رونمایی از کراس اوور سایپا در نمایشگاه تبریز ۱۴۰۴ ؛ سایپا آریا چه مشخصاتی دارد؟

آخرین خودرو/آریا نام اولین کراس اوور سایپا است که پس از چندین سال به زمان عرضه آن نزدیک می شویم و اکنون در نمایشگاه خودروی تبریز به نمایش درآمده است.
چند سالی است که سایپا درگیر عرضه اولین کراس اوور ملی خود است. این محصول قرار بود چند سال قبل با ویژگی های متفاوتی به بازار بیاید. اما پیش از عرضه تصمیم بر آن شد تا آریا تغییراتی را در بخش کابین و قوای محرکه تجربه کند و ویژگی های جدیدی به آن اضافه شود.
شاید برایتان جالب باشد بدانید که اگرچه ری را به عنوان اولین کراس اوور ملی ایران حالا در بازار حضور دارد اما نباید فراموش کرد که پروژه توسعه کراس اوور آریا زودتر از ری را آغاز شده بود. این خودرو حتی در نمایشگاه های خودرو هم معرفی شد اما در نهایت مدیران وقت سایپا تصمیم گرفتند که سایپا آریا را با بهبود فنی و آپشنی به بازار روانه کنند. همین موضوع باعث شد تا پروژه توسعه آریا طولانی تر شود و حالا پس از گذشت سال ها، سرانجام نسخه هایی سایپا آریا به صورت رسمی در نمایشگاه های مختلف نظیر نمایشگاه خودروی تبریز ۱۴۰۴ معرفی شده تا گروه خودروسازی سایپا نشان دهد که عرضه این کراس اوور نزدیک است.
طراحی کلی کراس اوور سایپا
سایپا آریا بر مبنای پلتفرم SP100 توسعه داده شده که در واقع همان پلتفرمی است که سایپا شاهین بر مبنای آن توسعه داده شده بود. همانطور که پیدا است، خط طراحی آریا بسیار نزدیک به شاهین است و عملا این خودرو نسخه هاچبک کراس شاهین به حساب می آید. البته نباید از این موضوع غافل شد که طراحی و دیزاین بخش های عقب این خودرو از شاهین، اسپرت تر و جوان پسندانه تر بوده و طراحی رینگ های آلومینومی نیز بسیار جذاب تر از شاهین است.
به طور کلی طراحی داخل کابین این کراس اوور سایپا با تمامی محصولات تولید شده توسط شرکت سایپا متفاوت بوده و در داخل کابین این خودرو می توان سبک طراحی نسبتا بروز و مدرنی را مشاهده کرد. در واقع کابین سایپا آریا توانسته سبک طراحی منحصر به فرد و جوان پسندانه و در عین حال لوکس را به نمایش بگذارد که این سبک طراحی می تواند نو آوری و پیشرفت بسیار خوبی در میان محصولات تولید داخل به حساب آید.
مشخصات فنی سایپا آریا
زیر کاپوت سایپا آریا یک موتور ۲ لیتر چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار دارد که با نام N20 شناخته می شود. پیشرانه ای با دریچه گاز برقی که توان تولید نهایت قدرت حدودی ۱۳۸ اسب بخار را (در دور ۶۰۰۰) با نهایت گشتاور حدودی ۱۸۹ نیوتن متر (در دور ۴۴۰۰) دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود و لازم به ذکر است که مجموعه قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت از DAE چین تامین می شود.
سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل است. ظرفیت باک ۴۷ لیتر و مصرف سوخت سایپا آریا در شرایط استاندارد ۷.۵ لیتر محاسبه می شود. بر اساس این موضوع می توان گفت که آریای سایپا هم پیشرانه راضی کننده ای دارد که مشکلی با بنزین بی کیفیت ایران نخواهد داشت و هم مصرف سسوخت به نسبت پایینی برای آن ثبت می شود.
در نسخه نهایی این کراس اوور سایپا به عنوان فول آپشن ترین محصول این شرکت امکاناتی نظیر فرمان D کات کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، تهویه اتوماتیک، آینه جانبی تاشو برقی به همراه گرم کن، سنسور و دوربین دنده عقب، صندلی برقی راننده (۶حالته)، روکش چرم صندلی ها، گرم کن صندلی های جلو، سنسور نور، دسته نده الکترونیکی، کنترلر های سیستم صوتری روی فرمان، کلاستر دیجیتال، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… دیده می شود که این خودرو را جزو فول آپشن ترین محصولات تولید داخل مبدل می کند.

نمایشگاه خودروی تبریز از ۱۶ الی ۱۹ مهرماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تبریز برقرار است و علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۵ الی ۲۱ از این نمایشگاه خودرو بازدید داشته باشند. رسانه آخرین خودرو برای تهیه گزارش در این نمایشگاه حاضر است و جدیدترین خودروهای معرفی شده در این گردهمایی خودرویی را برای شما معرفی می کند.