نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
خودرو

موتور کاوان اس ۱۲۵ ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

منبع
آخرین خودرو
بروزرسانی
موتور کاوان اس ۱۲۵ ؛ مشخصات فنی و تجربه رانندگی

آخرین خودرو/ یکی از موتور سیکلت‌های ۱۲۵ سی سی عرضه شده توسط دینو موتور، موتور سیکلت دینو کاوان اس ۱۲۵ محسوب می‌شود که ما در این مطلب به آن می‌پردازیم‌‌.

موتور سیکلت کاوان اس محصولی از کمپانی اس وای ام محسوب می‌شود که در ایران با شرکت دینو موتور شاهد حضور آن هستیم. این موتور سیکلت موتوری در کلاس اسکوتر است که از سال ۱۳۹۸ شاهد حضور آن در ایران هستیم و می‌توان گفت موتور سیکلت کاوان اس یکی از موتور سیکلت‌های نسبتا به روز و جدید بازار ایران محسوب می‌شود و می‌تواند جذاب به نظر برسد. این اسکوتر یکی از اسکوترهای طرح وسپا محسوب می‌شود به همین دلیل به اسکوترهای وسپا شباهت زیادی دارد و ممکن است بعضی از افراد کاوان اس ۱۲۵ را با موتورهای وسپا اشتباه بگیرند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی طراحی ظاهری این موتور سیکلت بپردازیم و اطلاعاتی را درباره انجین، تجربه سواری و حتی رقبای کاوان اس در اختیار شما قرار دهیم. اگر به موتور سیکلت‌های کلاس اسکوتر، موتورهای وسپا و حتی موتورهای طرح وسپا یا برند اس وای‌ام علاقه دارید، می‌توانید این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و با این موتور سیکلت آشنا شوید.

طراحی ظاهری کاوان  S 125   

در طراحی ظاهری اسکوتر کاوان ۱۲۵ اس شاهد شباهت بسیار زیاد به اسکوترهای وسپا هستیم و این موتور در رنگ‌های مات و متالیک عرضه شده است. از رنگ‌های کاوان اس ۱۲۵ می‌توان به خاکستری، زرد، مشکی، سفید و قرمز اشاره کرد که هر کدام با زین‌های قهوه‌ای یا مشکی عرضه می‌شوند و جزئیات این موتور جذاب طراحی شده است. در نمای جلویی کاوان اس ۱۲۵ شاهد فلاپ سینه این موتور سیکلت هستیم که شباهت بسیار زیادی به فلاپ سینه موتورهای وسپا دارد و چراغ‌های راهنما به شکل عمودی و جدا از چراغ اصلی آن، روی فلاپ سینه در راست و چپ تعبیه شده‌اند. بر روی فلاپ سینه علاوه بر چراغ‌های راهنما شاهد قطعات کرومی و دیلایت هستیم که به جذابیت نمای جلویی افزوده‌اند و کمی بالاتر از آن شاهد چراغ اصلی روی فرمان این اسکوتر هستیم‌. طبق معمول با چرخش فرمان چراغ اصلی نیز می‌چرخد و همین مسئله می‌تواند باعث شود تا راکب بتواند مسیر را به خوبی مشاهده کند.
 
در نمای جلویی کاوان اس ۱۲۵ شاهد فلاپ سینه این موتور سیکلت هستیم که شباهت بسیار زیادی به فلاپ سینه موتورهای وسپا دارد و چراغ‌های راهنما به شکل عمودی و جدا از چراغ اصلی آن، روی فلاپ سینه در راست و چپ تعبیه شده‌اند. بر روی فلاپ سینه علاوه بر چراغ‌های راهنما شاهد قطعات کرومی و دیلایت هستیم که به جذابیت نمای جلویی افزوده‌اند و کمی بالاتر از آن شاهد چراغ اصلی روی فرمان این اسکوتر هستیم‌. طبق معمول با چرخش فرمان چراغ اصلی نیز می‌چرخد و همین مسئله می‌تواند باعث شود تا راکب بتواند مسیر را به خوبی مشاهده کند.

