۱۱۱۵ میلیمتر.
مشخصات فنی موتور سیکلت ویگو ۱۱۰
موتور سیکلت ویگو ۱۱۰ دارای یک انجین تک سیلندر، چهار زمانه و هوا خنک محسوب میشود و در هر سیلندر دو سوپاپ تعبیه شده است. حجم کلی انجین ویگو ۱۱۰، ۱۱۰ سی سی محسوب میشود و این انجین قادر است ۵.۸۸ کیلووات یا ۸ اسب بخار قدرت را در ۷۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند و به گشتاوری معادل ۸.۴ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه برسد. سیستم سوخت رسانی این موتورسیکلت انژکتور محسوب میشود و شاهد کلاچ و دنده اتومات هستیم و نیرو توسط تسمه به چرخ عقب منتقل میشود. حداکثر سرعت گزارش شده برای موتور ویگو ۱۱۰، ۸۲ کیلومتر بر ساعت است و با در نظر گرفتن کلاس آن تقریبا مطلوب تلقی میشود.
سیستم تعلیق این اسکوتر در بخش جلو یک سیستم تعلیق تلسکوپی و در بخش عقب تک کمک فنر معمولی محسوب میشود و در حالت کلی در دفع ضربهها عملکرد امیدوار کنندهای ندارد. سایز لاستیکهای جلو در WEGO 110، برابر با ۹۰/۹۰ و سایز لاستیکهای عقب نیز با همین ابعاد طراحی شدهاند و هر دو بر روی رینگهای ۱۲ اینچی سوار هستند. به طور کلی در این موتور، شاهد لاستیکهای کوچکی هستیم و سیستم ترمز آن در قسمت جلو از نوع دیسکی است و برای عقب از ترمز کاسهای استفاده شده است. به نظر میرسد در سیستم ترمز موتور سیکلت ویگو ۱۱۰ خبری از ترمز abs یا حتی cbs نیست و ما تنها با یک ترمز معمولی روبرو هستیم که تا حدودی میتواند امنیت راکب و ترک نشین را به خطر بیاندازد.
تجربه سواری و رانندگی ویگو ۱۱۰
استایل نشستن روی ویگو ۱۱۰ مانند سایر موتور سیکلتهای کلاس اسکوتر طراحی شده و زین آن تا حدودی نرم محسوب میشود و میتواند سواری راحتی را برای راکب و ترک نشین آن فراهم کند. عملکرد گیربکس این موتور سیکلت متوسط به نظر میرسد و سرعت آن برای یک موتور سیکلت کلاس اسکوتر تا حدودی قابل قبول است. سیستم تعلیق نسبتا ضعیف و لاستیکهای کوچک ویگو ۱۱۰، باعث شده تا در ناهمواریها ضربات و لرزشها به خوبی دفع نشوند و سواری در مسیرهای ناهموار چندان لذت بخش به نظر نرسد. در حالت کلی این اسکوتر، به عنوان یک اسکوتر شهری برای رفت و آمد در داخل شهر و مسیرهای کوتاه و همچنین هموار مناسب به نظر میرسد و مصرف سوخت مناسبی دارد.
رقبای اسکوتر ویگو ۱۱۰
شاید بازار اسکوتر در ایران چندان رنگی نباشد و شاهد موتورسیکلتهای اسکوتری متعددی در ایران نباشیم، ولی در حالت کلی بازار اسکوتر در ایران چندان بد هم به نظر نمیرسد و میتوان به رقبای مناسبی برای ویگو ۱۱۰ اشاره کرد. از رقبای این موتور سیکلت میتوان به موتور سیکلتهای طرح هوندا ویو اشاره کرد که در بازار ایران حضور دارند و تا حدودی شناخته شده هستند.
نقاط ضعف و مثبت ویگو ۱۱۰ و جمعبندی
مزایا:
مصرف سوخت اقتصادی، طراحی نسبتا جذاب، دسترسی به قطعات.
معایب:
فضای ذخیره سازی محدود، سیستم تعلیق نسبتا ضعیف، ظرفیت انجین نسبتا محدود.
در پایان میتوان گفت اسکوتر ویگو ۱۱۰ از نظر طراحی ظاهری، جذابتر از موتور سیکلتهای طرح ویو محسوب میشود و با طراحی قابل قبولی ارائه شده است. مشخصات فنی این موتور سیکلت چندان بد به نظر نمیرسد، ولی حجم انجین کم است، ولی از طرف دیگر مصرف سوخت آن تا حدودی برای استفاده روزمره مناسب است. سیستم تعلیق و لاستیکهای کوچک این موتور میتوانند در سواری دردسرها و چالشهایی را ایجاد کنند، ولی در حالت کلی این اسکوتر به عنوان یک اسکوتر شهری میتواند گزینه مناسبی باشد، چرا که هندلینگ خوبی را در اختیار راکب قرار میدهد.
نظر شما درباره اسکوتر ویگو ۱۱۰ چیست؟ به نظر شما آیا این اسکوتر با این حجم از انجین ارزش خرید دارد؟