عصر ايران/ سايپا اين خودرو را با موتورهاي 1.6 و 2 ليتري در دو تريم معمولي و آپشنال ارائه ميدهد. اما خودروي مورد بررسي يک سراتوي آپشنال سفيدرنگ با موتور 2 ليتري است .
کيا سراتو که در برخي از بازارها فورته صدايش ميکنند، نام آشنايي در ايران محسوب ميشود. خودرويي که از بدو ورود به کشور قابل قبول خوانده شد و در انواع مختلفي مانند کوپه يا سدان به فروش رسيد. از سال 2008 کيا موتورز نام اين خودرو را به فورته تغيير داد، اما همچنان در بسياري از کشورها "سراتو" نامي شناخته شده براي اين مدل است.
اين خودرو براي اولين بار 14 سال پيش در کره به دنيا آمد و در پلتفرم با هيوندايي النتراي XD مشترک است. بين سالهاي 2008 تا 2013 نسل دوم فورته در جهان خودنمايي کرد و اينک بسياري از بازارهاي جهان مانند استراليا، ايران، برزيل، آفريقاي جنوبي با همان نام قديمي سراتو احيايش کردهاند.
از سال 2013، نسل سوم اين خودرو در بازار هاي کره ديده شد و اينک مدلي از اين خودرو را ميتوان در خطوط توليد کارخانههاي داخلي ديد.
سايپا اين خودرو را با موتورهاي 1.6 و 2 ليتري در دو مدل معمولي و آپشنال ارائه ميدهد. اما خودروي مورد بررسي يک سراتوي آپشنال سفيدرنگ با موتور 2 ليتري است .
موتور خودرو از نوع DOHC MPI است. MPI در موتور به معناي انژکتور چند نقطهاي است بهترين حالت احتراق سوخت را براي اين مدل به وجود ميآورد که ميتواند نقطه قوت سامانه مولد نيرو محسوب شود. موتور از نوع چهار سيلندر 16 سوپاپه بوده و با گشتاور 194 نيوتنمتر قدرتي معادل 156 اسببخار توليد ميکند. اين موتور با يک جعبه دنده خودکار 6 سرعته هماهنگي دارد.
خودروي مورد نظر حدود 1310 کيلوگرم وزن دارد . طول 4530 و عرض 1775 ميليمتري، اين خودرو را در کنار فاصله محوري 2560 سراتو را در شمار يک سدان خانوادگي خوب قرار ميدهد. اين شاسي با اين ابعاد روي رينگهاي آلومينيومي 16 اينچي قرار گرفته ميگيرد.
زماني که با اين سراتو روي تست زمين ناصاف حرکت کرديم، عملکرد رضايت بخشي را در هندلينگ، انعطاف و تحرکت از نمونه مونتاژ شده درمقابل نمونه صادرتي يافتيم. ظاهرا مهندسان ايراني تغييراتي را با توجه به جادههاي کشور روي مدل داخلي ايجاد کردهاند که از کوبشهاي شديد تا حد زيادي کاسته است.
هر چند خودرو يک سدان شهري است، اما اين مدل را روي سطوح سنگلاخي و ناهموارتر پيست سنجيديم. در اين بخش نيز عملکرد سيستم تعليق نسبتا قابل قبول بود ولي در کل از سراتو نبايد انتظار يک سواري نرم را داشت زير سواري آن اسپرت است.
با حرکت بر روي پيست اقدام به ترمز ناگهاني کرديم ترمزها عالي به نظر ميرسند. خودرو به ترمزهاي ABS در کنار سامانه پيشرفته EBD مجهز شده و به خوبي و نرمي حرکتتان را متوقف ميکند.
اما تست فني اين خودرو در پيست مزاياي ديگري نيز دارد و يکي از آنها سنجش خودرو روي شيبهاي استاندارد براي ارزيابي قدرت موتور در سربالاييهاست. موتور در سطوح شيبدار به خوبي قدرت خود را نشان ميدهد.
ورود به کابين ميتواند دل خيليها را به دست آورد. خودرو همانطور که از نام آپشنالش برميآيد، پر گزينه ظاهر شده و در جدول مقايسه امتيازات زيادي ميگيرد.
شما صفحه نمايشگر لمسي و چند منظوره اين خودرو با قابليت اتصال به سامانه موقعيتياب جهاني يا GPS را دوست خواهيد داشت.حسگرهاي پارک عقب خودرو نيز در حرکات معکوس هشدارهاي لازم از موانع احتمالي را برايتان ارسال ميکنند.
صندليهاي چرمي به همراه فرمان چرم در نوع آپشنال حسي خوبي را به راننده منتقل مي کند اما نکته عجيب آن بود که به رغم وجود صندلي هاي چرمي در کابين جنس پوشش پنل درها ( رو دري ) از جنس پارچه است که به نظر مي رسد هنوز از قطعاتي که در مدل هاي معمولي سراتو استفاده مي شد بر روي آبشنال نيز استفاده شده است.
در سراتو فرمان نيز قابليت تنظيم ارتفاع دارد و در پشت فرمان نيز شاهد نصب اهرم تغيير دنده( دنده پشت فرمان) هستيم که يکي از آپشن هاي جديد سراتو ي آپشنال است.
اگر از آن دسته از افرادي هستيد که به محض ورود به خودرو به تنظيمات سامانه صوتي خواهيد پرداخت، يک سيستم پخش MP3 با پورتهاي وروي USB، AUX و IPOD در کنار 6 خروجي پخش صدا شما را راضي نگه مي دارد.
براي استارت زدن خودرو نيازي به سوئيچهاي قديمي نداريد چرا که کليد اين خودرو در نوع هوشمند ارائه ميشود. نور فضاي پشت آمپر نيز به صورت خودکار کم و زياد خواهد شد که در مجموع نماي درون خودرو را زيبا خواهد کرد. شما ميتواند اطلاعات سفر و حرکت خود را روي يک نمايشگر کوچک سفري مشاهده کنيد. دکمه کنترل کروز نيز در کابين ميتواند از خستگي راننده پس از طي مسافتهاي طولاني بکاهد.
در روز گرم تست فني، سامانه تهويه خودرو عملکرد خوبي را از خود نشان داده و فضاي داخلي را کاملا خنک کرد. چراغهاي نماي جلو خودرو نيز کاملا خودکار عمل کرده و قابليت تنظيم خودکار با شرايط محيطي را دارند.
در مجموع مي توان گفت که اگر نمي خواهيد يک خودروي چيني سوار شويد و خواهان استفاده از برندهاي کره هستيد و در ضمن بيشتر از 100 ميليون تومان نيز نمي خواهيد هزينه کنيد با توجه به موتور قدرتمند و آپشن هاي خوب مي تواند گزينه مناسبي براي خريد باشد به خصوص اينکه سايپا اين خودرو را با شرايط هاي مختلف نيز عرضه مي کند و اين نکته مي تواند در خريد آن موثر باشد.
سراتوي آبشنال سايپا خودرويي است که مربوط به نسل قبل اين خودرو مي شود و هم اکنون در کشور شاهد حضور نسل جديد آن به صورت وارداتي هستيم اما اين اتاق نيز هنوز حرف هايي براي گفتن داشته و جذابيت هايي نيز دارد که مي تواند گزينه مناسبي براي خريد باشد .
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار