نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

مقایسه طراحی سایپا 441P و امکو؛ ظاهری ظریف تر یا پیکره ای عضلانی تر؟

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
مقایسه طراحی سایپا 441P و امکو؛ ظاهری ظریف تر یا پیکره ای عضلانی تر؟

آخرین خودرو/ در این مطلب آخرین خودرو به بررسی مقایسه طراحی خودروی سایپا 441P و جی ای سی امکو می پردازیم.

سال ها پیش، زمانی که مدل هایی از دو برند چینی چانگان و GAC در بازار کشور عرضه شدند، از نظر سبک طراحی و زیبایی شناسی استایل و تناسبات، نتنها زیبا و جذاب نبودند، بلکه ظاهری کاملا معمولی با الگوبرداری های به اصطلاح خام و مبتدیانه و در برخی موارد ناشیانه از برندهای مطرح را به نمایش می گذاشتند، تا جایی که حتی برخی، با اغراق سبک طراحی محصولات این دو برند را با محصولات طراحی شده داخلی مقایسه می کردند.

اما این دو برند نیز همانند بسیاری از خودروسازان چینی، مسیر خود را به خوبی شناختند و با الگوبرداری از صنعت خودروسازی ژاپن و کره جنوبی در دهه های پیش، در مدت زمان بسیار کوتاهی به جایگاهی در طراحی و توسعه محصول رسیدند که اکنون نتنها  در ایران، بلکه در بسیاری از نقاط جهان به برندی شناخته شده و قابل اطمینان تبدیل شده اند که در آینده نزدیک و با روند فعلی قطعا به رقبایی سرسخت برای خودروسازان مطرح بخصوص از نقطه نظر طراحی، تبدیل خواهند شد.

مشخصا این دو برند، یعنی چانگان و جی ای سی، در نخستین گام، با استخدام طراحان مطرح که سابقه همکاری با استودیو های طراحی برندهای بزرگی چون مرسدس و فولکس واگن را در کارنامه داشتند، توانستند روند طراحی خودرو، در بین خودروسازی چینی را به سبک خود تغییر داده و دو مدل CS55 و امکو را می توان از زیباترین و جذاب ترین کراس اوور های حال حاضر آن ها دانست که توانستند با طراحی پویا و جسورانه، نگاه ها به خود جلب کنند. اما مدتی است که کراس اوور چانگان CS55 توسط سایپا با نام «سایپا 441P» مونتاژ شده و همین امر سبب شد تا طراحی این مدل را، این بار در قالب یک رقابت جالب، رودروی جی ای سی امکو قرار دهیم تا ببینیم که با توجه به سبک طراحی خاص و متفاوت این دو کراس اوور چینی، کدام یک استایلی جذاب تری را به نمایش می گذارد.

مقایسه سایپا ۴۴۱P و جی ای سی امکو در نمای ظاهری

هر دو این برند چینی، همانطور که اشاره شد با استخدام طراحان کاربلدی مانند برتراند بَک «Bertrand Bach » و ژانگ فَن «Zhang Fan» با سابقه فعالیت در استودیوی طراحی خودروسازان مطرحی چون فولکس واگن، جنرال موتورز، مرسدس و…، یه نوعی از سلاح طراحی برای قرارگیری در میان بزرگان صنعت خودروسازی استفاده کردند و حاصل آن معرفی محصولاتی شد که اکنون، از نقطه نظر طراحی و استایل حرف های زیادی برای گفتن دارند. اما قبل از این که به بررسی و مقایسه طراحی بیرونی و کابین سایپا 441P و جی ای سی امکو بپردازیم، لازم است به این نکته اشاره کنیم که خودروسازان چینی، بر خلاف برندهای مطرح اروپایی و امریکایی و حتی اسیایی، اغلب برندهای نوظهوری هستند که با سابقه ترین آن ها نیز تا همین دو دهه پیش، به عنوان بزرگ ترین کپی کارها در دنیای خودرو شناخته می شدند. بنابراین این کمپانی ها در زمینه طراحی، به عنوان برندهای جدیدی شناخته می شوند که بر عکس کمپانی هایی مانند ب ام و، نمی توانند به میراث و اصالت خود تکیه کنند و بهترین راه حل، ارائه طراحی آینده نگرانه و مدرن تر است که البته ان ها هم کاملا به این امر واقف بوده اند. موردی که طراح ارشد برند جی ای سی نیز به آن اشاره کرده و می توان این موضوع را از اصلی ترین دلایل پیشرفت چینی ها در زمینه طراحی خودرو دانست.

اما برگردیم به موضوع اصلی، جایی که سایپا 441P یا همان چانگان CS55 در مقابل جی ای سی امکو، به سبک خود تعریفی متفاوت از استایل مدرن را ارائه می کنند. اما در همین تفاوت، عنصری مانند جلوپنجره، به یکی از مهم ترین وجه اشتراک های طراحی بیرونی 441P و امکو نه از نظر فرمی، بلکه از نظر هویت طراحی تبدیل می شود. چرا که هویت اصلی نمای بیرونی و در نمای جلو این دو مدل بر پایه فرم جلوپنجره ها شکل گرفته است. درواقع اولین عنصر بصری که در نمای جلو P۴۴۱ و امکو به چشم می خورد، جلوپنجره بزرگ با جزئیات جالب و متفاوتی است که چانگان آن را «Light and Shadow Touch» و جی ای سی آن را «Diamond Cut» که درواقع برگرفته از زبان طراحی این برند است می نامند.

با این حال این جلو پنجره ها، در هر مدل و در ترکیب با عناصری مانند چراغ ها و البته خطوط و سطوح بدنه در قسمت دماغه، کاراکتر آن مدل را کمی خاص تر و متفاوت تر می کنند. در 441P چهره ای پویا تر و اسپرت را به نمایش می گذارد، در حال که می توان گفت در امکو، ما با نمایی جسورانه تر و با ابهت تر روبه رو هستیم. به علاوه اینکه خطوط و سطوح روی کاپوت امکو نیز در عضلانی تر شدن چهره ان تاثیرگذار بوده است. هر چند که این را هم باید گفت که امکو از سبک طراحی نسبتا شرقی تر در مقایسه با 441P برخوردار می باشد.

در نمای جانبی نیز، شاهد همین ویژگی های بصری و تفاوت آن ها در دو مدل هستیم. در حالی که در سایپا 441P خطوط دماغه به آرامی با منحنی ها و خطوط کناری ادغام شده و تضادی جذاب از نور و سایه که با بازی زوایای شارپ و خطوط نرم ایجاد می شود، در امکو ما با خطوط شارپ و سطوحی جسورانه و عضلانی روبه رو هستیم که ظاهری تراش خورده همانند نوک پیکان را ایجاد کرده است.

فرم کلی بدنه هر دو خودرو، حالتی باکسی «Boxy» شکل دارد، با این حال در جی ای سی امکو، فرم خاص ستون C و امتداد جالب چراغ های عقب، ظاهری به مراتب خاص تر به این پیکره جعبه ای شکل داده است که به عضلانی تر شدن استایل کلی امکو در مقایسه با 441P کمک کرده است. ضمن اینکه به سبب استفاده از جزئیات کرومی بیشتر بر روی بدنه، مانند نوار کرومی روف رَک «Rpof Rack» که تا اسپویلر سقفی ادامه پیدا کرده و نیز نوار کرومی زیر فریم شیشه های جانبی «DLO» در مقایسه با ترکیب نوارهای کرومی و قرمز رنگ که کاراکتری اسپرت تر را ایجاد کرده، استایل کلی امکو را می توان لوکس تر از P۴۴۱ بر شمرد. طراحی سایر عناصر بدنه در نمای جانبی، مانند رینگ ها نیز در هر دو مدل زیبا و متناسب است که با کاراکتر هر دو مدل همخوانی دارد.

