نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

بازگشت شورولت کامارو اما نه آن‌ طور که به یاد دارید

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
بازگشت شورولت کامارو اما نه آن‌ طور که به یاد دارید

آخرین خودرو/ شرکت شورولت به تازگی از نسخه جدید شورولت کامارو رونمایی کرده با این تفاوت که نسل جدید این خودرو دارای موتور تمام برقی است.

وقتی اسم «کامارو» به گوش خیلی از علاقه‌مندان خودرو در ایران می‌خورد ذهن‌ها فوراً به سمت صدای غرش موتورهای هشت سیلندر، طراحی تهاجمی و رقابت تاریخی آن با فورد ماستنگ می‌رود. برای خیلی‌ها، کامارو فقط یک خودرو نیست؛ بخشی از خاطرات خیابان‌های دهه‌های گذشته است، چه آن‌هایی که از دهه ۵۰ شمسی با مدل‌های کلاسیکش جولان می‌دادند و چه امروز که نسخه‌های مدرنش را در مناطق آزاد یا با پلاک گذر موقت می‌بینیم. حالا خبر رسیده که شورولت می‌خواهد این نام افسانه‌ای را دوباره به میدان بیاورد، اما نه آن‌طور که به یاد داریم؛ این بار در قالب یک شاسی‌بلند فست‌بک برقی که می‌تواند مستقیماً به مصاف فورد موستانگ Mach-E برود. با ما همراه باشید تا ببینیم این تحول بزرگ برای یکی از محبوب‌ترین ماسل‌کارهای تاریخ چه معنایی دارد.

ماهیت ماجرا
شورولت کامارو در ابتدا به‌عنوان رقیبی برای فورد ماستنگ ساخته شد. حالا به‌نظر می‌رسد تاریخ آماده تکرار است چرا که شورولت قصد دارد دوباره نام کامارو را به بازار بازگرداند. این بار طبق اخبار شنیده شده از منابع خارجی باید انتظار داشته باشیم که شورولت کامارو نه به‌عنوان یک کوپه، بلکه به‌صورت یک شاسی‌بلند فست‌بک و با هدف رقابت مستقیم با فورد موستانگ Mach-E احیا شود. مگر این‌که رئیس جنرال موتورز، «مارک رویس»، بتواند نظر خود را عملی کند و بازگشت کامارو را به شکل یک خودروی برقی رقم بزند.

چرا اهمیت دارد؟
با کاهش تعداد مدل‌های دو در و افزایش چشمگیر محبوبیت شاسی‌بلندها، خودروسازان بیش از پیش به سمت تولید شاسی‌بلندهای فست‌بک چهار در با خطوط بدنه روان و اسپرت روی آورده‌اند تا نیاز خریدارانی را که به دنبال خودرویی شیک و اسپرت هستند را برآورده کنند. ممکن است برخی از علاقه‌مندان هنگام رونمایی شورولت از یک کامارو برقی، آن را بی‌حرمتی به نام این مدل بدانند اما همان‌طور که با ورود فورد موستانگ Mach-E دنیا به آخر نرسید، عرضه یک شاسی‌بلند برقی با نام کامارو هم احتمالاً به معنی پایان دنیا نخواهد بود. اگر این محصول یک شاسی‌بلند باشد بر اساس مستندهای موجود باید انتظارات زیر را از این این خودرو داشته باشید:

پلتفرم و قوای محرکه
اگرچه جنرال موتورز دیگر از نام «اولتیوم» استفاده نمی‌کند ما حدس می‌زنیم شورولت کامارو برقی مدل ۲۰۲۷ بر پایه همان معماری اسکیت‌بوردی ساخته شود که پیش‌تر با این نام شناخته می‌شد. این رویکرد به شورولت اجازه می‌دهد تا از مجموعه متنوعی از باتری‌ها و موتور‌ها استفاده کرده و طیفی از نسخه‌ها را عرضه کند؛ از مدل‌های اقتصادی‌تر با یک موتور گرفته تا نمونه‌های پرفورمنس با چینش دو موتوره.