زین اسکوتر کاوان اس ۱۲۵ مشابه اسکوترهای وسپا و اسکوترهای طرح وسپا طراحی شده و شاهد یک زین با طراحی نسبتا مناسب و دوخت با کیفیت هستیم. زین این اسکوتر تا سطح زمین ۶۹۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و تا حدودی می‌توان گفت ارتفاع مناسبی محسوب می‌شود و می‌تواند سواری مطلوبی را برای راکب و ترک نشین آن فراهم کند و علاوه بر آن در انتهای زین یک فضا برای تعبیه باکس طراحی شده است. لازم به ذکر است که یکی از تجهیزات در نظر گرفته شده برای موتور سیکلت کاوان اس ۱۲۵ باکس مخصوص حمل اشیا یا وسایل است که می‌توانید آن را با توجه به سلیقه یا نیاز خود استفاده کنید. در فضای زیر زین شاهد فضای ذخیره سازی یا قرار گیری کلاه کاسکت هستیم که برای یک موتور در کلاس اسکوتر تا حدودی مناسب به نظر می‌رسد و با توجه به انتقال باک به جلو فضای بیشتری فراهم شده است.

در نمای جانبی شاهد فلاپ‌های نسبتا جذاب و همچنین قطعات طرح کروم و نمادها و استیکرهایی با پرچم ایتالیا هستیم که نمای جانبی این اسکوتر را جذاب کرده‌اند. در انتهای اسکوتر کاوان اس شاهد چراغ عقب با همان طرح همیشگی وسپا در داخل یک کادر کرومی هستیم و راهنماها در سمت راست و چپ با طراحی نسبتا متفاوتی روی بدنه قرار گرفته‌اند. وزن اسکوتر کاوان 125S  برابر با ۱۰۰ کیلوگرم است که می‌توان آن را یک اسکوتر سبک محسوب کرد.

ابعاد اسکوتر کاوان S 125 به شرح زیر است:
طول: ۱۸۷۳ میلی‌متر، عرض: ۶۷۰ میلی‌متر، ارتفاع: ۱۱۱۵ میلی‌متر.

مشخصات فنی اسکوتر کاوان اس ۱۲۵

کاوان اس ۱۲۵ از یک انجین تک سیلندر چهار زمانه با حجم ۱۲۴ سی سی بهره می‌برد و قادر است توانی معادل ۶ کیلووات و گشتاوری معادل ۹ نیوتن‌متر تولید کند. سطح آلایندگی این اسکوتر یورو ۴ محسوب می‌شود و از یک جعبه دنده اتوماتیک سی وی تی بهره می‌برد و سیستم راه‌انداز آن هندلی استارتی است. موتور سیکلت کاوان ۱۲۵ اس به سیستم هوا خنک مجهز است تا حدودی می‌توان گفت موتورسیکلت کم مصرف و کم استهلاکی محسوب می‌شود. در سیستم تعلیق جلوی این اسکوتر شاهد کمک فنر تلسکوپی و در سیستم تعلیق عقب آن شاهد کمک فنر مونوشاک هستیم و ترمزهای جلو دیسکی و ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند. سایز چرخ جلو ۳.۵۰ و سایز چرخ عقب نیز به همین شکل ۳.۵۰ محسوب می‌شود و هر دو چرخ روی رینگ‌های ۱۰ اینچی سوار شده‌اند که نسبتا کوچک به نظر می‌رسد. در کاتالوگ ارائه شده توسط دینو موتور خبری از سیستم abs برای کاوان اس ۱۲۵ نیست و به همین دلیل می‌توان گفت این اسکوتر به سیستم ترمز ضد قفل مجهز نشده است.

