نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

آئودی Q4 e-tron در تست های فنی چگونه عمل می کند؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
آئودی Q4 e-tron در تست های فنی چگونه عمل می کند؟

آخرین خودرو/ در این مطلب می خواهیم به طور ویژه به بررسی عملکرد جدید ترین کراس اوور آئودی در بازار ایران یعنی آئودی Q4 e-tron در تست های فنی بپردازیم.

مردم ایران از زمان های قدیم علاقه بسیار زیادی به خودروهای آلمانی داشتند و حتی با اینکه خریداری محصولات جدید آلمانی برای آنها بسیار سخت شده، علاقه آنها به خودروهای آلمانی ذره ای کم نشده است. یکی از برندهای آلمانی که به لطف واردات خودروهای تمام برقی، محصولاتش در ایران عرضه می شود، نشان آئودی است که کراس اوور های برقی آن نظیر آئودی Q5 e-tron توانست آمار فروش به نسبت خوبی را از خود به جای بگذارد. بر همین اساس شرکت های بسیاری به سراغ عرضه دیگر محصولات این نشان آلمانی رفتند و محصولات مختلفی را چه در سامانه مخصوص خودروهای برقی و چه در سامانه ویژه خودروهای جانبازی عرضه کرده اند که یکی از این محصولات جدید نشان آئودی، آئودی آئودی Q4 e-tron است که واردات آن توسط شرکت نادین خودرو انجام می گیرد.

برای آن که بیشتر با این خودرو آشنا شویم لازم است بدانیم که این خودرو در دسته بندی کراس اوور های کامپکت تمام برقی قرار می گیرد که در سال ۲۰۲۱ بر اساس پلتفرم MEB گروه فولکس واگن تولید و عرضه شده و چهارمین خودرو تمام برقی آئودی بعد از Q8 e-tron، e-tron GT و Q2L e-tron به شمار می رود. جالب است بدانید که این کراس اوور جذاب آلمانی قبلا توسط تیم آخرین خودرو مورد تست و بررسی قرار گرفته و در این مطلب می خواهیم نگاهی کوتاه به عملکرد فنی آن بپردازیم.

قدرت و گشتاور کراس اوور جدید آئودی

قبل از آن که به بررسی عملکرد آئودی Q4 e-tron در تست های فنی بپردازیم باید بگوییم که این خودرو به لحاظ فنی در دو تیپ در بازار ایران عرضه خواهد شد که یکی از آنها دارای یک پیشرانه برقی بوده و دیگری توان خود را از دو پیشرانه برقی تامین می کند که نسخه دو دیفرانسیل یا همان Audi Q4 E-Tron 50 توسط تیم آخرین خودرو مورد تست و بررسی قرار گرفته است. همان طور که گفته شد این نسخه دارای یک پیشرانه برقی در محور جلو بوده و پیشرانه دیگری در محور عقب قرار گرفته است که این پیشرانه ها روی هم رفته روی هم رفته ۳۱۳ اسب بخار قدرت و ۴۷۲ نیوتن متر را به تمامی چرخ ها منتقل کنند. نکته ای که باید در مورد تمامی خودروهای برقی باید بدانیم این است که به طور کلی پیشرانه های برقی به دلیل ساختار خود می توانند گشتاور بسیار بالایی را در مقایسه با خودروهای بنزینی تولید کنند که به همین دلیل می بایست از تایرهای مناسبی برای این قبیل خودرو ها استفاده شود. نکته دیگری که باید در این خودرو ها بدانیم این است که در خودروهای برقی از گیربکس های تک سرعته اتوماتیک استفاده می شود که بیشتر ساختار برنامه نویسی شده در ECU را دارند و با ماهیت آنچه که به عنوان گیربکس می شناسیم، متفاوت هستند و عملا در این خودرو ها قطعه ای با نام گیربکس را نمی بینیم.

شتاب گیری آئودی کیو ۴ ای ترون

به طور کلی تمامی خودروهای برقی به دلیل گشتاور بالایی که می توانند در لحظه به چرخ ها وارد کنند، شتاب خوبی را از خود به نمایش می گذارند اما نکته ای که در مورد اکثر خودروهای برقی وجود دارد این است که بسیاری از خودروهای تمام برقی در شتاب ۰ تا ۱۰۰ عملکرد خوبی داشته و عملکرد آن در بازه شتاب بالای ۱۰۰ کیلومتر عملکردشان ضعیف تر می شود. اما آئودی Q4 e-tron هم در شتاب ۰ تا ۱۰۰ عملکرد خوبی داشته و هم در سرعت های بالای ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، می تواند قدرت خود را به نمایش بگذارد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ نسخه Audi Q4 E-Tron 50 بر اساس اعلام خود کمپانی AUDI و آنچه که در تست های فنی آخرین خودرو انجام شده، عددی نزدیک به ۶.۵ ثانیه است که با توجه به وزن ۲۱۶۰ کیلوگرمی این نسخه عدد بسیار خوبی به حساب می آید.

مصرف سوخت و شارژدهی

در هر دو نسخه AUDI Q4 e-tron از پک باتری هایی با ظرفیت ۸۴.۸ کیلووات ساعت استفاده شده که ظرفیت به نسبت بالایی در خودروهای برقی به حساب می آید و وظیفه اصلی آن تامین انرژی مورد نیاز برای موتورهای الکتریکی است. وجود باتری با ظرفیت به نسبت بالا باعث شده است که این خودرو در نسخه ۴۰ بتواند ۶۰۵ کیلومتر را بر اساس استاندارد CLTC پیمایش کند اما به دلیل آن که در نسخه ۵۰ از دو پیشرانه برقی استفاده شده، این عدد تا ۵۶۰ کیلومتر بر اساس استاندارد CLTC کاهش یابد. از طرفی مصرف انرژی الکتریکی در نسخه ۴۰ حدودا ۱۶.۱ کیلووات ساعت به ازای هر صد کیلومتر بوده و در نسخه ۵۰ به دلیل وجود مصرف کننده بیشتر انرژی حدودا ۱۸ کیلووات ساعت به ازای هر صد کیلومتر خواهد بود.

نکته دیگری که باید در مورد این خودرو بدانیم این است که باتری های آئودی Q4 e-tron به وسیله شارژرهای AC و DC شارژ می شود که در صورت استفاده از شارژرهای خانگی حدودا ۱۲ ساعت زمان نیاز دارد که به صورت استاندارد (۲۰ تا ۸۰ درصد) شارژ شود و در صورت استفاده از شارژر های DC این عدد تا حدودا ۴۰ دقیقه کاهش می یابد.

سیستم تعلیق و پایداری آئودی Q4 e-tron در تست های فنی

در محور جلو این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و در محور عقب آن نیز سیستم تعلیق مولتی لینک دیده می شود که عملکرد بسیار خوبی را از خود نشان داده و تا حد زیادی می تواند ضربات ناشی از ناهمواری های جاده را دفع کند و در پایداری این خودرو نیز بسیار موثر است. از طرفی به دلیل تقسیم وزن اصولی پایداری، آئودی Q4 e-tron در تست های فنی پایداری بسیار خوبی را به نمایش می گذارد و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی نیز به صورتی دقیق وارد عمل شده و مانع از انحراف و در رفتگی خودرو می شود.

ویدیوی تست و بررسی آئودی Q4 ای ترون

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره