بیامو سری 5 مدل 1996 با کارکرد یک میلیون کیلومتر، تویوتا را شرمنده کرد!

پدال/ مردی فنلاندی با بامو E39 به یک میلیون کیلومتر کارکرد رسید و ثابت کرد با نگهداری درست، این سدان آلمانی میتواند بهاندازه تویوتاها قابلاعتماد باشد.
خودروهای بامو معمولاً به استهلاک بالا و دوام نهچندان طولانی شهرت دارند اما یوهان بکمند فنلاندی و بامو سری 5 نسل E39 او خلاف این موضوع را ثابت کردهاند. این خودرو نشان میدهد با مراقبت و توجه مناسب، حتی یک سدان آلمانی سیساله هم میتواند از تویوتاهای معروف به جانسختی پیشی بگیرد. بخش بامو کلاسیک تأیید کرده که E39 بکمند به یک میلیون کیلومتر رسیده است. نکته قابلتوجهتر اینکه موتور و گیربکس خودرو همچنان فابریک است که گواهی بر مهندسی فوقالعادهٔ E39 است. ازآنجاییکه بامو مثل اکثر خودروسازان انتظار ندارد ساختههایش اینقدر کار کنند، کیلومترشمار E39 فقط تا کارکرد 999,999 کیلومتر را نشان میدهد و بعدازآن دوباره صفر میشود.
E39 بکمند یک 523i سال ۱۹۹۶ با رنگ سبز یخچالی است که در ۱۰ ژوئن ۱۹۹۶ در اولین سال تولید E39 ساخته شد و از همان ابتدا در اختیار بکمند بوده است. این خودرو که در فنلاند، زادگاه بکمند، روزگار گذرانده، زمستانهای سخت بسیاری را تحمل کرده و در دمای منفی 37 درجه سانتیگراد کار کرده که گواهی دیگر بر دوام آن است. در زمینه نگهداری، بکمند فقط از قطعات یدکی اصلی بامو که از مراکز خدمات رسمی تهیه شدهاند استفاده کرده است؛ مانند موتور و گیربکس، کابین و بدنه نیز فابریک هستند هرچند رنگ کارخانهای طی سالها ترمیم شده است.
به مناسبت این نقطه عطف و شروع سفری جدید، بکمند خودرویی جدید خریداری کرده که بازهم سری 5 است اما این بار او مدلی الکتریکی را انتخاب کرده که یک i5 xDrive40 تورینگ است. این استیشن الکتریکی به قوای محرکهٔ دوموتوره چهارچرخ محرک مجهز است که ۳94 اسب بخار قدرت و ۵۹۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند و انرژی آن از باتری لیتیوم یونی با ظرفیت ۸۱.۲ کیلووات ساعت تأمین میشود. این قدرت بیش از دو برابر موتور ۲.۵ لیتری شش سیلندر خطی E39 بکمند است. بااینحال، خیلیها معتقدند این بامو الکتریکی بهاندازهٔ سری 5 قدیمی بکمند دوام نخواهد داشت و نمیتواند به کارکرد یک میلیون کیلومتر برسد.