پدال/ شرکت مديرانخودرو بهعنوان نماينده و توليدکنندهٔ محصولات شرکت چري چين در ايران همواره به دنبال بروز کردن محصولات خود (در اصل محصولات چري) و عرضهٔ خودروهاي جديدي به بازار ايران بوده است تا بدين واسطه بتواند سهم خود را از بازار خودروي کشورمان افزايش دهد. پس از عرضهٔ محصولات جديد امويام 550 (نسل جديد 530)، 110 S (نسل جديد 110)، X33 S (فيسليفت X33)، تيگو 5 و آريزو 5 به بازار ايران و همينطور کراساوور کوچک X22 که بهتازگي معرفي شده است، حالا خبر ميرسد که مديرانخودرو قصد دارد محصول ديگري از چري را که تيگو 7 نام دارد، در آيندهاي نزديک روانهٔ بازار کشورمان کند.
تيگو 7 جديدترين کراساوور چري است که براي اولين بار در نمايشگاه خودروي پکن امسال رونمايي شد. اين خودرو در اصل نسخهٔ توليدي کانسپت TX است که در سال 2012 معرفي گرديد. حال بهتازگي قائممقام مديرعامل شرکت مديرانخودرو خبر از عرضهٔ تيگو 7 به بازار کشور داده است. اين کراساوور ابعادي بسيار مشابه با تيگو 5 دارد بهگونهاي که در طول و عرض تقريباً بهطور کامل هماندازهٔ تيگو 5 است اما 7 سانتيمتر ارتفاع کمتري از آن دارد و از 6 سانتيمتر فاصلهٔ محوري بيشتري برخوردار است.
تيگو 7 در بيرون از طراحي نسبتاً مدرن و متفاوتي سود ميبرد که البته طبق زبان طراحي جديد چري شکل گرفته است. در قسمت جلوي خودرو شاهد چراغهايي بومرنگ شکل و جلوپنجرهٔ ذوزنقهاي هستيم که با طراحي چراغها هماهنگ است. يک زه کرومي هم از ميانهٔ جلوپنجره رد شده و به زير چراغها کشيده شده است. در کل در بخش جلويي تيگو 7 اثر چنداني از کپيبرداري ديده نميشود اما در عقب تأثيرپذيري آن از نسل جديد کيا اسپورتيج کاملاً مشهود است.
در داخل کابين اما با طراحي نسبتاً سادهاي مواجه ميشويم که البته در برخي تيپها با تريم دورنگ داشبورد سعي شده کمي از اين سادگي کاسته شود. يک نمايشگر بزرگ در مرکز داشبورد تيگو 7 اولين چيزي است که جلبتوجه ميکند. زير اين نمايشگر يک زه ضخيم طراحي شده که در تريم دورنگ، رنگ متفاوتي با داشبورد دارد و از طرفين به دريچههاي تهويه ميرسد. همچنين غربيلک فرمان هم فرمي زيبا و تا حدودي اسپرت دارد. درکل طراحي داخلي و خارجي تيگو 7 براي شرکتي چون چري نسبتاً پذيرفتني و قابلقبول است.
چري تيگو 7 در بازار چين با دو پيشرانهٔ مختلف عرضه ميشود که اولي چهار سيلندر 1.5 ليتري توربو با 150 اسب بخار قدرت و 205 نيوتن متر گشتاور بوده و دومي بک واحد 2 ليتري چهار سيلندر تنفس طبيعي است که 120 اسب بخار قدرت و 180 نيوتن متر گشتاور دارد. با توجه به اظهارات قائممقام مديرانخودرو مبني بر اينکه به اين زوديها موتورهاي توربوي چري در ايران عرضه نخواهند شد، بنابراين بهاحتمال بسيار زياد تيگو 7 با پيشرانهٔ 2 ليتري تنفس طبيعي در ايران عرضه خواهد شد. طبق اطلاعات سايت chinaautoweb، براي اين موتور تنها يک گيربکس 7 سرعتهٔ CVT ارائه ميگردد.
تيگو 7 در نمونهٔ 2 ليتري 1432 کيلوگرم وزن دارد که حدود 100 کيلوگرم کمتر از نسخهٔ اتوماتيک تيگو 5 است اما در همين حال حدود 20 اسب بخار هم قدرت کمتري دارد؛ بنابراين به نظر ميرسد يک پيشرانهٔ 120 اسب بخاري چندان مناسب وزن حدود 1.5 تني تيگو 7 نباشد. سيستم تعليق چري تيگو 7 در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع چند اتصالي است و نيروي موتور هم طبق رسم اکثر کراساوورهاي چيني تنها به چرخهاي جلو انتقال پيدا ميکند.
تيگو 7 همانند تيگو 5 کراساوور نسبتاً کاملي بوده و از سطح تجهيزات مناسبي برخوردار است. رينگهاي آلياژي، چراغهاي اتوماتيک، آينههاي برقي، سانروف پانوراما، حالات رانندگي اقتصادي/اسپرت، کروز کنترل، سيستم ورود بدون کليد، سيستم صوتي با پورت USB و 6 بلندگو، صفحهنمايش 9 اينچي لمسي با GPS و اتصال بلوتوث، DVD پلير، کامپيوتر سفري 4.8 اينچي، ايربگهاي جلو و جانبي، تهويه اتوماتيک دو منطقهاي و دوربين ديد 360 درجه ازجمله تجهيزات اين کراساوور چيني هستند.
با توجه به اينکه چري تيگو 5 در بازار چين بسته به تيپها و سطح تجهيزاتش با قيمتي بين 93,900 يوآن (13,520 دلار) تا 150,900 يوآن (21,700 دلار) عرضه ميگردد و در کشورمان بين 90 تا 100 ميليون تومان قيمت دارد، ميتوان تا حدودي قيمت تيگو 7 را پيشبيني کرد. نسخهٔ 2 ليتري اين کراساوور هماکنون در چين در دو تيپ مختلف عرضه ميشود که اولي 115,900 يوآن (16,700 دلار) و دومي 123,900 يوآن (17,800 دلار) قيمت دارد؛ بنابراين احتمالاً تيگو 7 در ايران با قيمتي بين 95 تا 105 ميليون تومان عرضه خواهد شد که در اين صورت رقبايي چون رنو کپچر، رنو داستر، بيوايدي S6 و سانگيانگ تيوولي را در مقابل خود خواهد داشت.
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد