نماد آخرین خبر

دوئل «پژو 208» و «سوزوکی بالنو»

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ بازهم روزي ديگر و بازهم دوئل و رقابتي ديگر؛ رقابت‌هايي که با استقبال مناسب شما عزيزان روبرو شده و اين مايهٔ دلگرمي ما است؛ اما براي رقابت بعدي يکي از پرطرفدارترين کلاس‌هاي خودرويي دنيا به‌ويژه در اروپا و حتي کشورمان يعني کلاس هاچ‌بک‌هاي ساب‌کامپکت يا سوپرميني سگمنت B را انتخاب کرده‌ايم. همان‌طور که گفته شد، اين يکي از کلاس‌هاي بسيار پرطرفدار خصوصاً در اروپا است و بسياري از خودروسازان در آن حضور دارند که موجب شلوغي آن و البته جذابيت بيشتر رقابت‌هاي ما خواهد شد. خودروهاي حاضر در اين کلاس عبارت‌اند از: آلفارومئو ميتو ام‌جي 3 ميتسوبيشي ميراژ آئودي A1 شورلت سونيک سيتروئن C3 دي‌اس 3 فيات پونتو فورد في‌يستا هوندا فيت هيونداي i20 کيا ريو مزدا 2 ميني کوپر نيسان ميکرا اوپل کورسا پژو 208 رنو کليو سئات ايبيزا اشکودا فابيا سوزوکي سوئيفت سوزوکي بالنو تويوتا ياريس فولکس‌واگن پولو براي دور نخست دوئل‌هاي اين کلاس شلوغ، يک نماينده از فرانسه و يک نماينده از ژاپن را انتخاب کرده و پژو 208 را در برابر سوزوکي بالنو قرار داده‌ايم. پژو 208 پژو 208 به‌واسطهٔ حضور طولاني‌مدت پدربزرگش در کشورمان و همچنين خبرهاي عرضهٔ خودش در ايران، براي ما آشناتر از رقيب ژاپني است. همان‌طور که از نام 208 و همين‌طور شيوهٔ نام‌گذاري محصولات پژو مشخص است، اين ماشين در اصل نسل جديد پژو 207 است که در نمايشگاه ژنو 2012 معرفي شد. اين خودرو که نسبت به سلفش کاملاً متحول شده و در طراحي نيم‌نگاهي به طراحي موفق و درخشان 206 داشته، به موفقيت و فروش نسبتاً مناسبي دست پيدا کرد به‌گونه‌اي که در اولين سالي که به‌طور کامل در بازارهاي جهاني حضور داشت يعني سال 2013 توانست فروشي بيش از نيم ميليون دستگاه را تجربه کند؛ اما 208 برخلاف 207 تنها در دو نسخهٔ هاچ‌بک سه‌در و پنج‌در عرضه مي‌شود و در آن خبري از نمونه‌هاي استيشن و کابريولت نيست. البته به گفتهٔ پژو، کراس‌اوور ساب‌کامپکت 2008 جايگزين نسخهٔ استيشن شده است. پژو 208 در ميانهٔ عمرش در سال 2015 فيس‌ليفتي را هم تجربه نمود و با مدل 2016 به بازار آمد؛ اما اين هاچ‌بک ساب‌کامپکت فرانسوي کم‌کم در حال نزديک شدن به پايان عمر خود است و پژو هم‌اکنون در حال کار بر روي نسل جديد آن است درحالي‌که ايران‌خودرو نيز قصد دارد توليد و عرضهٔ آن‌را به‌زودي در کشورمان آغاز کند. پژو 208 با پيشرانه‌هاي مختلف بنزيني و ديزل سه سيلندر و چهار سيلندر عرضه مي‌شود که ما براي اين دوئل موتور 1.4 ليتري بنزيني آن‌را انتخاب کرده‌ايم. سوزوکي بالنو سوزوکي براي اولين بار از نام بالنو در سال 1995 براي خودروي کامپکتي استفاده کرد که در سه نسخهٔ هاچ‌بک، سدان و استيشن عرضه شد؛ اما با توقف توليد اين ماشين در سال 2002، نام بالنو هم به فراموشي سپرده شد تا اينکه سوزوکي بار ديگر در نمايشگاه فرانکفورت 2015 با رونمايي از يک هاچ‌بک ساب‌کامپکت جديد، بار ديگر نام بالنو را احيا نمود. بالنو صرفاً در هند و توسط شرکت ماروتي سوزوکي توليد مي‌شود اما در ديگر مناطق و کشورهاي دنيا همچون اروپا، ژاپن و فيليپين هم عرضه مي‌گردد. بالنو در بازارهاي جهاني با دو پيشرانه عرضه مي‌شود که اولي يک نمونهٔ 1 ليتري سه سيلندر با نام بوسترجت و دومي يک واحد 1.2 ليتري چهار سيلندر با نام دوال‌جت است. ما براي اين نبرد و جهت هماهنگي با رقيب فرانسوي، موتور بزرگ‌تر بالنو را انتخاب کرده‌ايم که 90 اسب بخار قدرت و 120 نيوتن متر گشتاور دارد. همچنين براي اين خودرو سيستم ميکرو هيبريدي خفيف سوزوکي با نام SHVS نيز قابل سفارش است. گيربکس‌ها هم شامل سه نمونهٔ مختلف پنج سرعتهٔ دستي، شش سرعتهٔ اتوماتيک و CVT مي‌شود. مشخصات فني پژو 208 سوزوکي بالنو پيشرانه 1.4 ليتري 4 سيلندر 1.2 ليتري 4 سيلندر قدرت 95 اسب بخار 90 اسب بخار گشتاور 136 نيوتن متر 120 نيوتن متر گيربکس 5 سرعته دستي 5 سرعته دستي محور محرک جلو جلو شتاب صفرتاصد 10.5 ثانيه 12.3 ثانيه حداکثر سرعت 188 کيلومتر 180 کيلومتر مصرف سوخت 5.6 ليتر (ترکيبي) 4.2 ليتر (ترکيبي) وزن 1070 کيلوگرم 940 کيلوگرم طول 3.96 متر 3.99 متر قيمت پايه حدود 17 هزار دلار حدود 17 هزار دلار با توجه به جميع جهات، طراحي بدنه و کابين، برند، ويژگي‌هاي فني، قيمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتي تجربه کاربري، کدام خودرو را ترجيح مي‌دهيد؟ دلايل و معيارهاي انتخاب خود را نيز لطفاً در بخش نظرات بيان فرماييد. کدام را انتخاب مي‌کنيد؟ پژو 208 سوزوکي بالنو با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد