خبری از تحویل خودروهای اقساطی نیست/ ابهام در محاسبه سود خواب پول مشتریان
فارس
بروزرسانی
فارس/ با گذشت ۲۰ روز از آغاز ثبت نام فروش خودرو با تسهيلات ۲۵ ميليون توماني،خريداران همچنان بلاتکليف هستند، خبري از پرداخت سود خواب پول مشتريان نزد خودروسازان نيست و دعواي بانک مرکزي و خودروسازان مانع از تحويل به موقع خودرو شده است.
ثبت نام براي عرضه خودروهاي اقساطي با تسهيلات بانکي 25 ميليون توماني از 18 آبان ماه آغاز شد و در زمان جمع کردن پول از خريداران، خودروسازان اعلام کردند که خودروها را در مدت يک هفته تا يک ماه به متقاضيان تحويل خواهند داد. همچنين مسئولان وزارت صنعت و بانک مرکزي، اعلام کردند که در اين طرح، خودروها فروش فوري خواهند شد و در مدت زمان کوتاهي به خريداران تحويل داده ميشوند.
اين مسئله عاملي براي ترغيب مردم به خريد خودروهاي اقساطي شد و در مدت 6 روز، 110 هزار نفر براي خريد خودروهاي انباشت شده در پارکينگ خودروسازان اقدام کردند. به اين اميد که بتوانند در مدت يک هفته تا يک ماه خودروي خود را تحويل بگيرند.
اين در حالي بود که اختلاف نظر خودروسازان و بانک مرکزي در همان روزهاي ابتدايي اجراي طرح به کشمکشي بين مسئولان اين دستگاهها تبديل شد که در نهايت دود آن به چشم خريداران رفت. اين اختلاف نظر از آنجا ناشي شد که مسئولان بانک مرکزي خواستار ارائه تضمين از سوي خودروسازان براي پاس شدن چک هاي بانکي مشتريان هستند و ميگويند خودروسازان حاضر به ظهرنويسي چکهاي مشتريان نيستند.
ظاهراً اين کشمکش همچنان ادامه دارد و مسئولان دولتي و خودروسازان هنوز بر سر چگونگي انجام کار و تحويل خودروها به مردم به توافق نرسيدهاند زيرا همچنان خبري از فاکتور شدن خودروهاي ايران خودرو و سايپا نيست و همچنان تحويل خودرو به مشتريان ممنوع است.
مدير فروش يکي از نمايندگيهاي ايران خودرو در اين مورد گفت: هنوز بخشنامهاي براي تحويل خودروهاي اقساطي به ما ابلاغ نشده است.
وي ادامه داد: ممکن است بعضي نمايندگي ها، خودرو بدون سند و پلاک به مشتريان تحويل دهند ولي اين کار هيچ سودي براي مشتريان ندارد.
مدير فروش يکي از نمايندگيهاي سايپا نيز در اين مورد به فارس گفت: بخشنامهاي براي تحويل خودروها از سوي سايپا ابلاغ نشده و هنوز کار تحويل اين خودروها آغاز نشده است.
هفته گذشته نيز خبري در مورد تحويل خودروهاي اماني بدون سند و پلاک به مشتريان منتشر کرده بود.
* چه کسي سود خواب پول مشتريان را محاسبه مي کند؟
تأخير در تحويل خودروها در حالي اتفاق افتاده که خودروسازان ميگويند محاسبه مدت زمان تعيين شده براي تحويل خودرو در قراردادهاي فروش اقساطي از زماني آغاز خواهد شد که بانک مرکزي اعتبار تعيين شده براي فروش خودروها را به حساب خودروسازان واريز کند.
به اين ترتيب هر چقدر زمان تا موقع واريز اعتبار به حساب خودروسازان بگذرد، جزو مدت مشخص شده براي تحويل خودرو نخواهد بود و در نتيجه بعيد است که سودي بابت خواب مبلغ پيش پرداخت به مشتريان پرداخت شود.
اين در حالي است که مبلغ قابل توجهي بابت پيش پرداخت مشتريان توسط خودروسازان جمع آوري شده که بايد سود خواب اين پول در حساب خودروسازان محاسبه شود.
در بخشنامه مربوط به فروش خودروهاي اقساطي سايپا هيچ اشارهاي به سود تأخير نشده و مطلبي در مورد اينکه مبلغي بابت تأخير در تحويل خودرو به مشتري پرداخت خواهد شد، نيامده است.
در بخشنامه فروش ايران خودرو نيز آمده است که اگر خودروساز در تحويل خودرو تأخير داشته باشد، سود سالانه 18 درصدي به مشتري پرداخت ميشود،البته اين مسئله در حالي مطرح شده که خودروسازان معتقدند تأخير در تحويل خودرو به دليل تأخير بانک مرکزي در پرداخت اعتبار به خودروسازان است و به اين ترتيب تأخير ايجاد شده را متوجه خودروساز نميدانند. در نتيجه بعيد است که سودي بابت تأخير در تحويل خودرو به مشتري پرداخت شود.
* ادامه بدقوليهاي دولت
در کنار بدقولي مسئولان دولتي و خودروسازان درباره تحويل فوري خودروسازان بايد به تغييرات ايجاد شده در مورد شرايط فروش خودروهاي اقساطي با وام بانکي نيز اشاره کنيم. کاهش مدت زمان تقسيط خودروها از 7 سال به 4 سال، توقف يک باره ثبت نام براي فروش خودرو و اجراي طرح در 6 روز به جاي 6 ماه و عدم تحويل سفته به جاي چک بانکي از ديگر بدقوليهاي اتفاق افتاده در فروش اين خودروها بود.
در هر حال، نحوه برخورد دولت و خودروسازان به عنوان مجريان مرحله اول بسته خروج از رکود، موجب سلب اعتماد مردم براي مشارکت در طرحهاي دولتي خواهد شد.
در نتيجه بايد ديد بسته ضد رکود دولت تا چه حد موفق خواهد بود و آيا ميتواند رکود ايجاد شده در بازارهاي اقتصادي کشور را برطرف کند يا سايه اين رکود همچنان بر سر اقتصاد کشور خواهد ماند و با دست نگه داشتن عدهاي براي خريد خودرو از بازار و اميد به تحويل خودرو در قالب بسته دولت، تشديد رکود در بازار ادامه خواهد داشت؟