تویوتا چینی تر می شود؛ تولید سدان جدید bZ7 با همکاری جی ای سی، شیائومی و هواوی

آخرین خودرو/ بازار خودروی چین طی سالهای اخیر با رشد خیرهکننده برند های داخلی، به چالشی اساسی برای برند های مطرح بینالمللی تبدیل شده است. در این بین، تویوتا که مدتها در حاشیه نظارهگر تحولات بوده، اکنون تصمیم گرفته استراتژی تازهای را در پیش بگیرد. این استراتژی بر پایه همکاری با غولهای فناوری چین بنا شده و سدان تویوتا bZ7 از اولین نتایج آن محسوب میشود. این خودرو با همکاری شرکتهای جی ای سی، هواوی و شیائومی توسعه یافته است.
سدان بزرگ برقی برای بازار چین
شرکت جی ای سی تویوتا اخیراً نخستین تصاویر رسمی bZ7 را منتشر کرده است. برخلاف بسیاری از خودروهای برقی، bZ7 در دسته سدان های بزرگ جای میگیرد. این خودرو ۵۱۳۴ میلیمتر طول، ۱۹۶۵ میلیمتر عرض و ۱۵۰۰ میلیمتر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن به ۳۰۱۹ میلیمتر میرسد. چنین ابعادی تضمینکننده کابینی جادار و راحت بوده و مطابق با نیاز و سلیقه مشتریان چینی انتخاب شده است.
فناوریهای هواوی در پیشرانه تویوتا bZ7
برخلاف سنت دیرینه تویوتا که همواره موتورهای خود را به طور کامل در داخل ژاپن توسعه میداد، bZ7 از موتور برقی تأمین شده توسط هواوی استفاده میکند. بر اساس مستندات سازمانهای نظارتی چین، این موتور قادر است حداکثر ۲۷۸ اسب بخار قدرت تولید کند. وزن این سدان برقی ۲۱۰۵ کیلوگرم اعلام شده و حداکثر سرعت آن به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این اعداد اگرچه رکوردشکن نیستند، اما قدرت و پایداری لازم برای یک خودروی خانوادگی بزرگ را فراهم میکنند.
کابین متصل با فناوری شیائومی
تحول اصلی تویوتا bZ7 در کابین دیده میشود؛ جایی که رقابت خودروهای برقی امروز بیش از هر زمان دیگری به سیستمهای سرگرمی و اتصال هوشمند وابسته است. تویوتا در این بخش کاملاً اختیار را به متخصصان چینی سپرده و bZ7 را با سیستم پیشرفته HarmonySpace هواوی به بازار خواهد فرستاد. شاید بدانید این سیستم به دلیل رابط کاربری روان و امکانات ارتباطی گسترده سر و صدای زیادی بر پا کرده است. افزون بر این، ادغام با اکوسیستم هوشمند شیائومی نیز باعث شده bZ7 با لوازم خانگی و دستگاههای هوشمند این برند هماهنگ شود. چنین قابلیتی برای مشتریان جوان و علاقهمند به فناوری در چین بسیار ارزشمند است.
تغییر بزرگ در ساختار تصمیمگیری تویوتا
این همکاری فقط یک پروژه مشترک به شمار نمیرود، زیرا تغییرات بنیادین در شیوه فعالیت تویوتا در بزرگترین بازار خودروی دنیا را ثابت میکند. پیشتر، تمامی تصمیمهای کلیدی درباره طراحی و توسعه خودروهای جدید در مقر اصلی تویوتا در ژاپن اتخاذ میشد. اما اکنون این روند تغییر کرده است.
در یک رویداد فناوری اخیر، یوشیاکی کونیشی رئیس بخش تحقیق و توسعه خودروهای برقی تویوتا در چین، تأیید کرد که از این پس اختیار تصمیمگیری درباره محصولات جدید در اختیار تیمهای محلی چینی قرار گرفته است. او افزوده برای موفقیت در بازار پویای چین، تویوتا باید به تحقیق و توسعه محلی رو بیاورد و مستقل از برنامههای جهانی خود عمل کند. سدان bZ7 نخستین نتیجه ملموس این رویکرد جدید به حساب میآید.