در مورد فناوری باتری، انتظار می‌رود شورولت از پک ۸۵ کیلووات‌ساعتی استفاده کند که در نسخه‌های اقتصادی شاسی‌بلند برقی بلِیزر فعلی به‌کار می‌رود و احتمال دارد برای مدل‌های پرفورمنس یا با برد طولانی‌تر کامارو برقی، پک بزرگ‌تر ۱۰۲ کیلووات‌ساعتی را نیز عرضه کند. اگر این باتری‌ها با همان معماری الکتریکی و شیمی سلولی فعلی حفظ شوند انتظار می‌رود پک کوچک‌تر حداکثر با توان ۱۵۰ کیلووات شارژ شود. در حالی که باتری بزرگ‌تر باید به سقف شارژ ۱۹۰ کیلووات برسد.

نسخه‌های پایه‌تر کامارو برقی ۲۰۲۷ که با تریم‌های LT یا RS عرضه می‌شوند به احتمال زیاد از یک موتور محرک روی محور عقب استفاده خواهند کرد. اگر شورولت از موتورهای موجود در سایر خودروهای برقی خود استفاده کند، این مدل‌ها باید توانی در حدود ۲۴۱ تا ۳۶۵ اسب‌بخار تولید کنند. همچنین ممکن است کامارو برقی از سیستم دو موتوره چهارچرخ محرک بلِیزر برقی نیز استفاده کند که در این صورت توان ترکیبی ۳۰۰ اسب‌بخار و گشتاور ۳۵۵ پوند-فوت خواهد داشت.

احتمال زیادی وجود دارد که شورولت کامارو برقی ۲۰۲۷ در نسخه SS نیز عرضه شود و از همان سیستم دو موتوره چهارچرخ محرک بلِیزر EV SS استفاده کند. این پیکربندی می‌تواند توان ترکیبی ۶۱۵ اسب‌بخار و گشتاور ۶۵۰ پوند-فوت ارائه دهد و با ارتقاهای عملکردی دیگری مانند ترمزهای برمبو، تعلیق تطبیقی اسپرت‌تنظیم‌شده و فرمان بازتنظیم‌شده همراه باشد.

نسخه‌های بسیار افراطی‌تر آینده از کامارو برقی شاسی‌بلند ممکن است از سیستم سه‌موتوره هامر EV استفاده کنند تا توان خروجی را به حدود ۱۰۰۰ اسب‌بخار برسانند. این موضوع می‌تواند به شورولت فرصت دهد تا تریم افسانه‌ای ZL1 را که همواره مختص توانمندترین نسخه‌های پیست‌محور کامارو اسپرت بوده دوباره احیا کند. رویس پیش‌تر اشاره کرده که قصد دارد کامارو را با قیمتی مقرون‌به‌صرفه و تمرکز بر سرگرم‌کنندگی رانندگی روانه بازار کند. بنابراین جای تعجب نیست اگر این مدل طیف گسترده‌ای از نسخه‌های مختلف بر پایه تم یک شاسی‌بلند اسپرت را در بر بگیرد و عرضه اولیه آن با مدل‌های جریان‌اصلی‌تر آغاز شود.

در نهایت به طور خلاصه باید گفت که شورولت کامارو به‌عنوان یک شاسی‌بلند فست‌بک برقی بازخواهد گشت و احتمالاً رقیب فورد موستانگ Mach-E خواهد بود. این خودرو که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۷ عرضه شود، ممکن است در نسخه‌های متنوعی از تک‌موتوره تا نمونه‌های دو موتوره با قدرت ۱۰۰۰ اسب‌بخار ارائه شود. قیمت‌ها می‌تواند بین ۳۶ هزار تا ۶۵ هزار و ۵۰۰ دلار متغیر باشد و فروش آن از پاییز ۲۰۲۶ آغاز شود.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره