آخرین خودرو/پارس نوآ یا همان ال ۹۰ ایرانی، پروژه ای است که مدت ها است توسط پارس خودرو دنبال می شود و این سدان با نشان ایرانی به بازار کشور می آید.
درباره پارس نوآ
خودروی L90 از محصولات شرکت رنو بود که در ایران مونتاژ و عرضه میشد. این خودرو از همان ابتدای ورود به بازار توانست جایگاه خوبی به دست آورد و هنوز هم یکی از خودروهای محبوب کشور به شمار میآید. با این حال، پس از آغاز تحریمها تولید آن در داخل متوقف شد. اکنون پس از گذشت چند سال، شرکت پارسخودرو دوباره به سراغ این محصول رفته و نسخه بومیسازیشده آن را روانه بازار کرده است.
پروژه تولید نسخه ایرانی ال ۹۰ در ابتدا با نام P90 کلید خورد. قرار بود این خودرو با نام کادیلا وارد بازار شود، اما شرکت پارسخودرو از این تصمیم صرفنظر کرد. حالا قرار است که این پروژه با نام جدید پارس نوآ به بازار عرضه شود. در ادامه، جزئیات بیشتری از مشخصات و امکانات این خودرو بررسی خواهد شد.
طراحی پارس نوآ در بدنه
یکی از مهمترین انتقاداتی که همواره به L90 وارد میشد، طراحی ساده و کمجزئیات آن بود که برای برخی خریداران چندان جذاب به نظر نمیرسید. اما نکته مثبت در مورد سدان P90 یا همان پارس نوآ این است که با وجود بهرهگیری از همان پلتفرم، طراحی آن بهروزتر و جوانپسندتر شده و جذابیت بیشتری نسبت به L90 دارد. البته که هنوز هم سادگی در تمام المان های بدنه موج می زند.

در نمای جلوی PARS NOA طراحی قابل قبولی به چشم میخورد. استفاده از المانهای عریض و خطوط افقی، ظاهری نسبتاً عضلانی به آن بخشیده است. همچنین به دلیل رعایت استانداردهای ۸۵گانه، سپر جلو به طور کامل بازطراحی شده و اضافه شدن لیپ سپر در بخش پایینی، چهره خودرو را مدرنتر و جوانپسندتر کرده است.
در نمای جانبی پارس نوآ بهخوبی میتوان شباهت آن با L90 را مشاهده کرد؛ چرا که همان سبک طراحی تندر ۹۰ در این بخش نیز حفظ شده است. با این حال، تغییرات اندکی به چشم میخورند که مهمترین آنها استفاده از رینگهای آلومینیومی جدید و آینههای جانبی بزرگتر در پارس NOA است.

بازار
در بخش عقب این خودرو همچنان میتوان ردپای طراحی مکعبیشکل L90 را مشاهده کرد، اما چراغها و سپر در سدان نوآ کاملاً بازطراحی شده و جلوهای بهروزتر پیدا کردهاند. چراغهای عقب حالتی کشیدهتر و اسپرتتر دارند که نمای جذابتری به خودرو بخشیده است. همچنین استفاده از تریم دورنگ در سپر عقب را میتوان یکی از نکات مثبت طراحی این بخش در پارس نوآ دانست.
مشخصات فنی پارس نوآدر گذشته L90 به پیشرانهای با کد K4M مجهز بود که به دلیل استهلاک پایین و عملکرد قابلقبول، محبوبیت زیادی داشت. اما در نسخه ایرانی این خودرو دیگر از این موتور خبری نیست و قرار است پیشرانه جدید ME16 محصول شرکت سایپا پارس نوآ مورد استفاده قرار گیرد.
این موتور یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که از نظر ساختار شباهت زیادی به موتور TU5 دارد. خروجی آن حداکثر ۱۱۳ اسببخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور است. نیروی تولیدی در پارس خودرو نوآ از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۶ سرعته اتوماتیک (AT) به چرخهای جلو منتقل میشود.

در محور جلوی پارس NOA از سیستم تعلیق مکفرسون استفاده شده است، در حالی که محور عقب به سیستم تویستبیم مجهز است؛ سیستمی که چندان مدرن به حساب نمیآید و بیشتر در خودروهای اقتصادی مورد استفاده قرار میگیرد.
طراحی داخل کابین و امکانات PARS NOAبا وجود تغییرات قابلتوجه در ظاهر بیرونی، در کابین پارس نوا تغییرات چندانی نسبت به L90 دیده نمیشود. به طور کلی، همان الگوهای طراحی نسخه رنو L90 در این خودرو حفظ شده است؛ طراحی دریچههای سیستم تهویه، داشبورد، کنسول وسط و دیگر جزئیات داخلی گواهی بر این شباهت است.

با این حال، فرم رودریهای پارس نوآ نسبت به نسخههای قبلی L90 تغییر کرده و بیشتر به طراحی رنو ساندرو شباهت دارد، که هماهنگی خوبی با فضای داخلی کابین ایجاد کرده است. علاوه بر این، در این خودرو از نمایشگر سیستم مالتیمدیا استفاده شده که در L90 وجود نداشت. طراحی غربیلک فرمان و کلاستر پشت آمپر نیز بهروز و اسپرتتر شده و ظاهری مدرنتر به کابین نوآ بخشیده است.

یکی از نقاط ضعف پارس NOA، شباهت زیاد فرم و ارگونومی صندلیهای آن به L90 است، موضوعی که ممکن است در سفرهای طولانی باعث خستگی سرنشینان شود. در مجموع با سدانی اقتصادی طرف هستیم که اصلا المان های لوکسی ندارد و همه چیز هم از نظر متریال و هم از نظر طراحی در ساده ترین شکل ممکن است.

از نکات مثبت پارس نوآ (PARS NOA) میتوان به امکانات بیشتر آن نسبت به L90 اشاره کرد. در این خودرو شاهد دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، فرمان دیکات با کلیدهای کنترلی، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی، سیستم تهویه الکتریکی دستی، شیشه دودی عقب و تریم داخلی دو رنگ هستیم. همچنین تنظیم برقی آینهها، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب، سنسور نور و سنسور باران در این خودرو تعبیه شده است. صفحه نمایش ۷ اینچی مالتیمدیا، چراغ روشنایی روز، سیستم کنترل پایداری و فرمان کمکی برقی از دیگر امکانات پارس خودرو نوآ به شمار میروند که تجربه رانندگی راحتتر و مدرنتری نسبت به L90 فراهم میکنند.
رقبای پارس نوآبا توجه به مشخصات و امکانات، پارس نوآ، شرکت پارسخودرو رقبای قدرتمندی در بازار دارد، هم در میان خودروهای داخلی و هم در دسته خودروهای مونتاژی. مهمترین رقیب آن شاهین پلاس است که از نظر فنی شباهت زیادی به پارس P90 دارد، اما امکانات آن کمی بیشتر است. البته شاهین G دنده ای و تارا V1 پلاس هم رقبای جدی این خودرو هستند. البته این سدان در نسخه اتوماتیک می تواند رقبای مونتاژی و اقتصادی داشته باشد و برای مثال ایگل و J4 هم می توانند رقیبی برای نسخه اتوماتیک پارس نوآ باشند.