تجربه سواری و رانندگی با کاوان اس ۱۲۵

هنگام نشستن روی موتور سیکلت کاوان اس ۱۲۵ راحتی زین و نرمی آن قابل توجه است و فضای در نظر گرفته شده برای پای راکب جالب به نظر می‌رسد، ولی سرنشین عقب فضای چندانی برای قرار دادن پای خود در اختیار ندارد. با توجه به اینکه در فضای زیر زین باک تعبیه نشده است، یک فضا برای قرار دادن وسایل در نظر گرفته شده و باک این موتور سیکلت به قسمت داشبورد منتقل شده است. سیستم تعلیق این اسکوتر عملکرد مناسبی دارد و تا حدودی می‌تواند ضربات وارده به موتور سیکلت را دفع و از لرزش‌های اضافی جلوگیری کند، ولی به نظر می‌رسد ترمز عقب نتواند عملکرد ایمنی را ارائه دهد، چرا که علاوه بر اینکه ترمز عقب از نوع کاسه‌ای است خبری از ترمز abs نیز نیست. با وجود مناسب بودن فنربندی و سیستم تعلیق کاوان اس ۱۲۵ همچنان با سایز کوچک چرخ‌ها ممکن است چالش‌هایی به وجود بیاید، چرا که این چرخ‌ها توانایی حرکتی ضعیف‌تری را ارائه می‌دهند و همین مسئله باعث ضعف در عملکرد اسکوتر خواهد شد. در حالت کلی کاوان اس ۱۲۵ یک اسکوتر نسبتا کوچک محسوب می‌شود که فقط برای سواری در داخل شهر طراحی شده است و نمی‌توان انتظار هیجان بالا و سواری فوق العاده‌ای از آن داشت. طبق کاتالوگ رسمی این اسکوتر، حداکثر سرعت گزارش شده برای آن تقریبا ۹۵ کیلومتر بر ساعت است که بد به نظر نمی‌رسد و در بین بسیاری از اسکوترها می‌تواند سرعت بهتری را ارائه دهد.

رقبای کاوان اس ۱۲۵
اگر به دنبال رقبایی برای اسکوتر کاوان اس ۱۲۵ باشیم باید به دنبال موتورهایی با حجم موتور و همچنین کلاس مشابه در بازار ایران بگردیم؛ با توجه به این موارد می‌توانیم به بنلی ستا اشاره کنیم که رقیب خوبی برای این اسکوتر محسوب می‌شود. در واقع بنلی ستا از جمله رقبای اصلی کاوان اس ۱۲۵ محسوب می‌شود، چرا که از کیفیت ساخت مناسبی برخوردار شده و دارای یک قیمت رقابتی است.

نقاط ضعف و مثبت کاوان اس ۱۲۵ و جمع بندی
مزایا: طراحی نسبتا جذاب، سواری نسبتا نرم
معایب: محدود در فضای پای راکب، نبود سیستم ترمز ABS

در پایان باید بگوییم که موتور سیکلت کاوان اس ۱۲۵ موتوری در کلاس اسکوتر است که توسط دینو موتور در بازار ایران عرضه می‌شود و طراحی مشابهی با اسکوترهای وسپا دارد. طراحی ظاهری این موتور سیکلت جذاب به نظر می‌رسد و در رنگ‌های متالیک و مات متنوعی عرضه می‌شود. موتور سیکلت کاوان اس ۱۲۵ تا حدودی کم مصرف است و می‌تواند با زین و سیستم تعلیق خود سواری نسبتا نرمی را برای راکب فراهم کند و فضای جاپایی این اسکوتر مناسب است ولی فضای خاصی برای پای ترک نشین تعبیه نشده است. در هر صورت نمی‌توان گفت کاوان اس ۱۲۵ یک اسکوتر ‌بی کیفیت محسوب می‌شود، چرا که استفاده از آن برای تردد در داخل شهر می‌تواند کاربردی باشد.

نظر شما درباره اسکوتر کاوان اس ۱۲۵ چیست؟ به نظر شما این اسکوتر نسبت به رقیب خود بنلی ستا بهتر عمل کرده است؟

به پیج اینستاگرامی «آخرین خودرو» بپیوندید
instagram.com/akharinkhodro.ir