نماد آخرین خبر

انقلاب در باواریا ؛ نسل جدید ب ام و iX3 با طراحی پیشرفته، امکانات مدرن و پیشرانه قدرتمند معرفی شد

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
انقلاب در باواریا ؛ نسل جدید ب ام و iX3 با طراحی پیشرفته، امکانات مدرن و پیشرانه قدرتمند معرفی شد

آخرین خودرو/باواریایی‌ها با رونمایی از نسل دوم ب ام و iX3 در نمایشگاه خودروی مونیخ، وارد فصلی تازه از تاریخ خود شدند. این خودرو که اولین مدل مبتنی بر پلتفرم نوین نئو کلاس محسوب می‌شود، یک کراس ‌اوور برقی عادی نیست، زیرا در کنار معرفی قابلیت‌ها و ویژگی‌های پیشرفته، تصویری از مدل‌های بعدی کمپانی را ارائه می‌دهد.

این کراس اوور الکتریکی، با زبان طراحی جدید، پلتفرم اختصاصی خودروهای برقی و چهار رایانه فوق‌قدرتمند که ب ام و آن‌ها را «ابر مغز» می‌نامد، وارد میدان شده تا تمام رقبا را شکست دهد. در ابتدا این کراس اوور در نسخه iX3 50 xDrive و از اواسط سال ۲۰۲۶ به فروش خواهد رسید. این نسخه به دو موتور برقی با توانایی تولید ۴۶۳ اسب بخار مجهز است. به گفته ب ام و، این نسخه طبق استاندارد آمریکایی EPA قادر است تا ۴۰۰ مایل (۶۴۴ کیلومتر) مسافت را طی کند. قیمت پایه این نسخه حدود ۶۰ هزار دلار خواهد بود.


طراحی مدرن با الهام از گذشته و آینده ب ام و
ریشه نام نئو کلاس به دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی باز می‌گردد. در آن مقطع ب ام و با معرفی مدل‌هایی مثل سدان ۱۵۰۰ و خودروی افسانه‌ای ۲۰۰۲ مسیر کاملاً متفاوتی نسبت به قبل در پیش گرفت و به نوعی وارد عصری تازه شد. به عبارتی این مدل‌ها بودند که ب ام و را سال‌ها پس از شروع خودروسازی در دهه ۱۹۲۰ میلادی به ب ام و تبدیل کردند! حالا این کمپانی با اتخاذ استراتژی مشابهی قصد پوست‌اندازی دارد.
نسل جدید iX3 تا حد زیادی به کانسپت ویژن نئو کلاس X که در سال ۲۰۲۴ معرفی شد، وفادار باقی مانده است؛ به همین خاطر چهره خیلی بروز و جذابی داشته و گویی به چند دهه بعد تعلق دارد. آدریان فن هویدونک مدیر طراحی گروه ب ام و درباره این کراس اوور مدرن گفته:


«طراحی نئو کلاس تفسیر مدرن و تازه‌ای از ارزش‌های همیشگی ب ام و است. iX3 جدید آینده‌نگر، مدرن و ماندگار است و بیش از هر زمان دیگری روح ب ام و را نشان می‌دهد.»
در نمای جلو، جلوپنجره عمودی دوقلو و چراغ‌های دوقلوی الهام‌گرفته از مدل‌های کلاسیکی مانند سری ۲۰۰۲، با نگاهی مدرن بازطراحی شده‌اند. سپر جلو دارای ورودی‌های هوای بزرگی است؛ طراحان با کمک قطعات مشکی براق این ورودی‌ها را تزئین کرده‌اند.
در نمای جانبی شاهد ترکیب سطوح تخت با انواع خطوط برجسته و زوایای نسبتاً تیز هستیم. این موضوع باعث شده ب ام و iX3 در نمای جانبی، استیلی اسپرت و در عین حال قدرتمند داشته باشد. رینگ‌های بزرگ چند پره هم این حس را دو چندان تقویت می‌کنند. در نمای عقب چراغ‌های عریض افقی با طراحی سه‌بعدی و اسپویلر سقفی هماهنگ شده‌اند. سپر به کار رفته در این بخش بسیار عضلانی بوده و یک دیفیوزر حجیم را در خود جای داده است.


ب ام و پکیج M Sport را هم برای این خودرو در نظر گرفته که شامل سپر اسپرت، رینگ‌های ۲۰ تا ۲۲ اینچی و کالیپر ترمز آبی می‌شود. پکیج M Sport Professional هم جلوپنجره نورپردازی‌شده، تریم مشکی و کالیپرهای قرمز را در خود دارد.
ابعاد نسل جدید ب ام و iX3
نسل دوم iX3 رشد ابعاد را تجربه کرده است. این نسل ۴۷۸۳ میلی‌متر طول، ۱۸۹۵ میلی‌متر عرض و ۱۶۳۶ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن به ۲۸۹۸ میلی‌متر می‌رسد. با چنین ابعادی باید گفت این نسل در مقایسه با نسل قبل ۴۹ میلی‌متر طولانی‌تر شده و فاصله محوری آن ۳۴ میلی‌متر رشد داشته است. نسل جدید ب ام و iX3 از لحاظ آیرودینامیک هم ارتقا پیدا کرده و ضریب درگ آن به  ۰.۲۴ کاهش یافته است. برای مقایسه نسل اول ضریب درگی برابر با ۰.۲۹ دارد.


