طراح سابق لامبورگینی و پورشه به تیم طراحی شیائومی پیوست؛ تحولی بزرگ در راه است؟

آخرین خودرو/بر اساس گزارش رسانه چینی «سانیان تک»، فابین اشمولز (Fabian Schmölz) طراح سابق لامبورگینی و پورشه به شیائومی پیوسته است. آقای اشمولز از این پس به عنوان «رئیس طراحی بدنه در شاخه اروپایی شیائومی» فعالیت خواهد کرد. کارشناسان معتقدند با جذب این طراح زبده، خودروهای شیائومی در آینده متحول خواهند شد.
سابقه درخشان فابین اشمولز در لامبورگینی و پورشه
فابین اشمولز در دوران حضور خود در لامبورگینی نقشی کلیدی در طراحی مدل جدید تمراریو داشته؛ خودرویی که جانشین هوراکان شده و به عنوان یکی از شاخصترین خودروهای اسپرت بازار شناخته میشود. این طراح برجسته، پیش از لامبورگینی برای پورشه کار کرده و در پروژههایی مهم همچون طراحی ۷۱۸ باکستر، کانسپت ویژن جی تی و نمونه اولیه Mission E که بعدها به تایکان تبدیل شد، نقش پررنگی ایفا نموده است.
پایان حاشیهها با جذب اشمولز؟
شیائومی با دو مدل SU7 و YU7 در بازار خودروهای برقی سر و صدای زیادی به پا کرده است. هر چند این خودروها با استقبال بازار مواجه شدهاند، اما طراحی بیرونی آنها بحثبرانگیز بوده است. بسیاری از کاربران شبکههای اجتماعی، ظاهر سدان SU7 را مشابه پورشه تایکان و طراحی کراس اوور YU7 را نزدیک به فراری پوروسانگوئه میدانند. همین موضوع باعث شده لقبهای طعنهآمیزی مانند میشه (ترکیبی از شیائومی و پورشه) و فِرامی (ترکیبی از فراری و شیائومی) برای این مدلها ساخته شود!
در واکنش به این مباحث، لی تیانیوان مدیرکل طراحی صنعتی بخش خودروسازی شیائومی و نایب رئیس کمیته طراحی گروه، توضیحاتی درباره رویکرد این شرکت ارائه داده است. او تاکید کرده که تیم طراحی شیائومی بیش از هر چیز به «ارزش حسی» توجه دارد. به گفته او، در حالی که پارامترهای فنی را میتوان با دیگر برندها مقایسه کرد، اما ارزش حسی جایگزینناپذیر است.
آقای تیانیوان فلسفه طراحی شیائومی را چنین توصیف میکند: «ما به دنبال خلق طرحهایی علمی، منطبق با قوانین طبیعت و در عین حال شهودی هستیم.» او همچنین معتقد است طراحان چینی در عصر خودروهای برقی یک مزیت ویژه دارند و آن اینکه برخلاف خودروسازان سنتی اروپایی و ژاپنی، آنها اسیر میراث گذشته نبوده و میتوانند با آزادی عمل و رویکردی نوآورانه از رقبای باسابقه پیشی بگیرند.
به باور لی تیانیوان، یک طراحی خوب باید علاوه بر رفع نیازهای کاربری، تجربهای لذتبخش و احساسی برای مشتری ایجاد کند. شیائومی این رویکرد را در محصولات خود دنبال میکند تا شخصیت برند و ارزشهای آن را به خوبی انتقال دهد.
تمرکز بر اروپا و آینده شیائومی در بازارهای جهانی
به گزارش سانیان تک، جذب فابین اشمولز نشانهای جدی از برنامهریزی شیائومی برای حضور پررنگتر در بازار جهانی، به خصوص اروپاست. این شرکت که تنها طی دو سال گذشته با عرضه مدلهای SU7 و YU7 در چین موفقیت بزرگی کسب کرده، اکنون میخواهد با بهرهگیری از طراحان برجسته اروپایی، مشتریان بینالمللی را هم هدف قرار دهد.