موتور C15 معرفی شد ؛ راهکار جدید شرکت هورس برای افزایش برد خودروهای برقی

آخرین خودرو/با وجود تمرکز شدید صنعت خودروسازی بر روی خودروهای برقی، به نظر میرسد موتورهای درونسوز هنوز به این راحتیها کنار گذاشته نمیشوند. کمپانی رومانیایی هورس که چندی قبل با معرفی موتور گازسوز (LPG) مجهز به فناوری تزریق مستقیم خبرساز شد، حالا از یک موتور تازه رونمایی کرده است. این موتور میتواند خودروهای برقی را به مدلهای دارای افزایشدهنده برد حرکتی (EREV) تبدیل کند.
موتوری کوچک اما قدرتمند C15
موتور جدید شرکت هورس که C15 نام دارد، به صورت تنفس طبیعی طراحی شده و از ابعاد بسیار کوچکی برخوردار است؛ آنقدر کوچک که میتوان آن را درون یک کیف دستی قرار داد! اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم این موتور ۱.۵ لیتری ابعادی برابر با ۵۰ در ۵۵ و ۲۷ سانتیمتر دارد. جالب اینکه با وجود این ابعاد کوچک، تمامی اجزای مهم مانند ژنراتور، اینورتر، اگزوز و سیستم خنککاری درون این موتور تعبیه شدهاند.
توان خروجی نسخه پایه این موتور به ۹۴ اسب بخار میرسد. این موتور با هدف شارژ باتری خودروهای برقی و ادغام مستقیم با واحدهای قوای محرکه الکتریکی موجود طراحی شده است. اندازه کوچک این موتور اجازه میدهد که آن را به صورت افقی یا عمودی در بخش جلو یا عقب خودروهای سگمنت B و C نصب نمود، آن هم بدون نیاز به تغییرات بزرگ در ساختار خودرو.
نسخه توربوشارژ برای خودروهای بزرگتر
علاوه بر نسخه پایه، شرکت هورس نسخه توربوشارژ C15 را نیز معرفی کرده که خروجی آن با ۱۶۱ اسب بخار برابر است. این نسخه بیشتر برای خودروهای بزرگتر مانند سدانهای سگمنت D و همچنین خودروهای تجاری سبک طراحی شده است. به گفته شرکت سازنده، این موتور کاملاً با استاندارد یورو ۷ همخوانی دارد.
افزایش برد خودروهای برقی و کاهش نگرانی رانندگان
ماتیاس جیانینی مدیرعامل هورس در رابطه با موتور جدید میگوید:
«خودروهای برقی دارای افزایشدهنده برد حرکتی در بسیاری از بازارهای جهانی به سریعترین دسته در حال رشد تبدیل شدهاند. موتور C15، به عنوان یک راهکار ساده و مقرون به صرفه روشی برای خودروسازان فراهم میکند تا پلتفرمهای تمام برقی خود را به مدلهای دارای افزایشدهنده برد حرکتی تبدیل کنند.»
این موتور در زمانی معرفی شده که آینده خودروهای برقی هنوز در هالهای از ابهام قرار دارد. در حالی که توسعه این نوع مدلها ادامه مییابد، بسیاری از خودروسازان منابع خود را به سمت خودروهای هیبریدی و EREV تغییر دادهاند.
ناگفته نماند شرکت هورس حاصل همکاری رنو و جیلی بوده و آرامکوی عربستان هم از سرمایهگذاران آن به حساب میآید.
کدام خودروسازان بین المللی به تولید مدلهای EREV رو آوردهاند؟
خودروهای EREV اکنون در چین بسیار محبوب هستند، همین موضوع به نوعی باعث شده برندهای بزرگ تولید چنین مدلهایی را در دستور کار قرار دهند. شاید بدانید ب ام و از پیشگامان این نوع خودروها بوده و نسخهای از i3 را در سال ۲۰۱۳ با پیشرانه مجهز به افزایشدهنده برد حرکتی معرفی کرد. در حال حاضر، هیوندای، رم و برند نوپای Scout به دنبال عرضه خودروهای EREV هستند.
مزیت اصلی موتورهای بنزینی به کار رفته در خودروهای EREV آن است که نیازی به قدرت یا حجم بسیار بالا ندارند؛ این موتورها در دورهای بهینه کار میکنند، مصرف سوخت آنها پایین است و در عین حال نگرانی رانندگان درباره محدودیت پیمایش خودروهای برقی را تا حد زیادی از بین میبرند.