در نمای پشتی نیز، هر دو مدل سبک ظاهری دو نمای قبلی را ادامه داده اند. به طوری که در سایپا 441P با نمایی منطقی و مینیمال روبه رو هستیم که خطوط ساده ان، ظاهری سنگین و زیبا به نمای عقب داده است. هر چند که استفاده از چراغ ترمز سوم به صورت دو نوار عمودی و یا گرافیک متفاوت چراغ های اصلی، نمای عقب ۴۴۱P را جذاب تر و پویا تر از قبل کرده است. اما در امکو، با توجه به زاویه دار تر بودن ستون ها و شیشه عقب، حالتی کوپه مانند را شاهد هستیم که در ترکیب با چراغ های عمودی و خطوط و سطوح شارپی که در این قسمت وجود دارد، سبب شده تا ظاهری جسورانه، خاص و البته به مانند دو نمای قبلی، عضلانی را ببینیم. سایر جزئیات این نما نیز مانند اسپویلر بزرگ سقفی، دیفیوزر حجیم و سر اگزوز های عمودی هر چند تزئینی، باعث شده تا این حس متفاوت تر بودن نسبت به 441P بیشتر در امکو دریافت کنیم.

مقایسه سایپا ۴۴۱P و جی ای سی امکو در نمای داخلی

بر خلاف نمای بیرونی که می توان گفت امکو، استایل خاص تری را به نمایش می گذارد، با ورود به داخل کابین اما ورق برگشته و می توان لقب خاص ترین ها را به طراحی داشبورد سایپا 441P داد. هر چند که در امکو نیز جزئیاتی مانند دستگیره های متفاوت درها و یا فرم دریچه های مرکزی سیستم تهویه، کاراکتری خاص به کابین مدرن امکو بخشیده است و از تکراری شدن طراحی آن جلوگیری کرده، اما این 441P است که با فرم متفاوت تر داشبورد و نحوه‌ی چیدمان نمایشگر مرکزی و کلاستر دیجیتال که بر گرفته از سبک طراحی i-Cockpit پژو بوده، فضایی کلی خاص تری را برای سرنشینان ایجاد کرده است. ضمن اینکه فرم دبل D و مربعی شکل فرمان، در هر چه بیشتر خاص تر و مدرن تر شدن کابین کمک کرده است. با این حال در کابین امکو نیز ما با طراحی بسیار مدرنی روبه رو هستیم که کاملا با ترند و مُد روز طراحی هماهنگ شده است و در کنار کیفیت مواد و متریال نسبتا بالاتر کابین، فضای لوکس تری را بخصوص در تریم روشن تر در مقایسه با P۴۴۱ در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

از نظر فضای پا و راحتی کابین، با توجه به فاصله محوری ۲۷۵۰ میلی متری امکو در مقایسه با فاصله محوری ۲۶۵۶ میلی متری 441P، قطعا برنده این رقابت، امکو است، اما به واسطه طراحی بیرونی و فرم سقف و ستون خاص تر امکو که حالتی کوپه مانند را نیز به وجود اورده، در نتیجه این اختلاف با فضای دلباز تر 441P که دید بهتری هم در کابین ایجاد می کند تا حدی جبران می شود. از نظر ارگونومی و راحتی صندلی ها نیز هر دو کراس اوور در جایگاه خوبی قرار می گیرند. هر چند که صندلی های 441P به نطر می رسد کمی اسپرت تر از امکو باشند.

اما در نهایت در چنین رقابتی که هر دو خودرو، محصولاتی زیبا، مدرن و جذاب هستند نمی توان نظر قطعی در رابطه با برنده ان داد. با این حال می توان عنوان کرد که سایپا 441P یا چانگان CS55 از یک طراحی عامه پسند تر برخوردار است که خاص و مدرن بودن کابین ان، باعث شده تا نظر مثبت کارشناسان حوزه طراحی و مشتریان را نسبت به خود داشته باشد، در حالی که در جی ای سی امکو و با وجو اینکه تمامی اصول زیبایی شناسی و استانداردهای طراحی به خوبی در آن رعایت شده است، اما با استایلی به مراتب خاص تر در مقایسه با 441P روبه رو هستیم که نظر افراد خاص پسند را به خود جذب می کند و طبیعتا در بازار ایران، با همه سلایق همخوانی ندارد. بر همین اساس انتخاب نهایی از میان این دو کراس اوور را بر عهده شما مخاطبان آخرین خودرو می گذاریم.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره