این بزرگراه در فرانسه خودروهای برقی را در حال حرکت شارژ میکند

آخرین خودرو/ با وجود پیشرفتهای صورت گرفته، مسافت قابل پیمایش محدود و انتظار طولانی برای شارژ باتری کماکان بسیاری از مشتریان را نسبت به خرید خودروهای برقی مردد میکند. پرسشهایی مانند «چقدر میتوانم بروم؟»، «کجا شارژ کنم؟» یا «چقدر باید منتظر بمانم؟» ذهن بیشتر خریداران را مشغول کرده است. اما حالا فرانسه با پروژهای انقلابی نشان داده که شاید دیگر نیازی به این پرسشها نباشد، چرا که خودروهای برقی میتوانند در حین حرکت روی بزرگراه، شارژ شوند!
آغاز آزمایش در حومه پاریس
به گزارش آخرین خودرو، این پروژه شگفتانگیز در مسیری به طول ۱.۵ کیلومتر از بزرگراه شلوغ A10 در حومه پاریس در حال اجراست. شرکت VINCI Autoroutes مدیریت این طرح را برعهده دارد و با همکاری چند نهاد مهم از جمله Electreon (شرکت پیشرو در فناوری شارژ بیسیم)، دانشگاه گوستاو ایفل و Hutchinson این پروژه را پیش میبرد.
نکته مهم این است که این آزمایش در یک مسیر واقعی و پرتردد انجام میشود، نه در پیستهای کنترل شده. برای این کار، چهار خودروی برقی متفاوت شامل یک کامیون سنگین، یک ون، یک خودروی سواری و یک اتوبوس به سیستم شارژ بیسیم مجهز شده و در ترافیک واقعی مورد آزمایش قرار گرفتهاند تا عملکرد فناوری «شارژ پویا» در دنیای واقعی بررسی شود.

انتقال برق تا ۳۰۰ کیلووات در حال حرکت
نتایج اولیه پروژه فرانسویها فراتر از انتظار بوده است. این سیستم توانسته هنگام حرکت خودروها، انرژی را با توانی بیش از ۳۰۰ کیلووات انتقال دهد؛ میانگین توان نیز حدود ۲۰۰ کیلووات گزارش شده است. برای مقایسه، این رقم در حد شارژرهای فوق سریع V3 تسلا است. با چنین نرخی، خودرو میتواند در مدت چند دقیقه مسافت قابل توجهی را به برد خود اضافه کند؛ با این تفاوت که راننده هیچ کاری انجام نمیدهد و فقط کافی است روی مسیر ویژه حرکت کند تا باتری به صورت خودکار شارژ شود.
گامی بزرگ برای آینده خودروهای برقی
فناوری شارژ در حال حرکت میتواند بزرگترین چالش خودروهای برقی، یعنی باتریهای حجیم، گران و سنگین را از میان بردارد. در شرایط کنونی، خودروهای برقی برای دستیابی به برد بالا نیاز به بستههای باتری بزرگ دارند که هزینه تولید، وزن و مصرف مواد خام را افزایش میدهد. اما اگر خودروها بتوانند هنگام حرکت انرژی مورد نیاز خود را دریافت کنند، دیگر نیازی به باتریهای عظیم نخواهد بود. این امر باعث میشود خودروها سبکتر، ارزانتر و کارآمدتر شوند.

عملکرد ایمن در هر شرایط
یکی دیگر از مزایای مهم این فناوری، ایمنی و دوام آن است. سیستم شارژ زیر جاده تعبیه شده و هیچ قطعه متحرکی ندارد، بنابراین در برابر باران، برف و یخزدگی کاملاً مقاوم است. از آنجایی که فرایند شارژ از طریق میدان مغناطیسی انجام میشود، راننده نیازی به اتصال کابل یا خروج از خودرو ندارد؛ موضوعی که هم امنیت و هم راحتی را افزایش میدهد.
گامی بزرگ در کاهش آلایندگی حمل و نقل
در حال حاضر، بخش حمل و نقل در فرانسه حدود یک سوم از انتشار گازهای گلخانهای را به خود اختصاص میدهد. بنابراین، استفاده از این فناوری میتواند نقشی کلیدی در کاهش آلودگی، بهویژه در صنعت حمل و نقل سنگین ایفا کند. هرچند هنوز برنامه مشخصی برای گسترش این پروژه اعلام نشده، اما موفقیت در شارژ همزمان اتوبوس، کامیون و خودروی سواری روی یک مسیر مشترک، نشان میدهد این فناوری آماده ورود به مرحله تجاریسازی و آیندهای سبزتر است.



















