پدال/ کمکم دور سوم مرحلۀ مقدماتي سري رقابتهاي خودرويي پدال رو به پايان است و امروز به گروه کراساوورهاي کامپکت رسيدهايم. در دوئل قبلي اين گروه، کيا اسپورتيج و هوندا CR-V در برابر يکديگر قرار گرفتند که جمعاً در هردو نظرسنجي اين دوئل تعداد 2259 رأي به ثبت رسيده است. از اين آراء، CR-V توانست با تصاحب 1946 رأي، قاطعانه با 86 درصد از کل آراء پيروز رقابت شود درحاليکه اسپورتيج موفق به کسب تنها 313 رأي شده است. امروز در سومين دوئل کراساوورهاي کامپکت تويوتا رافور و جيپ کامپس به ميدان رقابت پاي نهادهاند.
تويوتا رافور
رافور براي اولين بار بهعنوان يک کراساوور کامپکت در مي سال ۱۹۹۴ در ژاپن معرفي شد. اين خودرو که روي پلتفرم مشترکي با کرولا ساخته شده بود، در دو نسخه سهدر و چهاردر تا سال ۲۰۰۰ روي خط توليد قرار داشت تا اينکه با نسل دوم جايگزين شد. رافور هماکنون در نسل چهارم خود قرار دارد که براي اولين بار در نمايشگاه لسآنجلس ۲۰۱۲ رونمايي شد؛ اما درحاليکه توليد نسل سوم آن براي بازارهاي صادراتي در سال ۲۰۱۲ خاتمه يافت، همچنان در ژاپن براي بازار داخلي تا سال ۲۰۱۶ به توليد رسيد. همچنين از نسل سوم، نمونه سهدر کنار گذاشته شد و رافور فقط بهصورت پنجدر عرضه گرديد. نسل چهارم اين کراساوور ژاپني اما روي پلتفرم MC تويوتا ساخته شده که با خودروهاي فراواني چون تويوتا اونسيس، کرولا، هرير، پريوس، سايون tC و xB، لکسس CT و NX و… مشترک است. در نمايشگاه نيويورک 2015 نيز تويوتا نسخهٔ فيسليفت شدهٔ اين کراساوور را ابتدا در نسخهٔ هيبريدي رونمايي کرد و سپس با مدل 2016 به بازار آمد. در اين فيسليفت تغييرات عمده در قسمت جلوي رافور انجام گرفته و در عقب نيز تغييراتي در چراغها و سپر اعمال شده است. اين کراساوور کامپکت توسط ايرتويا در کشورمان هم با قيمتي در حدود 250 ميليون تومان عرضه ميشود. رافور به همراه هوندا CR-V از پرفروشترين کراساوورهاي بازار آمريکاي شمالي است بهگونهاي که سال گذشته بيش از 400 هزار دستگاه از آن در اين منطقه فروخته شده است. اين خودرو با پيشرانههاي مختلف بنزيني و ديزل عرضه ميگردد که همگي از نوع چهار سيلندر با حجمهايي از 2 تا 2.5 ليتر هستند. همچنين يک نسخهٔ هيبريدي هم از اين رافور توليد ميشود که سال گذشته افزايش فروش چشمگيري داشته است. ولي ما براي اين رقابت پيشرانهٔ 2.5 ليتري چهار سيلندر بنزيني تنفس طبيعي رافور را انتخاب کردهايم که 176 اسب بخار قدرت و 233 نيوتن متر گشتاور دارد. براي انتقال نيرو هم گيربکسهاي شش سرعتهٔ دستي، شش سرعتهٔ اتوماتيک و CVT در نظر گرفته شده است.
جيپ کامپس
اولين نسل از کامپس در نمايشگاه ديترويت 2006 بهعنوان يک کراساوور کامپکت رونمايي شد. اين خودرو پلتفرم مشترکي با مدل پاتريوت داشته و هردو در يک سال معرفي شدند. همچنين کامپس يکي از نخستين کراساوورهاي جيپ محسوب ميشود. تا پيش از معرفي کراساوور سابکامپکت رنگيد، کامپس و پاتريوت کوچکترين کراساوورهاي جيپ محسوب ميشدند. نسل اول کامپس روي پلتفرم GS مشترک بين ميتسوبيشي و کرايسلر ساخته شده بود که در محصولات ميتسوبيشي مانند لنسر و حتي کراساوور جديد اکليپس کراس و همينطور در محصولات پژو-سيتروئن مانند سيتروئن C4 ايرکراس هم بکار ميرود. نسل نخست کامپس براي سال 2011 مورد فيسليفت قرار گرفت که در اين فيسليفت نماي جلويي آن بهکلي تغيير کرده و به مدل بزرگتر گرند چروکي شبيه شد. سپس سرانجام نسل دوم اين کراساوور آمريکايي براي اولين بار در سپتامبر 2016 در برزيل و به دنبال آن در نمايشگاه لسآنجلس 2016 رونمايي شد؛ اما نسل دوم کامپس بهعنوان جايگزيني براي هردو کراساوور کامپس نسل اول و پاتريوت ارائه شده و بنابراين توليد پاتريوت سال گذشته به پايان رسيد. اين نسل از کامپس بر روي پلتفرم مشترکي با مدل کوچکتر رنگيد ساخته شده و در طراحي هم خصوصاً در بخش جلويي دنبالهروي نسخهٔ فيسليفت شدهٔ نسل قبلي است. کامپس سال گذشته بيشترين فروش در تاريخ 10 سالهٔ خود را تجربه نمود و فقط در بازار آمريکايي شمالي به فروشي نزديک به صد هزار دستگاه دست پيدا کرد. نسل دوم اين خودرو نيز در چهار کارخانهٔ مکزيک، هند، چين و برزيل توليد شده و در سراسر جهان عرضه ميگردد اين اولين محصول جيپ محسوب ميشود که در هند هم به توليد ميرسد. براي اين کراساوور کامپکت آمريکايي طيف گستردهاي از پيشرانههاي بنزيني و ديزلي فيات-کرايسلر ارائه ميگردد که مانند رافور همگي از نوع چهار سيلندر بوده و حجمهايي بين 1.4 تا 2.4 ليتر دارند. ما براي اين رقابت پيشرانهٔ 2.4 ليتري چهار سيلندر بنزيني تنفس طبيعي کامپس را انتخاب کردهايم که 180 اسب بخار قدرت و 237 نيوتن متر گشتاور داشته و آنرا از طريق يک گيربکس 9 سرعتهٔ اتوماتيک ZF به چرخها ميرساند.
مشخصات فني
تويوتا رافور جيپ کامپس
پيشرانه 2.5 ليتري 4 سيلندر 2.4 ليتري 4 سيلندر
تنفس طبيعي طبيعي
قدرت 176 اسب بخار 180 اسب بخار
گشتاور 233 نيوتن متر 237 نيوتن متر
گيربکس 6 سرعته اتوماتيک 9 سرعته اتوماتيک
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
شتاب صفرتاصد 8.4 ثانيه 8.9 ثانيه
مسافت 400 متر 16.7 ثانيه 16.9 ثانيه
حداکثر سرعت 180 کيلومتر/ساعت 185 کيلومتر/ساعت
مصرف سوخت 9.4 ليتر (ترکيبي) 9.4 ليتر (ترکيبي)
وزن 1646 کيلوگرم 1670 کيلوگرم
طول 4.66 متر 4.39 متر
فاصلهٔ محوري 2.66 متر 2.63 متر
قيمت پايه 25,405 دلار 20,935 دلار
اين دوئلها، مقايسههايي براي دريافت و شناخت خودروهاي برتر نيستند بلکه نظرسنجي براي شناخت خودروهاي محبوبتر بين شما کاربران ايراني ميباشند؛ بنابراين با توجه به جميع جهات، جذابيت، طراحي بدنه و کابين، برند، ويژگيهاي فني، قيمت و مقرونبهصرفه بودن و حتي تجربه کاربري، کدام خودرو را ترجيح ميدهيد؟ دلايل و معيارهاي انتخاب خود را نيز لطفاً در بخش نظرات بيان فرماييد.
کدام کراساوور کامپکت را بيشتر ميپسنديد؟
تويوتا رافور
جيپ کامپس
با کانال تلگرامي «آخرين خبر» همراه شويد
بازار