نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

موتور شیان باکس ۲۵۰ ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
موتور شیان باکس ۲۵۰ ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

آخرین خودرو/ بندا شیان یکی از موتورهای سبک کروزر موجود در ایران محسوب می‌شود و ما در این مطلب مدل شیان باکس این موتور را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 
موتور سیکلت‌های بندا تا حدودی موتور سیکلت‌های آشنایی در ایران هستند و این موتور سیکلت‌ها عمدتا در کلاس کروزر عرضه شده و همکاری مشترک برند کیوی و بندا محسوب می‌شوند. موتور سیکلت شیان باکس ۲۵۰ شباهت زیادی به موتور سیکلت‌های شیان فان رایدر و بندا ۲۵۰ دارد و به طور کلی موتور سیکلت‌های ذکر شده در کلاس کروزر هستند که در ایران توسط دینو موتور عرضه می‌شوند. این موتور سیکلت طراحی نسبتا جذابی دارد و تقریبا بسیاری از افراد آشنا محسوب می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. علاوه بر موتور سیکلت بندا شیان باکس شاهد عرضه بندا راک، شیان فان رایدر و بی دی ۲۴۹ توسط دینو موتور هستیم که ما در این مقاله تنها به بررسی موتور بندا شیان باکس ۲۵۰ می‌پردازیم و اطلاعاتی را درباره طراحی ظاهری، انجین و سواری آن در اختیار شما قرار می‌دهیم.

طراحی ظاهری بندا شیان باکس ۲۵۰

اگر توجهی به طراحی ظاهری موتورسیکلت بندا شیان باکس ۲۵۰ داشته باشیم، شاهد یک موتور سیکلت تقریبا مدرن خواهیم بود و تا حدودی موتور سیکلت از طراحی کلاسیک به دور است. طراحی اسپرت و مدرن موتور سیکلت بندا شیان باکس باعث شده تا شاهد یک موتور جذاب باشیم و بسیاری از جوانان به آن علاقمند شوند. شرکت دینو این موتور سیکلت نسبتا جذاب را در رنگ‌های مشکی و سفید عرضه کرده و از المان‌های تقریبا مدرنی در طراحی آن استفاده کرده‌اند. در نمای جلویی موتور سیکلت بندا شیان باکس ۲۵۰ شاهد چراغ گرد هستیم که برای نور پایین آن از لنز مجزا استفاده کرده‌اند و نور بالای آن یک چراغ هالوژنی محسوب می‌شود. راهنماها در سمت راست و چپ این چراغ گرد تعبیه شده‌اند و بسیار کوچک هستند. فرمان این موتور سیکلت یک فرمان لوله‌ای محسوب می‌شود که تا حدودی دارای انحنا بوده و به شکلی طراحی شده که راکب برای کنترل و هندلینگ باید به سمت جلو خم شود. دو عدد آینه گرد استیل روی فرمان تعبیه شده‌اند و تا حدودی به آینه‌های سایر موتور سیکلت‌های کروزر و بندا شباهت دارند. در سمت راست فرمان موتور سیکلت شیان باکس ۲۵۰ شاهد کیل سوئیچ و کلید استارت هستیم و در سمت چپ فرمان نیز کلید تعویض نور پایین به نور بالا، بوق، فلاشر و راهنما قرار گرفته است. برای روشن شدن چراغ‌ها کلیدی در نظر گرفته نشده، چرا که با روشن کردن موتور شاهد روشن شدن چراغ‌ها نیز خواهید بود و در بخش پایین‌تر شاهد صفحه کیلومتر هستیم.

صفحه کیلومتر این موتور سیکلت یک صفحه کیلومتر دیجیتالی است و شباهت زیادی به سایر صفحه کیلومترهای موتورهای بندا دارد و می‌تواند اطلاعات مهمی مثل دور موتور، کیلومتر طی شده، دنده، سرعت و همچنین ساعت را در اختیار راکب قرار دهد. باک موتور سیکلت بندا شیان باکس ۲۵۰ تا حدودی ساده به نظر می‌رسد و طراحی مینیمالی دارد و شاهد نام شیان ۲۵۰ روی باک هستیم‌. حجم باک این موتور سیکلت ۱۹ لیتر گزارش شده که عدد قابل توجهی به نظر می‌رسد و می‌تواند مسافت نسبتا طولانی را با این حجم طی کند.

زین موتور سیکلت شیان باکس تقریبا جمع و جور به نظر می‌رسد و یک تکیه‌گاه نسبتا کوچک برای راکب طراحی شده، ولی به نظر بسیاری از افراد بخش ترک نشین آن چندان جادار نیست و می‌تواند برای ترک نشین آزاردهنده به نظر برسد. در نمای جانبی این موتور سیکلت شاهد یک طراحی کاملا مشابه با موتور سیکلت‌های کروزر هستیم و و بدنه به شکلی طراحی شده تا بتوان بعدا باکس‌ها را روی آن تعبیه کرد. در نمای عقب موتور سیکلت شیان باکس ۲۵۰ شاهد تعبیه چراغ عقب روی گلگیر هستیم، چراغ‌های راهنما نیز در سمت راست و چپ آن تعبیه شده‌اند و دقیقا مشابه راهنماهای جلو هستند. گلگیر عقب دارای فضای بسیار زیادی است و از یک قطعه تزیینی کرومی برای دیزاین آن استفاده کرده‌اند که به جذابیت موتور افزوده است‌. وزن این موتور سیکلت برابر با ۱۶۷ کیلوگرم است که تا حدودی سنگین به نظر می‌رسد، ولی این وزن برای سایر موتورسیکلت‌های کروزر نیز عجیب به نظر نمی‌رسد.

ابعاد موتور بندا شیان باکس ۲۵۰ به شرح زیر است:
طول: ۲۰۳۵ میلی‌متر، عرض: ۸۴۰ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۴۲ میلی‌متر.

مشخصات فنی موتور سیکلت بندا شیان باکس ۲۵۰

در انجین موتور سیکلت بندا شیان باکس ۲۵۰ شاهد یک انجین FMM_B253، دو سیلندر، آب خنک از نوع ohc هستیم که ۲۴۹ سی سی حجم دارد و می‌تواند قدرتی معادل ۱۱ کیلووات را در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه به ارمغان آورد. استارت این موتور سیکلت از نوع برقی است و مجهز به یک گیربکس ۶ دنده محسوب می‌شود که با استفاده از تسمه قدرت را به چرخ عقب منتقل می‌کند. سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت شیان باکس ۲۵۰ از نوع دلفی EFI محسوب می‌شود. در سیستم تعلیق جلوی این موتور سیکلت از کمک فنر تلسکوپی معکوس استفاده شده و برای بخش عقب از دو کمک فنر معمولی استفاده کردند که تا حدودی می‌تواند سواری نرمی را فراهم کند و ترمزهای جلو و عقب هر دو دیسکی هستند. لاستیک‌های استفاده شده برای موتور بندا شیان باکس، تیوبلس محسوب می‌شوند و از برند CST هستند که تایر جلو دارای ابعاد ۱۲۰/۷۰ و تایر عقب ۱۴۰/۷۰ است و هر دو روی رینگ‌های ۱۷ اینچی سوار شده‌اند.

تجربه سواری و رانندگی با موتور بندا شیان باکس ۲۵۰
شاسی و سیستم تعلیق موتور سیکلت بنداس شیان ۲۵۰ به شکلی طراحی شده که می‌تواند سواری نرمی را برای شما فراهم کند و تا حدودی می‌توان گفت این موتور در طی رانندگی چند ساعته راکب را آزار نمی‌دهد و می‌تواند یک سواری راحت را فراهم کند. موتور سیکلت شیان باکس ۲۵۰ تا حدودی یک موتور سیکلت خوش رکاب و چابک محسوب می‌شود و می‌تواند یک سواری نسبتاد هیجان انگیز را در جاده‌های مختلف برای شما فراهم کند. ارتفاع این موتور سیکلت به خوبی طراحی شده و راکب به راحتی می‌تواند تعادل خود را حفظ کند و تجربه رانندگی خوبی را در طول مسیر داشته باشد. زین و جاپایی علاوه بر طراحی مناسب و جذاب می‌تواند راحتی بیشتری را برای راکب فراهم کند و برای حفظ تعادل و توازن راکب نیز می‌تواند کمک کننده باشد. لاستیک‌ها و رینگ‌های پهن موتور سیکلت شیان باکس ۲۵۰ می‌توانند راحتی بیشتری را فراهم کنند و در طول مسیر پایداری را حفظ کرده و در نهایت تجربه سواری خوبی را ارائه دهند. حداکثر سرعت گزارش شده برای این موتور سیکلت ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود که با توجه به وزن آن سرعت خوبی است و می‌تواند هیجان را در اختیار راکب قرار دهد‌. بخش ترک نشین محدود طراحی شده، ولی در حالت کلی فضای برای تعبیه باکس وجود دارد.

رقبای موتور سیکلت شیان باکس ۲۵۰
موتور سیکلت‌های بندا شیان در تیپ‌های فان رایدر و تیپ باکس طراحی و عرضه می‌شوند و تا حدودی شباهت زیادی به یکدیگر دارند و می‌توانند رقیب خوبی برای هم محسوب شوند. موتورهای دیگری در کلاس کروزر مثل آکویلا ۲۴۹ ان یا اس آر وی ۲۴۹ نیز می‌توانند رقبای مناسبی برای این موتور سیکلت باشند.

نقاط ضعف و مثبت موتور بندا شیان باکس ۲۵۰
مزایا: سیستم تعلیق قابل قبول، طراحی نسبتا جذاب
معایب: فضای محدود در بخش زین ترک نشین، عدم دسترسی راحت به قطعات

در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت بندا شیان ۲۵۰ یکی از موتور سیکلت‌های عرضه شده توسط دینو موتور محسوب می‌شود که به طور کلی در دو تیپ عرضه شده و ما به تیپ باکس آن پرداختیم. این موتور سیکلت طراحی تقریبا جذابی دارد و حجم انجین آن ۲۴۹ سی سی گزارش شده که می‌تواند تا حدودی قدرت قابل قبولی را ارائه دهد، ولی سیستم تعلیق آن بیشتر توجه ما را به خود جلب می‌کند. در سایه شاسی و سیستم تعلیق موتور سیکلت شیان باکس ۲۵۰ می‌توانید سواری نرمی را تجربه کنید و در جاده‌های مختلف رفت و آمد داشته باشید. این موتور سیکلت اسپرت کروزر با توجه به ویژگی‌های مناسبی که دارد می‌تواند برای تفریح، رفت و آمد شهری و حتی گشت و گذار یک گزینه مناسب محسوب شود و برای افرادی که به دنبال یک موتور با ویژگی‌های تقریبا جذاب هستند گزینه مناسبی باشد.

نظر شما درباره موتور سیکلت بندا شیان باکس ۲۵۰ چیست؟ به نظر شما این موتور سیکلت کروزر ارزش خرید دارد؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره