آغاز فصلی تازه در ب ام و ؛ بازگشت به اصالت با سکانداری دپارتمان طراحی توسط ماکسیمیلیان میسونی

آخرین خودرو/ در سالهای اخیر، ب ام و بارها به دلیل تغییرات بحثبرانگیز در طراحی محصولات خود با انتقادهای زیادی روبرو شده است. از بین مدلهای مختلف کمپانی، شاسی بلند اسپرت XM بیش از بقیه زیر تیغ منتقدین قرار گرفته و بسیاری آن را نماد افراط ب ام و در زمینه طراحی میدانند. آمار فروش هم نشان میدهد که این خودرو، با وجود مشخصات جذاب و بهرهمندی از پیشرانه قدرتمند، یک شکست تمام عیار محسوب میشود. ظاهراً ب ام و قصد دارد با تغییرات در دپارتمان طراحی، و سپردن سکان به ماکسیمیلیان میسونی، مسیر متفاوتی را در پیش بگیرد.
با معرفی نسل جدید محصولات بر اساس پلتفرم نئو کلاس نشانههای روشنی از بازگشت به سادگی و تعادل در طراحی ب ام و دیده میشود. اولین مدل مبتنی بر این پلتفرم نوین که نسل جدید iX است، سطوح نرمتر، جلوپنجره کوچکتر و چراغهای یک تکه داشته و چهره بهتری نسبت به مدلهای فعلی دارد.
ورود طراح جدید و تغییر مسیر ب ام و
با وجود تحولات در دپارتمان طراحی، iX3 و i3 جدید که در سال آینده عرضه میشوند، هنوز بر پایه زبان طراحی پایه گذاری شده توسط دوماگوی دوکج توسعه یافتهاند. او پس از خروج از ب ام و، اکنون مأموریت طراحی محصولات رولزرویس را برعهده دارد.
در سوی دیگر، آدریان ون هویدونک همچنان مدیر ارشد طراحی گروه ب ام و باقی مانده است. وی در برند ب ام و بر فعالیتهای ماکسیمیلیان میسونی نظارت میکند. این طراح معروف از برند پولستار به ب ام و نقل مکان کرده است.
میسونی مسئول طراحی مدلهای لوکس و سایز متوسط رو به بزرگ ب ام و، از جمله نسخههای آینده آلپینا خواهد بود. او در گفتوگویی با نشریه اتوکار انگلستان تأکید کرده که قصد ندارد یک «کریس بنگل جدید» باشد. آقای میسونی افزوده: «امیدوارم در کارم عمق و کیفیت وجود داشته باشد. هدف من ایجاد ارزش افزوده است، نه تحریک یا جنجال.»
اعمال تغییرات از سال ۲۰۲۹ به بعد
با توجه به برنامه فعلی ب ام و، تأثیر آقای میسونی در آینده نزدیک دیده نخواهد شد، زیرا بیش از ۴۰ مدل جدید یا بروزشده تا پایان سال ۲۰۲۷ از پیش تصویب و طراحی شدهاند. نخستین خودروهایی که مستقیماً زیر نظر او شکل خواهند گرفت، پس از سال ۲۰۲۹ وارد بازار خواهند شد.
اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم میسونی مسئول طراحی مدلهای سری ۵، X5 و خودروهای پرچمدار خواهد بود؛ در حالی که مدلهای کوچکتر از سری ۱ تا سری ۳ و X3 به همراه محصولات M تحت مدیریت الیور هیلمر طراح سابق برند مینی، توسعه مییابند.
خلوص در طراحی، نه مینیمالیسم سطحی
با توجه به معرفی زبان طراحی جدید کمپانی در کراس اوور iX3، انتظار نمیرود میسونی تغییرات افراطی ایجاد کند. او که سابقه طراحی در فولکس واگن و پروژه فوق ایرودینامیک XL1 را در کارنامه دارد، هدف خود را دستیابی به «خلوص طراحی» اعلام کرده و گفته:
«میخواهم طراحی ب ام و را خالصتر کنم، نه مینیمالیستی؛ چون مینیمالیسم گاهی به معنای حذف جزئیات و کاهش کیفیت تلقی میشود.»
بازسازی کامل محصولات بر اساس پلتفرم نئو کلاس تا پایان دهه
در چند سال آینده، باواریاییها قصد دارند تقریباً تمام محصولات خود را با زبان طراحی نئو کلاس بازسازی کنند؛ البته مدلهایی که در انتهای چرخه عمر خود قرار دارند، از این روند مستثنا خواهند بود.
بر اساس گزارشها، سری Z4 و سری ۸ در سال ۲۰۲۶ بدون جانشین مستقیم بازنشسته خواهند شد. همچنین احتمال داده میشود نسل بعدی iX تولید نشود، زیرا با iX5 که در حال توسعه است، همپوشانی دارد. در همین راستا، مدل XM نیز به دلیل تقاضای پایین ممکن است از چرخه تولید کنار گذاشته شود.
احتمال معرفی شاسی بلند سه ردیفه جدید توسط ب ام و
منابع نزدیک به ب ام و از احتمال معرفی یک شاسی بلند سه ردیفه جان سخت با قابلیتهای آفرود واقعی خبر میدهند؛ مدلی که هر چند به اندازه مرسدس G کلاس خشن نخواهد بود، اما عملکرد مناسبی در مسیرهای خارج از جاده خواهد داشت. این خودرو احتمالاً در سال ۲۰۲۹ معرفی میشود و با دو پیشرانه هیبریدی شارژی (PHEV) و تمام برقی (EV) به بازار خواهد آمد.