پدال/ چند روز پيش که در حال گشتن ميان مجلات و دفاتر قديمي خود بودم، چشمم به بريده روزنامههايي افتاد که مربوط به قيمت خودروهاي توليد داخل و وارداتي ايران در سالهايي ابتدايي دههٔ 80 شمسي يعني سالهاي 82 تا 86 بودند. با توجه به قيمتها و خودروهاي جالبي که در اين بريده روزنامهها ديده ميشدند به نظرم بد نبود مطلبي در رابطه با آن به رشتهٔ تحرير درآورم.
به اين جهت ميگويم خودروهاي جالب که توليد بسياري از آنها مدت زيادي است متوقفشده و شايد حتي تا حدودي فراموششده باشند. خودروهايي مثل پيکان، رنو سپند، مزدا 323، نيسان پاترول و… . بعلاوه اختلاف قيمت تعدادي از ماشينهاي آن زمان که هنوز در حال توليد هستند با قيمت کنوني آنها بهقدري زياد است که قيمتهاي سال 1382 مربوط به نيمقرن پيش به نظر ميرسند! اين قيمتها مربوط به دوراني است که خودروهاي نسبتاً بروزي چون پژو 206، فولکسواگن گل، هيونداي ورنا، کيا ريو، دوو سييلو، پروتون ويرا و مزدا 323 از سوي خودروسازان داخلي توليد ميشد.
بعلاوه هنوز چينيها به بازار و صنعت خودروي ايران وارد نشده بودند بهطوريکه هنوز پاي هيچ خودروي چيني به کشور باز نشده و بازار خودروهاي ايران هنوز از گزند و آزمونوخطاي خودروسازان چيني در امان مانده بود. حتي با آزاد شدن واردات خودرو در اواسط دههٔ 80 حتي هنوز خبري از خودروسازان کرهاي هم نبود و فقط محصولات مرسدس بنز، بامو و تويوتا به کشور وارد شدند. با اين توضيحات به سراغ بررسي قيمت خودروهاي داخلي و وارداتي ايران طي سالهاي 82 تا 86 ميرويم.
از روزنامههاي مربوط به سال 1382 شروع ميکنم که در آن قيمت خودروهاي صفرکيلومتري چون دوو سييلو، پيکان، جيپ صحرا، سانگيانگ موسو و… به چشم ميخورد. ارزانترين خودروي اين ليست رنو سپند 2 است که در نمونهٔ گارانتي دار 4 ميليون و نسخهٔ بدون گارانتي 3,85 ميليون تومان قيمت دارد! پسازآن پيکان وانت با 5,3 ميليون و پيکان سواري با 6,12 ميليون تومان قرار دارد. در آن سالها گروه بهمن به مونتاژ مزدا 323 ميپرداخت که تيپ فول آن 24 ميليون تومان قيمت داشت.
محصولات دوو يعني سييلو و ماتيز که توسط کرمان خودرو مونتاژ ميشدند نيز به ترتيب 12,2 و 7,7 ميليون تومان قيمت داشتند. جيپ صحرا با 8,6 ميليون، نيسان رونيز با 32 ميليون، سانگيانگ موسو با موتور 3.2 ليتري 6 سيلندر با 46 ميليون، نيسان پاترول 2 در با 15 ميليون، پاترول سافاري (نسخهٔ فيسليفت شدهٔ پاترول) با 22 ميليون، رنو پيکي با 4,9 ميليون، سايپا کاروان با 13,5 ميليون، پروتون ويرا با 15 ميليون، سيناد با 11,5 ميليون و پژو آردي با 7,6 ميليون از خودروهايي هستند که توليدشان چندين سال است خاتمه يافته است.
خودروهايي چون سمند، پژو پارس و پژو 206 در آن سالها تقريباً در ابتداي راه قرار داشتند و به ترتيب 12,2، 15,2 و 11,2 ميليون تومان قيمت داشتند. از ديگر خودروهاي اين ليست که همچنان توليد ميشوند خانوادهٔ پرايد است که در مدل صبا 7,4 ميليون و در مدل 141 حدود 7,8 ميليون قيمت داشتند. يار قديمي ايرانخودرو يعني پژو 405 با موتور 1800 انژکتوري نيز 11,9 ميليون تومان قيمت داشت. قيمت خودروهاي لوکس آن سالها يعني سيتروئن زانتيا و نيسان ماکسيما نيز به ترتيب 22 ميليون و 37 ميليون تومان ذکرشده بود.
ميرسيم به وانتها. وانتهايي که تعدادي از آنها همچنان در حال توليد هستند مانند زامياد 24 و وانت مزدا. زامياد 24 يا همان نيسان جونيور که هماکنون 30 ميليون تومان قيمت دارد در سال 82 قيمتي برابر با 8,3 ميليون تومان داشت درحاليکه وانت مزدا که نسخهٔ دو کابين آن امروزه حدود 42 ميليون تومان قيمت دارد در آن سال 11 ميليون تومان قيمت داشت. نيسان پيکاپ هم که اين روزها با وانت چيني ريچ جايگزين شده است قيمتي معادل 25,5 ميليون تومان داشته است.
قيمت دقيقتر خودروهاي مذکور در جدول زير نوشتهشده است:
قيمت خودروهاي داخلي در سال 1382
خودرو | قيمت | خودرو | قيمت |
رنو سپند 2 بدون گارانتي | 3,850,000 تومان | نيسان پاترول سافاري | 22,000,000 تومان |
رنو سپند 2 با گارانتي | 4,000,000 تومان | مزدا 323 ساده | 22,500,000 تومان |
رنو پيکي | 4,950,000 تومان | مزدا 323 فول | 24,000,000 تومان |
پيکان وانت | 6,120,000 تومان | سيتروئن زانتيا | 22,300,000 تومان |
پيکان سواري | 5,350,000 تومان | دوو سييلو | 12,200,000 تومان |
جيپ صحرا | 8,600,000 تومان | دوو ماتيز | 7,700,000 تومان |
وانت نيسان 24 | 8,380,000 تومان | پروتون ويرا | 15,000,000 تومان |
سمند | 12,200,000 تومان | سيناد 2 | 11,500,000 تومان |
نيسان ماکسيما دستي | 37,000,000 تومان | وانت مزدا تک کابين | 9,250,000 تومان |
نيسان ماکسيما اتوماتيک | 40,000,000 تومان | وانت مزدا دو کابين | 11,000,000 تومان |
نيسان پيکاپ | 25,500,000 تومان | پژو آردي | 7,600,000 تومان |
نيسان رونيز | 31,000,000 تومان | پژو 405 | 11,800,000 تومان |
سانگيانگ موسو 2.3 | 35,000,000 تومان | پژو پارس | 15,200,000 تومان |
سانگيانگ موسو 3.2 | 46,000,000 تومان | پژو 204 تيپ 2 | 11,200,000 تومان |
پاژن سواري | 8,700,000 تومان | پرايد صبا | 7,400,000 تومان |
پاژن وانت دو کابين | 10,000,000 تومان | پرايد 141 | 7,800,000 تومان |
نيسان پاترول 2 در | 15,000,000 | سايپا کاروان | 13,500,000 تومان
|
بپردازيم به روزنامهٔ مربوط به سال 1385. در بخش خودروهاي داخلي، قيمتها با سال 82 تفاوت چنداني ندارد به همين دليل تنها قيمت خودروهاي جديدي که به ليست اضافهشدهاند را مرور ميکنيم. فولکسواگن گل در سال 85 قيمتي معادل 14,5 ميليون تومان داشته است درحاليکه هيونداي ورنا نيز با قيمت حدود 14 ميليون تقريباً در بازهٔ قيمتي گل قرار داشته است. پژو 405 GLI که نسخهٔ ارزانتر 405 GLX بود 10,1 ميليون تومان قيمت داشت و نسخهٔ جديد سمند يعني سمند LX نيز با قيمت 12,8 ميليون تومان بفروش ميرسيده است.
پژو پارس ELX که به موتور زانتيايي معروف بود بهعنوان گرانترين و لوکسترين محصول ايرانخودرو در آن دوران 17 ميليون تومان قيمت داشت. از محصولات سايپا هم ميتوان به پرايد نسيم يا هاچبک با قيمت 6,7 ميليون و کيا ريو با 11,45 ميليون تومان اشاره کرد. نيو پيکي که فيسليفت شدهٔ پيکي قديمي محسوب ميشد و در برخي قسمتها مانند گلگيرها و چراغهاي عقب مورد بهسازي قرارگرفته بود بهعنوان ارزانترين خودروي صفرکيلومتر بازار در آن سال 5,25 ميليون تومان قيمت داشته است. از ديگر خودروهاي جديد نيز ميتوان به ميتسوبيشي پاجرو گروه بهمن با قيمت 47,7 و هيونداي آوانته کرمان خودرو با 23 ميليون تومان اشاره کرد.
بپردازيم به قيمت خودروهاي وارداتي در سال 1385. در اين ليست که دقيقاً مربوط به 10 سال پيش ميشود، قيمت محصولات مرسدس بنز و بامو بهقدري است که امروزه شايد بتوان با آن مبلغ خودروهاي چيني خريداري کرد. بهعنوانمثال بامو 318i چهار سيلندر 38,5 ميليون و 320i شش سيلندر نيز 53,5 ميليون تومان قيمت داشته است درحاليکه بامو 530i شش سيلندر 63,5 ميليون و 630i هم با 112 ميليون تومان عرضه ميشده است.
و اما محصولات مرسدس بنز. C200 مدل 2006 قيمتي برابر با 56,5 ميليون، E200 معادل 66,5 ميليون، CLK200 معادل 75 ميليون، CLS350 معادل 100 ميليون و درنهايت S350 بهعنوان گرانترين محصول مرسدس بنز در ايران 120 ميليون تومان قيمت داشته است که البته مربوط به نسل قبلي ميشده است.
محصولات تويوتا بهعنوان خودروهايي اقتصادي، قيمت کمتري داشتهاند بهگونهاي که کرولا 1800 اتوماتيک 27,7 ميليون، کمري 3000 اتوماتيک 40 ميليون، پرادو VX اتوماتيک 67,5 ميليون، وانت هايلوکس دو کابين دو ديفرانسيل 34,5 ميليون و درنهايت گرانترين تويوتاي بازار يعني لندکروزر نيز در بالاترين مدل 78,8 ميليون تومان قيمت داشته است.
قيمت خودروهاي داخلي جديد در سال 1385
خودرو | قيمت | خودرو | قيمت |
فولکسواگن گل | 14,500,000 تومان | هيونداي ورنا | 14,000,000 تومان |
ميتسوبيشي پاجرو دستي | 47,700,000 تومان | هيونداي آوانته دستي | 23,000,000 تومان |
پژو پارس ELX | 17,000,000 تومان | هيونداي آوانته اتوماتيک | 26,000,000 تومان |
پژو 405 GLI | 10,100,000 تومان | پرايد نسيم | 6,700,000 تومان |
سمند LX | 12,800,000 تومان | کيا ريو | 11,400,000 تومان |
پژو 206 تيپ 6 | 13,600,000 تومان | نيو پيکي | 5,200,000 تومان |
قيمت خودروهاي وارداتي در سال 1385 (2006)
خودرو | قيمت | خودرو | قيمت |
بامو 318i | 38,500,000 تومان | تويوتا کرولا Xli | 27,700,000 تومان |
بامو 320i | 53,500,000 تومان | تويوتا کمري Xli | 29,500,000 تومان |
بامو 530i | 63,500,000 تومان | تويوتا کمري گرند اتوماتيک | 40,500,000 تومان |
بامو 630i | 112,000,000 تومان | تويوتا پرادو VX اتوماتيک | 67,500,000 تومان |
مرسدس بنز C200 | 56,500,000 تومان | تويوتا پرادو GX دستي | 50,500,000 تومان |
مرسدس بنز E200 | 66,500,000 تومان | تويوتا لندکروزر VXR | 78,800,000 تومان |
مرسدس بنز CLK200 | 75,000,000 تومان | تويوتا لندکروزر GXR | 63,200,000 تومان |
مرسدس بنز CLS350 | 100,250,000 تومان | تويوتا هايلوکس تک کابين | 22,400,000 تومان |
مرسدس بنز S350 | 120,000,000 تومان | تويوتا هايلوکس دو کابين | 34,500,000 تومان |
و درنهايت ميرسيم به سال 1386 که بازهم قيمت خودروهاي داخلي و وارداتي جديد را ذکر ميکنيم. در خودروهاي داخلي يا مونتاژ داخل نسبتاً محصولات جديدي عرضهشده است بهگونهاي که پژو 206 صندوقدار با قيمت 12,2 ميليون، رنو مگان 1600 دستي با 22,5 ميليون، نيسان سرانزا با 29,1 ميليون، پروتون جنتو با 19,7 ميليون، پروتون ايمپيان با 21,7 ميليون تومان و مزدا 3 با 27 ميليون تومان در ليست خودروها ديده ميشود. بعلاوه با قطع روابط شرکت دوو با ايران، کرمان خودرو به سراغ کپي چيني ماتيز يعني چري QQ رفته و آنرا بانام امويام 110 به بازار عرضه نمود. بدين ترتيب اولين خودروي چيني در بازار ايران عرضه گشت و کمکم تعداد آنها افزوده شد بهطوريکه هماکنون چينيها حملهاي همهجانبه به بازار خودروي ايران کرده و تقريباً تمامي رنجهاي قيمتي بازار را پوشش دادهاند. امويام 110 در ابتداي عرضه که با موتور 3 سيلندر ارائه شد 7,15 ميليون تومان قيمت داشت.
در بخش خودروهاي وارداتي نيز موارد جديد زيادي وجود ندارد بهگونهاي که فقط ميتوان به مرسدس بنز S500 نسل جديد با قيمت 160 ميليون و بامو X3 با 79 ميليون تومان اشاره کرد؛ بنابراين ميبينيم که طي فقط 10 سال بازار خودروي ايران چه تغييرات و تحولات بزرگي را تجربه کرده است و علاوه بر اينکه تحت سلطهٔ چينيها درآمده بلکه قيمتها نيز تا چندين برابر افزايش داشتهاند. جاي بسي تأسف است که زماني ميشد با 38 ميليون تومان يک بامو سري 3 روز دنيا با بهترين کيفيت را خريداري کرد و هماکنون با همان مبلغ امکان خريد يک پژو 206 تيپ 5 بيکيفيت با قطعات چيني وجود دارد.
قيمت خودروهاي داخلي و وارداتي جديد در سال 1386
خودرو | قيمت | خودرو | قيمت |
پژو 206 SD تيپ 1 | 12,200,000 تومان | پروتون جنتو دستي | 19,700,000 تومان |
پژو 206 SD تيپ 2 | 16,500,000 تومان | پروتون جنتو اتوماتيک | 21,400,000 تومان |
رنو مگان 1600 دستي | 22,500,000 تومان | پروتون ايمپيان دستي | 21,700,000 تومان |
رنو مگان 2000 اتوماتيک | 27,500,000 تومان | پروتون ايمپيان اتوماتيک | 23,700,000 تومان |
نيسان سرانزا | 29,100,000 تومان | مزدا 3 | 27,000,000 تومان |
بامو X3 | 79,000,000 تومان | مرسدس بنز S500 | 160,000,000 تومان |
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد