نماد آخرین خبر

دوئل «کادیلاک CTS» و «لینکلن MKZ»

منبع
پدال
بروزرسانی
پدال/ پس از چند روز وقفه سرانجام دور سوم مرحلۀ مقدماتي سري رقابت‌هاي خودرويي پدال را آغاز کرديم. همانطور که مي‌دانيد اولين گروه اين رقابت‌ها به سگمنت سدان‌هاي متوسط لوکس اختصاص دارد که در دومين دوئل اين گروه آئودي A6 در برابر جنسيس G80 قرار گرفت. در اين رقابت مجموعاً 2068 راي به ثبت رسيد که A6 توانست 1580 عدد از آن‌ها را تصاحب کرده و با کسب 76 درصد از کل آراء، صعودي مقتدرانه به مرحلۀ بعدي داشته باشد درحالي‌که G80 موفق به کسب تنها 488 راي شده است. در جدول زير خودروها و رقابت‌هاي گروه سدان‌هاي متوسط لوکس را ملاحظه مي‌کنيد و در ادامه نيز مي‌توانيد شاهد رقابت سوم اين گروه باشيد که بين دو سدان آمريکايي يعني کاديلاک CTS و لينکلن MKZ برگزار شده است. کاديلاک CTS CTS باسابقه‌ترين سدان در حال توليد کاديلاک است که پيشينهٔ آن به سال 2002 و معرفي نسل نخستش بازمي‌گردد. CTS به‌عنوان يک سدان متوسط لوکس براي جايگزيني با مدل کاترا و جهت رقابت با سدان‌هاي لوکس آلماني به بازار آمد. CTS بعد از نسل هشتم مدل دويل که مُعرِف زبان طراحي جديد کاديلاک بود، دومين محصول اين شرکت بود که از اين زبان طراحي جديد استفاده مي‌کرد و البته آن‌را تا حد زيادي تکامل داده بود. نسل اول CTS تا سال 2007 توليد شد و سپس نسل دوم آن در نمايشگاه ديترويت همين سال رونمايي شد. در اين نسل برخلاف نسل قبلي علاوه بر مدل سدان، نسخه‌هاي استيشن و کوپهٔ CTS هم توليد شدند. سرانجام در تاريخ 26 مارس سال 2013 نوبت به معرفي نسل سوم يا کنوني CTS رسيد. اين نسل هرچند در طراحي همچنان دنباله‌روي دو نسل قبلي است اما تا حد زيادي مدرن‌تر شده است؛ اما نسل سوم CTS مانند نسل اول فقط به‌صورت سدان توليد مي‌شود و خبري از مدل‌هاي کوپه و استيشن نيست. براي CTS سه پيشرانهٔ مختلف ارائه مي‌شود که پايين‌ترين آن‌ها يک واحد 2 ليتري چهار سيلندر توربو است. موتورهاي بعدي دو نمونهٔ 3.6 ليتري V6 تنفس طبيعي هستند که LFX و LGX نام دارند. ولي ما براي اين رقابت، مدل V-Sport را انتخاب کرده‌ايم که از يک موتور 3.6 ليتري V6 توئين توربو استفاده مي‌کند. اين موتور که LF3 نام دارد، در اصل نسخهٔ توئين توربوي همان موتور LFX است و 420 اسب بخار قدرت و 585 نيوتن متر گشتاور توليد مي‌کند. بالاترين مدل اين سدان لوکس آمريکايي هم CTS-V نام دارد که از پيشرانهٔ 6.2 ليتري V8 سوپرشارژ شورلت کوروت Z06 استفاده مي‌کند. براي انتقال نيروي اين موتورها هم گيربکس‌هاي مختلفي شامل نمونه‌هاي شش سرعته و هشت سرعتهٔ اتوماتيک ارائه مي‌شود که بسته به نوع موتور قابل انتخاب است. CTS در حالت استاندارد به‌صورت ديفرانسيل عقب عرضه مي‌شود اما براي مدل‌هاي 2 ليتري و 3.6 ليتري امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک هم وجود دارد. اين در حالي است که براي مدل‌هاي V-Sport و CTS-V اين سامانه ارائه نشده و فقط به‌صورت ديفرانسيل عقب قابل خريداري هستند. لينکلن MKZ لينکلن در نمايشگاه خودروي نيويورک 2004 کانسپتي بنام Zephyr را رونمايي کرد که پيش‌نمايشي بود از سدان متوسط لوکس جديد اين شرکت. سپس در سال 2006 نسخهٔ توليدي اين خودرو به بازار آمد. زفير در اصل جايگزين مدل LS محسوب مي‌شد اما يک سال بعد يعني در سال 2007 لينکلن تصميم به تغيير شيوهٔ نام‌گذاري محصولات خود گرفت و به همين دليل نام زفير به MKZ تغيير پيدا کرد. اين اولين محصول لينکلن بود که از شيوهٔ نام‌گذاري جديد اين شرکت استفاده مي‌کرد. زفير يا همان نسل اول MKZ بر روي پلت‌فرم CD3 فورد ساخته شده بود که با خودروهايي چون فورد فيوژن، مرکوري ميلان و مزدا 6 مشترک بود. حتي فاو بسترن B70 هم روي اين پلت‌فرم ساخته شده است. سرانجام در نمايشگاه خودروي نيويورک 2012 نسل دوم MKZ معرفي شد درحالي‌که چند ماه قبل نسخهٔ کانسپت آن در نمايشگاه خودروي ديترويت 2012 رونمايي شده بود. نسل دوم MKZ روي پلت‌فرم CD4 فورد ساخته شده است که اين پلت‌فرم هم با خودروهايي چون فورد فيوژن، فورد موندئو و حتي سدان بزرگ‌تر لينکلن کانتيننتال مشترک است؛ بنابراين لينکلن MKZ برخلاف کاديلاک CTS خودرويي ديفرانسيل جلو است. لينکلن در نمايشگاه خودروي لس‌آنجلس 2015 نسخهٔ فيس‌ليفت شدهٔ نسل دوم MKZ را رونمايي کرد که طي اين فيس‌ليفت دماغهٔ آن به‌طور کامل تغيير کرده و طبق زبان طراحي جديد لينکلن شکل گرفته است. زباني که براي نخستين بار در نسخهٔ کانسپت نسل جديد کانتيننتال معرفي شد اما MKZ فيس‌ليفت که با مدل 2017 به بازار آمد، اولين خودروي توليدي لينکلن محسوب مي‌شود که از زبان طراحي جديد اين شرکت استفاده مي‌کند. براي اين سدان لوکس آمريکايي در ابتدا يک پيشرانهٔ 2 ليتري چهار سيلندر توربوشارژ اکوبوست و يک موتور 3.7 ليتري V6 به همراه يک نسخهٔ هيبريدي ارائه مي‌شد اما پس از فيس‌ليفت، يک موتور 3 ليتري V6 توئين توربو اکوبوست جايگزين موتور V6 قبلي شد. اين موتور قوي‌ترين پيشرانهٔ MKZ محسوب مي‌شود و ما هم همين موتور را براي اين رقابت انتخاب کرده‌ايم. مدل چهار سيلندر MKZ در حالت استاندارد به‌صورت ديفرانسيل جلو عرضه مي‌شود اما اين مدل شش سيلندر به‌صورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز است. مشخصات فني کاديلاک CTS لينکلن MKZ پيشرانه 3.6 ليتري V6 3 ليتري V6 تنفس توئين توربو توئين توربو قدرت 420 اسب بخار 400 اسب بخار گشتاور 585 نيوتن متر 540 نيوتن متر گيربکس 8 سرعته اتوماتيک 6 سرعته اتوماتيک محور محرک عقب چهارچرخ شتاب صفرتاصد 4.5 ثانيه 4.8 ثانيه مسافت 400 متر 12.9 ثانيه 13.4 ثانيه حداکثر سرعت 275 کيلومتر/ساعت 240 کيلومتر/ساعت مصرف سوخت 13 ليتر (ترکيبي) 11 ليتر (ترکيبي) وزن 1825 کيلوگرم 1953 کيلوگرم طول 4.96 متر 4.92 متر فاصلهٔ محوري 2.91 متر 2.85 متر حجم صندوق بار 396 ليتر 425 ليتر قيمت پايه 46,990 دلار 36,095 دلار اين دوئل‌ها، مقايسه‌هايي براي دريافت و شناخت خودروهاي برتر نيستند بلکه نظرسنجي براي شناخت خودروهاي محبوب‌تر بين شما کاربران ايراني مي‌باشند؛ بنابراين با توجه به جميع جهات، جذابيت، طراحي بدنه و کابين، برند، ويژگي‌هاي فني، قيمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتي تجربه کاربري، کدام خودرو را ترجيح مي‌دهيد؟ دلايل و معيارهاي انتخاب خود را نيز لطفاً در بخش نظرات بيان فرماييد. کدام سدان متوسط لوکس را بيشتر مي‌پسنديد؟ کاديلاک CTS لينکلن MKZ با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد