همه چیز درباره اکستریم TXL

آخرین خودرو/اکستریم TXL یا همان اکسید TXL یکی از کراس اوور های لوکس چری است که قرار است توسط مدیران خودرو و با نشان اکستریم عرضه شود.
درباره اکستریم TXL
اکسید TXL نخستین بار در سال ۲۰۱۷ و به عنوان یک نسخه پیش تولیدی در نمایشگاه خودروی فرانکفورت معرفی شد. در آن زمان نشان چری روی بدنه این کراس اوور دیده می شد. اما در سال ۲۰۱۹ و در نمایشگاه شانگهای، این خودرو با نشان اختصاصی اکسید و در نسخه تولید رونمایی شد. اکسید زیرشاخه لوکس چری است و محصولات این نشان از نظر کیفیت و متریال در رده بالاتری نسبت به دیگر محصولات گروه چری قرار می گیرند. همزمان با معرفی مدل TX، اکسید TXL به عنوان نسخه بلند تر و ۷ نفره معرفی شد. این خودرو با نام اکستریم TXL به بازار ایران می آید و در ادامه بیشتر به بررسی این کراس اوور می پردازیم.

مشخصات فنی اکستریم TXL
اکستریم TXL با یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت (TGDI) به بازار ایران عرضه می شود. این موتور که از سری موتور های ACTECO چری است توانایی تولید ۲۶۱ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور قدرت را دارد. گیربکس این خودرو نیز یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT است. لازم به ذکر است که سیستم انتقال قدرت در اکستریم تی ایکس ال بصورت AWD عمل می کند و این یعنی با یک کراس اوور دو دیفرانسیل طرف هستیم.

طراحی کابین و امکانات
در نمای داخلی اکستریم تی ایکس ال یک طراحی به روز دیده می شود و در نمونه های جدید این خودرو، طراحی داخلی با اکستریم RX نزدیک شده است. رودری های خودرو طراحی به روزی دارند و بر روی آن ها سطح خوبی از جزئیات را می بینیم. از متریال های مختلفی اعم از چرمی، کرومی، و مشکی پیانویی در این قسمت استفاده شده است. در مقایسه با دیگر خودروهایی که از گروه چری دیده بودیم، در داخل TXL متریال به مراتب با کیفیت تر است و ارگونومی بهتری را در تمام المان های کابین می بینیم. فرمان این خودرو نیز با سایر محصولات اکسید مشترک است، که طراحی دو شاخه و دی کات دارد، و کلید های روی آن به صورت لمسی هستند.

در داشبورد طراحی سیال اما کاملا به روز را می بینیم. روی داشبورد اکستریم TXL از متریال های چرمی و کروم براش استفاده شده تا خودرو بیشتر لوکس بنظر برسد. علاوه بر این دو صفحه نمایش ۱۲/۳ اینچی به هم متصل در قسمت بالایی داشبورد دیده می شوند که طراحی خمیده دارند و نقش سیستم مالتی مدیا و پشت آمپر این خودرو را ایفا خواهند کرد. لازم به ذکر است که پردازش های این سیستم توسط پردارنده کوالکام اسنپ دراگون ۸۱۵۵ صورت خواهد گرفت که سرعت انتقال و پروسه را بهبود بخشیده است. در قسمت میانی داشبورد خودرو نیز پنل تنظیمات سیستم تهویه خودرو قرار دارد که سه کلید دوار و چند کلید دیگر این وظیفه را انجام خواهند داد. روی کنسول میانی خودرو به جز یک پنل باز شو و زیر اینچی هیچ چیز خاص دیگری دیده نمی شود، و دسته دنده خودرو نیز روی ستون فرمان قرار دارد. صندلی های ردیف جلو نیز قابلیت تنظیمات برقی را به همراه استراحت زانویی دارند.
رقبای اکستریم TXL
از آنجا که محصولات اکستریم قرار است در رده بالاتری نسبت به خودروهای فونیکس قرار بگیرند، پس عملا می توان نتیجه گرفت این خودروها گریان ترین خودروهای مونتاژی بازار ایران خواهند بود. در نتیجه فعلا نمی توان رقیبی مونتاژی برای آن متصور بود. احتمال آن می رود رقبای اکستریم TXL خودروهایی غیر چینی و وارداتی باشند که البته یا کار کرده اند و یا در نسخه های کم آپشن یا نیمه فول عرضه می شوند. البته باید دید واردات به چه سمت و سویی می رود و برنامه های مونتاژ دیگر خودروسازان به چه صورت خواهد بود.


















