رنو توئینگو جدید با پیشرانه برقی معرفی شد؛ ترکیبی جذاب از نوستالژی و فناوری روز

آخرین خودرو/ نسل چهارم رنو توئینگو (Renault Twingo) معرفی شد. این نسل از خودروی محبوب فرانسوی، یک پوستاندازی کامل را تجربه کرده و با طراحی ظاهری جذاب و فقط با پیشرانه الکتریکی به فروش خواهد رسید. مثل دیگر محصولات برقی رنو، این هاچبک شهری هم اکنون پسوند E-Tech را در نام خود دارد. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، رنو توئینگو E-Tech به عنوان مدل ۲۰۲۶ وارد بازار خواهد شد.
کمپانی رنو در سالهای اخیر استراتژی احیای مدلهای نوستالژیک را در دستور کار قرار داده است. بر اساس این استراتژی خودروهای قدیمی رنو با طراحی مدرن و فناوریهای روز احیا میشوند. پس از معرفی نسل جدید رنو ۵ و رنو ۴ با پیشرانه برقی، حالا نوبت به رونمایی از نسل تازه توئینگو رسیده است.

بازگشت اسطورهای کوچک با روحی مدرن
برخلاف مدلهای رنو ۴ و ۵ که سالها پیش از خط تولید کنار گذاشته شده بودند، توئینگو تا سال قبل روی خط تولید بود. با این حال، نسل جدید این هاچبک شهری در مدت کوتاه دو سال طراحی و توسعه یافته و اکنون قرار است تنها به صورت برقی عرضه شود. طراحی نسل جدید به وضوح نسل نخست توئینگو را در ذهن تداعی میکند. شاید بدانید این نسل که بین سالهای ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۲ تولید شد. چراغهای گرد، نوار افقی جلو پنجره، سه دریچه روی کاپوت و دکمه قرمز فلاشر در کابین همگی یادآور این نسل هستند. البته باید تأکید کنیم با وجود شباهتها، با یک خودروی کاملاً مدرن روبرو هستیم.
نسل جدید رنو توئینگو مانند نسل قبلی خود دارای چهار درب است، چرا که دوران مدلهای دو درب به پایان رسیده و اروپاییها علاقه چندانی به این نوع خودروها ندارند. نکته جالب اینکه شیشههای عقب بالا و پایین رونده نبوده و همچنان به سمت بیرون باز میشوند؛ این مکانیسم به نسلی که مدلی که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد، ادای احترام میکند.

طراحی شاد و جذاب در قالبی کوچک
طراحی رنو توئینگو ۲۰۲۶ سرشار از روحیه و انرژی مثبت است و کاراکتری شاد را به نمایش میگذارد. این نسل از نظر ابعاد نسبت به نسل پیشین رشد کرده، اما کماکان در کلاس خودروهای کوچک شهری قرار میگیرد. ابعاد این هاچبک فرانسوی عبارتند از ۳۷۸۹ میلیمتر طول، ۱۷۲۰ میلیمتر عرض و ۱۴۹۱ میلیمتر ارتفاع. فاصله محوری نیز ۲۴۹۳ میلیمتر اعلام شده است. برای خریدارانی که چرخهای بزرگتر را نمیپسندند، امکان انتخاب رینگهای ۱۶ اینچی به جای نمونههای ۱۸ اینچی وجود دارد.
کابین؛ ترکیبی از سادگی نوستالژیک و فناوری نوین
فضای داخلی رنو توئینگو جدید کمتر رنگ و بوی نوستالژیک دارد. به لطف نمایشگر دیجیتال ۷ اینچی برای پشت آمپر و نمایشگر مرکزی ۱۰ اینچی برای سیستم چندرسانهای، کابین این هاچبک برقی کاملاً مدرن به نظر میرسد. همانند نسل اول، بخشی از رنگ بدنه به داخل کابین نیز راه یافته تا حس هماهنگی بیشتری ایجاد کند. قسمت بالایی درهای جلو نیز جزئی از بدنه اصلی است و با رنگ بیرونی خودرو رنگآمیزی میشود؛ تصمیمی که هم در کاهش هزینه تولید و هم در ایجاد حس یکپارچگی مؤثر بوده است.

اهرم انتخاب حالت رانندگی، پشت فرمان رنو توئینگو ۲۰۲۶ نصب شده و خوشبختانه کلیدها و دکمههای فیزیکی سنتی در بخشهایی از کابین کماکان به چشم میخورند. سه دکمه گرد در کنسول مرکزی وظیفه تنظیم سیستم تهویه را بر عهده دارند و کلیدهای شیشه گرم کن و تهویه در کنار آنها قرار گرفتهاند. فرمان و پنل درها نیز همچنان از دکمههای سنتی بهره میبرند، نه کلیدهای لمسی حساس که گاهی آزاردهنده میشوند.
صندلیهای کشویی و فضای بار شگفتانگیز
در بخش عقب، رنو با ایدهای خلاقانه دو صندلی مستقل با قابلیت حرکت طولی طراحی کرده که در این کلاس بسیار نادر است. صندلی شاگرد هم به صورت کامل تخت میشود تا امکان حمل وسایل بلند و طویل فراهم گردد. با وجود ابعاد کوچک، حجم فضای بار نسل جدید رنو توئینگو ۳۶۰ لیتر است. با خواباندن صندلیهای عقب فضای در دسترس به بیش از ۱۰۰۰ لیتر افزایش مییابد که رقم چشمگیری به حساب میآید.

مشخصات فنی رنو توئینگو ۲۰۲۶
نسل سوم رنو توئینگو یک خودروی دیفرانسیل عقب بود. اما نسل چهارم این خودرو دوباره به سیستم انتقال قدرت به محور جلو بازگشته است. موتور برقی به کار رفته در این نسل روی محور جلو قرار دارد و چرخهای این محور را به حرکت در میآورد. این موتور ۸۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. هر چند این ارقام خیلی درخشان نیستند، ولی برای رانندگی در شهر کاملاً کافی به نظر میرسند.
رنو توئینگو ۲۰۲۶ با اتکا به پیشرانه برقی خود شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۲.۱ ثانیه طی میکند. شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت هم ۳.۸۵ ثانیه زمان میبرد. حداکثر سرعت این هاچبک برقی ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
منبع انرژی نسل جدید توئینگو یک باتری ۲۷.۵ کیلووات ساعتی از نوع LFP (فسفات آهن لیتیوم) است که بُردی معادل ۲۶۳ کیلومتر را فراهم میکند. این رقم بر اساس استاندارد WLTP محاسبه شده است. باتری این خودرو از شارژ سریع ۵۰ کیلوواتی DC پشتیبانی میکند و در عرض ۳۰ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ میشود. همچنین شارژ دو طرفه نیز از طریق شارژر ۱۱ کیلوواتی AC و آداپتور ۳۷۰۰ واتی میسر شده است. نکته قابل توجه وزن پایین خودرو است که تنها ۱۲۰۰ کیلوگرم میباشد؛ رقمی تحسینبرانگیز برای یک خودروی برقی.

قیمت، محل تولید و رقبای رنو توئینگو E-Tech
رنو قصد دارد توئینگو E-Tech را در کشور اسلوونی تولید کند. فروش این هاچبک جذاب شهری از اوایل سال آینده شروع خواهد شد. قیمت پایه این خودرو در اروپا کمتر از ۲۰ هزار یورو (حدود ۲۳ هزار دلار) خواهد بود. این رقم بدون در نظر گرفتن مشوقهای مالیاتی است؛ بنابراین، در صورت احتساب مشوقها، قیمت نهایی برای مصرفکننده خیلی کمتر از رقم مذکور خواهد شد.
رقبای مستقیم رنو توئینگو برقی شامل هیوندای اینستر ، فیات 500e و بی وای دی دلفین سورف هستند. فولکس واگن ID.1 نیز از رقبای آتی توئینگو خواهد بود، این هاچبک آلمانی سال ۲۰۲۷ از راه خواهد رسید.
با بازگشت توئینگو، رنو بار دیگر نشان داده که میتواند میان طراحی احساسی، خاطرهانگیز و فناوری روز توازن کامل برقرار کند. این خودرو نه تنها در دل علاقهمندان برند رنو جا باز خواهد کرد، بلکه میتواند یکی از موفقترین هاچبکهای برقی اقتصادی اروپا در سالهای پیش رو باشد.



