کابین آینده‌نگر با نمایشگر پانورامیک iDrive
ب ام و iX3 مدل ۲۰۲۶ در داخل کابین هم از طراحی آینده‌نگرانه‌ و تا حدودی رادیکال برخوردار است. فضای داخلی این کراس اوور برقی به قدری متحول شده که هیچ شباهتی با محصولات فعلی کمپانی ندارد. در این بخش تمرکز اصلی روی نمایشگر پانورامیک موسوم به iDrive است که به ‌صورت یکپارچه در امتداد شیشه جلو قرار گرفته؛ به غیر از این، یک نمایشگر مرکزی ۱۷.۹ اینچی در قسمت میانی داشبورد نصب شده که قاب زاویه‌دار شش ضلعی دارد! مکمل این دو نمایشگر سیستم هداپ دیسپلی سه بعدی است که اطلاعات لازم را در مقابل مسیر دید راننده منعکس می‌کند. این نمایشگرها توسط سیستم عامل جدید ب ام و OS X کنترل و مدیریت می‌شوند.
کنترل تهویه روی نمایشگر اصلی نسل جدید ب ام و iX3 قرار دارد، اما دکمه‌های فیزیکی برای عملکردهای اصلی مانند برف‌پاک‌کن، چراغ راهنما، تنظیم آینه‌ها، صدا، انتخاب دنده و ترمز دستی حفظ شده‌اند. فرمان چندمنظوره و دستیار صوتی هوشمند ب ام و هم به کاهش حواس‌پرتی کمک می‌کنند.


امکانات آپشنال ب ام و iX3 مدل ۲۰۲۶ شامل سیستم صوتی هارمن کاردن با ۱۳ بلندگو، سقف پانورامیک و تهویه سه ناحیه‌ای هستند. فضای بار عقب ۸۶۱ لیتر است که با خواباندن صندلی‌ها به ۱۸۴۱ لیتر افزایش می‌یابد. یک محفظه کوچک ۵۷ لیتری نیز در زیر کاپوت جلو وجود دارد.
چهار «ابر مغز» در خدمت لذت ناب رانندگی
ب ام و iX3 به چهار کامپیوتر فوق‌ قدرتمند که از آنها با نام «ابر مغز» یاد می‌شود، تجهیز شده است. این کامپیوترها نقش سیستم عصبی دیجیتال خودرو را ایفا می‌کنند. یکی از این کامپیوترها با نام قلب شادی (Heart of Joy) مسئولیت مدیریت سیستم محرکه، ترمز، بازیابی انرژی و فرمان را بر عهده دارد و موظف است بهترین تجربه رانندگی را رقم بزند. کنترل رانندگی خودران و پارک هوشمند نیز به یکی دیگر از این کامپیوترها محول شده است.
سیستم Active Driving Assistant Plus به صورت استاندارد عرضه می‌شود و با کمک دستیار اتوبان امکان رانندگی نیمه خودکار در بزرگراه‌ها را فراهم می‌کند. ب ام و تأکید دارد که واکنش‌ها و تصمیمات راننده می‌توانند بدون قطع شدن سیستم‌های خودران با آنها ادغام شوند. این کمپانی افزوده نسل جدید iX3 یک وسیله نقلیه نرم‌ افزار محور است و با به‌ روز رسانی‌ های از راه دور در طول عمر خود بهبود خواهد یافت.


مشخصات فنی ب ام و iX3 مدل ۲۰۲۶
همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نسل جدید iX3 نخستین محصولی است که روی پلتفرم اختصاصی ب ام و نئو کلاس ساخته می‌شود. این پلتفرم بر اساس معماری ۸۰۰ ولتی توسعه یافته و از نسل ششم سیستم eDrive بهره می‌برد. موتورهای برقی جدید با باتری‌های استوانه‌ای که چگالی انرژی بالاتری دارند و سیستم دینامیک رانندگی قلب شادی ترکیب شده‌اند.
نسخه ب ام و iX3 50 xDrive با دو موتور برقی و سامانه تمام ‌چرخ محرک به دست مشتریان خواهد رسید. این موتورها با همکاری هم ۴۶۳ اسب بخار قدرت و ۶۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. شتاب صفر تا ۶۰ مایل یا ۹۷ کیلومتر این نسخه ۴.۷ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۳۰ مایل یا ۲۰۹ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.


مسافت قابل پیمایش و شارژ سریع
ظرفیت دقیق باتری ب ام و iX3 مدل ۲۰۲۶ اعلام نشده، ولی می‌دانیم طبق استاندارد EPA این خودرو قادر است تا ۴۰۰ مایل یا ۶۴۴ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کند. ب ام و وعده داده شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد در ۲۱ دقیقه انجام خواهد شد. همچنین به لطف پشتیبانی از شارژ سریع ۴۰۰ کیلوواتی DC، می‌توان تنها با ۱۰ دقیقه اتصال به یک سوکت مناسب تا ۳۷۰ کیلومتر مسافت را پشت سر گذاشت.
قیمت و زمان عرضه نسل جدید ب ام و iX3
ب ام و iX3 50 xDrive از تابستان ۲۰۲۶ با قیمت پایه حدوداً ۶۰ هزار دلار وارد بازار آمریکا می‌شود. این رقم حدود ۶ هزار دلار کمتر از مدل X3 M50 xDrive بنزینی بوده و با قیمت تسلا مدل Y پرفورمنس تقریباً برابر است.


پس از ورود به بازار، این کراس اوور پیشرفته باید به مصاف رقبایی مثل آئودی Q6 e-tron، پورشه ماکان الکتریکی، مرسدس GLC برقی و ولوو EX60 برود. تولید این مدل در کارخانه جدید ب ام و در دبرتسن مجارستان از سه ماهه نخست ۲۰۲۶ آغاز خواهد شد.
ناگفته نماند ب ام و تأکید کرده که تا سال ۲۰۲۷ نزدیک به ۴۰ مدل جدید یا فیس لیفت روی پلتفرم نئو کلاس معرفی خواهد شد و iX3 تنها آغاز این تحول بزرگ است.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره