نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
  2. برگزیده
خودرو

نگاهی به قیمت خودروهای بازار ایران در سال 1382

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ چند روز پيش که در حال گشتن ميان مجلات و دفاتر قديمي خود بودم، چشمم به بريده روزنامه‌هايي افتاد که مربوط به قيمت خودروهاي توليد داخل و وارداتي ايران در سال‌هايي ابتدايي دههٔ 80 شمسي يعني سال‌هاي 82 تا 86 بودند. با توجه به قيمت‌ها و خودروهاي جالبي که در اين بريده روزنامه‌ها ديده مي‌شدند به نظرم بد نبود مطلبي در رابطه با آن به رشتهٔ تحرير درآورم. به اين جهت ميگويم خودروهاي جالب که توليد بسياري از آن‌ها مدت زيادي است متوقف‌شده و شايد حتي تا حدودي فراموش‌شده باشند. خودروهايي مثل پيکان، رنو سپند، مزدا 323، نيسان پاترول و… . بعلاوه اختلاف قيمت تعدادي از ماشين‌هاي آن زمان که هنوز در حال توليد هستند با قيمت کنوني آن‌ها به‌قدري زياد است که قيمت‌هاي سال 1382 مربوط به نيم‌قرن پيش به نظر مي‌رسند! اين قيمت‌ها مربوط به دوراني است که خودروهاي نسبتاً بروزي چون پژو 206، فولکس‌واگن گل، هيونداي ورنا، کيا ريو، دوو سي‌يلو، پروتون ويرا و مزدا 323 از سوي خودروسازان داخلي توليد مي‌شد. بعلاوه هنوز چيني‌ها به بازار و صنعت خودروي ايران وارد نشده بودند به‌طوري‌که هنوز پاي هيچ خودروي چيني به کشور باز نشده و بازار خودروهاي ايران هنوز از گزند و آزمون‌وخطاي خودروسازان چيني در امان مانده بود. حتي با آزاد شدن واردات خودرو در اواسط دههٔ 80 حتي هنوز خبري از خودروسازان کره‌اي هم نبود و فقط محصولات مرسدس بنز، ب‌ام‌و و تويوتا به کشور وارد شدند. با اين توضيحات به سراغ بررسي قيمت خودروهاي داخلي و وارداتي ايران طي سال‌هاي 82 تا 86 مي‌رويم. از روزنامه‌هاي مربوط به سال 1382 شروع مي‌کنم که در آن قيمت خودروهاي صفرکيلومتري چون دوو سي‌يلو، پيکان، جيپ صحرا، سانگ‌يانگ موسو و… به چشم مي‌خورد. ارزان‌ترين خودروي اين ليست رنو سپند 2 است که در نمونهٔ گارانتي دار 4 ميليون و نسخهٔ بدون گارانتي 3,85 ميليون تومان قيمت دارد! پس‌ازآن پيکان وانت با 5,3 ميليون و پيکان سواري با 6,12 ميليون تومان قرار دارد. در آن سال‌ها گروه بهمن به مونتاژ مزدا 323 مي‌پرداخت که تيپ فول آن 24 ميليون تومان قيمت داشت. محصولات دوو يعني سي‌يلو و ماتيز که توسط کرمان خودرو مونتاژ مي‌شدند نيز به ترتيب 12,2 و 7,7 ميليون تومان قيمت داشتند. جيپ صحرا با 8,6 ميليون، نيسان رونيز با 32 ميليون، سانگ‌يانگ موسو با موتور 3.2 ليتري 6 سيلندر با 46 ميليون، نيسان پاترول 2 در با 15 ميليون، پاترول سافاري (نسخهٔ فيس‌ليفت شدهٔ پاترول) با 22 ميليون، رنو پي‌کي با 4,9 ميليون، سايپا کاروان با 13,5 ميليون، پروتون ويرا با 15 ميليون، سيناد با 11,5 ميليون و پژو آردي با 7,6 ميليون از خودروهايي هستند که توليدشان چندين سال است خاتمه يافته است. خودروهايي چون سمند، پژو پارس و پژو 206 در آن سال‌ها تقريباً در ابتداي راه قرار داشتند و به ترتيب 12,2، 15,2 و 11,2 ميليون تومان قيمت داشتند. از ديگر خودروهاي اين ليست که همچنان توليد مي‌شوند خانوادهٔ پرايد است که در مدل صبا 7,4 ميليون و در مدل 141 حدود 7,8 ميليون قيمت داشتند. يار قديمي ايران‌خودرو يعني پژو 405 با موتور 1800 انژکتوري نيز 11,9 ميليون تومان قيمت داشت. قيمت خودروهاي لوکس آن سال‌ها يعني سيتروئن زانتيا و نيسان ماکسيما نيز به ترتيب 22 ميليون و 37 ميليون تومان ذکرشده بود. مي‌رسيم به وانت‌ها. وانت‌هايي که تعدادي از آن‌ها همچنان در حال توليد هستند مانند زامياد 24 و وانت مزدا. زامياد 24 يا همان نيسان جونيور که هم‌اکنون 30 ميليون تومان قيمت دارد در سال 82 قيمتي برابر با 8,3 ميليون تومان داشت درحالي‌که وانت مزدا که نسخهٔ دو کابين آن امروزه حدود 42 ميليون تومان قيمت دارد در آن سال 11 ميليون تومان قيمت داشت. نيسان پيکاپ هم که اين روزها با وانت چيني ريچ جايگزين شده است قيمتي معادل 25,5 ميليون تومان داشته است. قيمت دقيق‌تر خودروهاي مذکور در جدول زير نوشته‌شده است: قيمت خودروهاي داخلي در سال 1382
خودروقيمتخودروقيمت
رنو سپند 2 بدون گارانتي3,850,000 توماننيسان پاترول سافاري22,000,000 تومان
رنو سپند 2 با گارانتي4,000,000 تومانمزدا 323 ساده22,500,000 تومان
رنو پي‌کي4,950,000 تومانمزدا 323 فول24,000,000 تومان
پيکان وانت6,120,000 تومانسيتروئن زانتيا22,300,000 تومان
پيکان سواري5,350,000 توماندوو سي‌يلو12,200,000 تومان
جيپ صحرا8,600,000 توماندوو ماتيز7,700,000 تومان
وانت نيسان 248,380,000 تومانپروتون ويرا15,000,000 تومان
سمند12,200,000 تومانسيناد 211,500,000 تومان
نيسان ماکسيما دستي37,000,000 تومانوانت مزدا تک کابين9,250,000 تومان
نيسان ماکسيما اتوماتيک40,000,000 تومانوانت مزدا دو کابين11,000,000 تومان
نيسان پيکاپ25,500,000 تومانپژو آردي7,600,000 تومان
نيسان رونيز31,000,000 تومانپژو 40511,800,000 تومان
سانگ‌يانگ موسو 2.335,000,000 تومانپژو پارس15,200,000 تومان
سانگ‌يانگ موسو 3.246,000,000 تومانپژو 204 تيپ 211,200,000 تومان
پاژن سواري8,700,000 تومانپرايد صبا7,400,000 تومان
پاژن وانت دو کابين10,000,000 تومانپرايد 1417,800,000 تومان
نيسان پاترول 2 در15,000,000سايپا کاروان13,500,000 تومان
بپردازيم به روزنامهٔ مربوط به سال 1385. در بخش خودروهاي داخلي، قيمت‌ها با سال 82 تفاوت چنداني ندارد به همين دليل تنها قيمت خودروهاي جديدي که به ليست اضافه‌شده‌اند را مرور مي‌کنيم. فولکس‌واگن گل در سال 85 قيمتي معادل 14,5 ميليون تومان داشته است درحالي‌که هيونداي ورنا نيز با قيمت حدود 14 ميليون تقريباً در بازهٔ قيمتي گل قرار داشته است. پژو 405 GLI که نسخهٔ ارزان‌تر 405 GLX بود 10,1 ميليون تومان قيمت داشت و نسخهٔ جديد سمند يعني سمند LX نيز با قيمت 12,8 ميليون تومان بفروش مي‌رسيده است. پژو پارس ELX که به موتور زانتيايي معروف بود به‌عنوان گران‌ترين و لوکس‌ترين محصول ايران‌خودرو در آن دوران 17 ميليون تومان قيمت داشت. از محصولات سايپا هم مي‌توان به پرايد نسيم يا هاچبک با قيمت 6,7 ميليون و کيا ريو با 11,45 ميليون تومان اشاره کرد. نيو پي‌کي که فيس‌ليفت شدهٔ پي‌کي قديمي محسوب مي‌شد و در برخي قسمت‌ها مانند گلگيرها و چراغ‌هاي عقب مورد بهسازي قرارگرفته بود به‌عنوان ارزان‌ترين خودروي صفرکيلومتر بازار در آن سال 5,25 ميليون تومان قيمت داشته است. از ديگر خودروهاي جديد نيز مي‌توان به ميتسوبيشي پاجرو گروه بهمن با قيمت 47,7 و هيونداي آوانته کرمان خودرو با 23 ميليون تومان اشاره کرد. بپردازيم به قيمت خودروهاي وارداتي در سال 1385. در اين ليست که دقيقاً مربوط به 10 سال پيش مي‌شود، قيمت محصولات مرسدس بنز و ب‌ام‌و به‌قدري است که امروزه شايد بتوان با آن مبلغ خودروهاي چيني خريداري کرد. به‌عنوان‌مثال ب‌ام‌و 318i چهار سيلندر 38,5 ميليون و 320i شش سيلندر نيز 53,5 ميليون تومان قيمت داشته است درحالي‌که ب‌ام‌و 530i شش سيلندر 63,5 ميليون و 630i هم با 112 ميليون تومان عرضه مي‌شده است. و اما محصولات مرسدس بنز. C200 مدل 2006 قيمتي برابر با 56,5 ميليون، E200 معادل 66,5 ميليون، CLK200 معادل 75 ميليون، CLS350 معادل 100 ميليون و درنهايت S350 به‌عنوان گران‌ترين محصول مرسدس بنز در ايران 120 ميليون تومان قيمت داشته است که البته مربوط به نسل قبلي مي‌شده است. محصولات تويوتا به‌عنوان خودروهايي اقتصادي، قيمت کمتري داشته‌اند به‌گونه‌اي که کرولا 1800 اتوماتيک 27,7 ميليون، کمري 3000 اتوماتيک 40 ميليون، پرادو VX اتوماتيک 67,5 ميليون، وانت هايلوکس دو کابين دو ديفرانسيل 34,5 ميليون و درنهايت گران‌ترين تويوتاي بازار يعني لندکروزر نيز در بالاترين مدل 78,8 ميليون تومان قيمت داشته است. قيمت خودروهاي داخلي جديد در سال 1385
خودروقيمتخودروقيمت
فولکس‌واگن گل14,500,000 تومانهيونداي ورنا14,000,000 تومان
ميتسوبيشي پاجرو دستي47,700,000 تومانهيونداي آوانته دستي23,000,000 تومان
پژو پارس ELX17,000,000 تومانهيونداي آوانته اتوماتيک26,000,000 تومان
پژو 405 GLI10,100,000 تومانپرايد نسيم6,700,000 تومان
سمند LX12,800,000 تومانکيا ريو11,400,000 تومان
پژو 206 تيپ 613,600,000 توماننيو پي‌کي5,200,000 تومان
قيمت خودروهاي وارداتي در سال 1385 (2006)
خودروقيمتخودروقيمت
ب‌ام‌و 318i38,500,000 تومانتويوتا کرولا Xli27,700,000 تومان
ب‌ام‌و 320i53,500,000 تومانتويوتا کمري Xli29,500,000 تومان
ب‌ام‌و 530i63,500,000 تومانتويوتا کمري گرند اتوماتيک40,500,000 تومان
ب‌ام‌و 630i112,000,000 تومانتويوتا پرادو VX اتوماتيک67,500,000 تومان
مرسدس بنز C20056,500,000 تومانتويوتا پرادو GX دستي50,500,000 تومان
مرسدس بنز E20066,500,000 تومانتويوتا لندکروزر VXR78,800,000 تومان
مرسدس بنز CLK20075,000,000 تومانتويوتا لندکروزر GXR63,200,000 تومان
مرسدس بنز CLS350100,250,000 تومانتويوتا هايلوکس تک کابين22,400,000 تومان
مرسدس بنز S350120,000,000 تومانتويوتا هايلوکس دو کابين34,500,000 تومان
و درنهايت مي‌رسيم به سال 1386 که بازهم قيمت خودروهاي داخلي و وارداتي جديد را ذکر مي‌کنيم. در خودروهاي داخلي يا مونتاژ داخل نسبتاً محصولات جديدي عرضه‌شده است به‌گونه‌اي که پژو 206 صندوقدار با قيمت 12,2 ميليون، رنو مگان 1600 دستي با 22,5 ميليون، نيسان سرانزا با 29,1 ميليون، پروتون جنتو با 19,7 ميليون، پروتون ايمپيان با 21,7 ميليون تومان و مزدا 3 با 27 ميليون تومان در ليست خودروها ديده مي‌شود. بعلاوه با قطع روابط شرکت دوو با ايران، کرمان خودرو به سراغ کپي چيني ماتيز يعني چري QQ رفته و آن‌را بانام ام‌وي‌ام 110 به بازار عرضه نمود. بدين ترتيب اولين خودروي چيني در بازار ايران عرضه گشت و کم‌کم تعداد آن‌ها افزوده شد به‌طوري‌که هم‌اکنون چيني‌ها حمله‌اي همه‌جانبه به بازار خودروي ايران کرده و تقريباً تمامي رنج‌هاي قيمتي بازار را پوشش داده‌اند. ام‌وي‌ام 110 در ابتداي عرضه که با موتور 3 سيلندر ارائه شد 7,15 ميليون تومان قيمت داشت. در بخش خودروهاي وارداتي نيز موارد جديد زيادي وجود ندارد به‌گونه‌اي که فقط مي‌توان به مرسدس بنز S500 نسل جديد با قيمت 160 ميليون و ب‌ام‌و X3 با 79 ميليون تومان اشاره کرد؛ بنابراين مي‌بينيم که طي فقط 10 سال بازار خودروي ايران چه تغييرات و تحولات بزرگي را تجربه کرده است و علاوه بر اينکه تحت سلطهٔ چيني‌ها درآمده بلکه قيمت‌ها نيز تا چندين برابر افزايش داشته‌اند. جاي بسي تأسف است که زماني مي‌شد با 38 ميليون تومان يک ب‌ام‌و سري 3 روز دنيا با بهترين کيفيت را خريداري کرد و هم‌اکنون با همان مبلغ امکان خريد يک پژو 206 تيپ 5 بي‌کيفيت با قطعات چيني وجود دارد.
قيمت خودروهاي داخلي و وارداتي جديد در سال 1386
خودروقيمتخودروقيمت
پژو 206 SD تيپ 112,200,000 تومانپروتون جنتو دستي19,700,000 تومان
پژو 206 SD تيپ 216,500,000 تومانپروتون جنتو اتوماتيک21,400,000 تومان
رنو مگان 1600 دستي22,500,000 تومانپروتون ايمپيان دستي21,700,000 تومان
رنو مگان 2000 اتوماتيک27,500,000 تومانپروتون ايمپيان اتوماتيک23,700,000 تومان
نيسان سرانزا29,100,000 تومانمزدا 327,000,000 تومان
ب‌ام‌و X379,000,000 تومانمرسدس بنز S500160,000,000 تومان
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد