صبحانه آنلاين/ در خودروي خود نشستهايد و به آن دستور ميدهيد شما را کجا ببرد. شايد تا چند سال پيش ايدهاي دور از ذهن و تصورناپذير بود. اما با توجه به رشد چشمگير فناوري در سالهاي اخير در حال نزديک شدن به عملي کردن اين آرزو هستيم.
خودروهاي خودران که به آنها خودروهاي بدون راننده هم گفته ميشود، نويدبخش سطح تازهاي از کارايي و بازدهي هستند. انقلاب عظيم صنعت حمل و نقل نزديک است و بهزودي شاهد خواهيم بود که خودروهاي بدون راننده تبديل به يک گزينه ضروري در جابهجايي انسانها ميشوند. البته، اين اتفاق يک شبه رخ نميدهد. اما خودروهاي خودران و تغييرات در حال انجام در زيرساخت حمل و نقل باعث شده تا زودتر از چيزي که تصورش را ميکرديم شاهد اين اتفاق باشيم.
خودروهاي خودران به مجموعه پيچيدهاي از حسگرها نياز دارند که توسط يک نرمافزار بسيار پيشرفته پشتيباني ميشود. وظيفه اين نرمافزار تفسير بيدرنگ جريان عظيمي از داده است. با اينکه هنور چند مانع اساسي سر راه بهکارگيري فناوري خودرانها وجود دارد، اما خودروسازان دنيا بيوقفه در تلاش هستند تا اجزاي اين فناوري را هرچه زودتر به خيابانها و جادهها بياورند. شايد پرتلاشترين اين مجموعهها شرکت خودروسازي تسلا با مدير عامل و مؤسس آيندهنگر آن يعني ايلان ماسک است. محصولات پيشرفته وي باعث شده است تا ساير خودروسازان هم بهسرعت در حال طراحي و توليد فناوريهاي خودران مخصوص به خود باشند تا در اين رقابت گسترده از ساير رقبا عقب نيافتند. در حال حاضر، تستهاي مختلفي روي خودروهاي کاملاً خودران در چندين کشور دنيا در حال انجام است. اما هنوز هيچکدام از آنها آماده عرضه به عموم نيستند. با وجود اين، چند مدل خودرو وارد بازار شدهاند که برخي از ويژگيهاي خودرانها را به خريدار ارائه ميکنند. خودرانها از نظر خصوصيات و مشخصاتي که دارند به 6 گروه تقسيم ميشوند. در واقع، مهندسان و طراحان جامعه خودروسازان اين خودروها را بر اساس مراحلي که در آن قرار دارند دستهبندي کردهاند. همان طور که در بالا گفته شد هماکنون چند خودرو با برخي خصوصيات خودرانها در بازار وجود دارند که از آن جمله ميتوان به مرسدس بنز کلاسs اشاره کرد. اين خودروي مدل 2017 به سيستم رانندگي پايلوت مجهز است که از کروز کنترل پيشرفته و سيستم حفظ حرکت بين خطوط استفاده ميکند. يکي ديگر از اين مدلها، خودروي بيامو سري 5 مدل 2018 است که از سيستم کنترل از راه دور براي پارک خودرو و دستيار ترافيکي براي کنترل فرمان و حفظ سرعت در شرايط توقف و حرکت استفاده ميکند. ولوو XC60 مدل 2018 با سيستم جلوگيري از برخورد با ساير خودروها، عابران پياده و حيوانات، تسلا مدل S 2017 با فناوري اتوپايلوت و استفاده از 4 دوربين و 12 حسگر التراسونيک، کاديلاک CT6 مدل 2018 با برخورداري از حسگرهاي رادار و اپتيکال، تسلا مدل X 2017 با مجموعهاي از پيشرفتهترين امکانات نيمهخودران و آئودي A8 مدل 2019 با سيستم پايلوت مخصوص ترافيک از جمله خودروهاي فعلي بازار هستند. برخلاف تصور پيشين، خودرانها لزوماً لاکچري و گران قيمت نيستند و ميتوان با هزينههاي کمتر اقدام به خريد مدلهاي موجود کرد. در زير نگاهي به برترين خودرانها سال داريم.
1. تسلا مدل S
تسلا سردمدار فناوري خودران است. سيستم اتوپايلوت اين شرکت که در سال 2014 معرفي شد، دائم در حال بهروزرساني است و از حسگرهاي دوربين، رادار و آکوستيک براي پوشش 360 درجهاي محيط اطراف خودرو استفاده ميکند. اين خودرو در بين مدلهاي تسلا با قيمت 68 هزار دلار ارزانترين مدل است و با يک شارژ کامل حدود 466 کيلومتر را طي ميکند. سيستم اتوپايلوت تسلا نزديکترين نسخه به فناوري خودران است. اين سيستم قادر به کنترل گاز، ترمزها و فرمان در شرايط خاص و ويژه است.
در صورتي که سيگنال دور زدن آن فعال شود ميتواند خط حرکتي خود را تغيير دهد. تسلا مدل S در حالت Ludicrous در تنها 2.5 ثانيه از صفر به سرعت 100 کيلومتر در ساعتميرسد. در اين حالت، جعبه دنده خودرو شتاب بيشتري پيدا ميکند. يکي ديگر از ويژگيهاي اين خودرو سوپرشارژرها (شبکهاي از شارژرهاي سريع) هستند. اين شارژرها با شارژ مجدد در مدت يک ساعت توان حرکتي خودرو را صدها کيلومتر افزايش ميدهند. سرويس پخش اين خودرو بهدليل استفاده از اينترنت امکان تهيه فهرستي از ايستگاههاي راديويي محبوب و شخصيسازي آنها را فراهم ميکند.
مرورگر وب از پيش تعبيه شده، سيستم تعليق هوا جهت تنظيم شرايط رانندگي و قابليت بهروزرسانيهاي مداوم از طريق اينترنت از ديگر ويژگيهاي تسلا مدل S است. سيستم پارک خودکار توسط تسلا بهروزرساني و اجسام شناسايي شده و فاصله آنها از خودرو را به اطلاع راننده ميرساند. در مجموع، تسلا مدل S از نظر قدرت و بازدهي، بنچمارک خودروهاي لاکچري است و سرعت، راحتي و آرامش را به صاحب خود ارائه ميکند.
2. مرسدس کلاس S
اين مدل مجهز به سيستم رانندگي هوشمند براي استفاده از کروز کنترل، کمک به حفظ حرکت در بين خطوط و رانندگي براي مدت 12 ثانيه بدون دخالت دست است. بعد از آن، از طريق يک چراغ هشدار قرمز به راننده يادآوري ميشود تا مجدد فرمان را کنترل کند. اين خودرو داراي موتور 3 ليتري V6 تويين توربو با قدرت 362 اسب بخار يا موتور 4 ليتري V8 تويين توربو با قدرت 463 اسب بخار است. مدلهاي کوپه و کانورتيبل از موتور V8 استفاده ميکنند. سرعت مرسدس کلاس S در عرض 5.3 ثانيه از صفر به 100 کيلومتر در ساعت ميرسد. سيستم کروز کنترل Distronic قادر به تنظيم خودکار سرعت در تقاطعها، پيچ و خم خيابانها، گردشها و رمپهاي کنار بزرگراهها است. علاوه بر اين، سيستم فوق ميتواند با خواندن علائم رانندگي يا از طريق واکشي اطلاعات مربوط به حداکثر سرعت از سيستم ناوبري، سرعت خودرو را تنظيم کند. يکي ديگر از فناوريهاي اين خودرو سيستم V2V است. مرسدسهاي کلاس S به کمک اين فناوري قادر به صحبت با يکديگر و اشتراکگذاري اطلاعات با ديگر رانندگان هستند. قابليت پارک از راه دور به راننده اين امکان را ميدهد تا از خودرو پياده شود و با استفاده از گوشي هوشمند آن را پارک کند. فهرست فناوريها در همينجا متوقف نميشود. سيستم خودکار ترمز در شرايط اضطراري، تعقيب خودکار ساير خودروها در ترافيک، حفظ حرکت بين خطوط و شناسايي نقطه کور از ديگر مشخصات فني مرسدس بنز کلاس S است. مرسدس بنز يکي از پيشگامان ساخت خودروهاي نيمه خودکار است. سامانه کروز تطبيقي معرفي شده از سوي مرسدس بنز بيش از 10 سال است مورد استفاده قرار ميگيرد.
3. بيامو سري 7
اين خودروساز آلماني تمام ويژگيهاي فناوري را در اين سري بهروزرساني کرده است. يکي از پکيجهاي ارائه شده در مدلهاي سري 7 پکيج Active Driving Assistant Plus نام دارد که از شبکهاي از حسگرها براي رانندگي بدون نياز به راننده استفاده ميکند. در داخل خودرو، برخي از فانکشنها توسط سيستم Gesture Control کنترل ميشود. از جمله آنها ميتوان به انتخاب شبکه راديويي يا سيستم کنترل آب و هوا اشاره کرد. سدان پرچمدار بيامو با استفاده از يک کليد قادر به پارک خودکار است. يعني اين خودرو ميتواند در کمترين فضا بهراحتي پارک کند يا از پارک خارج شود. اما يکي از فناوريهاي جالب بيامو سيستم Traffic Jam Assistant است. اين سيستم که در واقع نيمه خودران است زماني که ترافيک سنگين است و بهناچار با پايينترين سرعت حرکت ميکنيد کنترل فرمان، ترمز و شتابدهنده را بهعهده ميگيرد. در نتيجه وظيفه کلافهکننده کلاچ و ترمزهاي زياد در حرکت آرام از روي دوش راننده برداشته ميشود. البته اين سيستم هميشه نياز دارد که راننده دست خود را روي فرمان نگه دارد حتي اگر هدايت فرمان و کار با پدالها را انجام نميدهد. از ديگر ويژگيهاي اختياري اين خودرو ميتوان به سيستم گرمايشي در صندليهاي عقب و جلو و اپل کارپلي اشاره کرد. هرچند اين ويژگيها معمولاً بهعنوان خصوصيات يک خودروي لاکچري محسوب ميشود. بيشتر مدلهاي اين سري مجهز به موتور 3 ليتري Inline-6 با قدرتي معادل 320 اسب بخار يا موتور 4 ليتري توربوي V8 با قدرتي معادل 445 اسب بخار هستند.
4. آئودي A8
شعار اين شرکت خودروساز «حقيقت در مهندسي» يا Truth in Engineering است. با چنين شعاري جاي تعجب ندارد که اين برند مشهور آلماني سردمدار فناوري خودرانها باشد. مدل پرچمدار A8 براي سال 2018 قدرتي نزديک به يک خودران را ارائه ميکند. استفاده از ترکيب ليدار و مجموعهاي از دوربينها و حسگرهاي متفاوت موجب شده تا A8 نخستين خودروي خودران سطح 3 باشد. اين خودرو بهطور مستقل ميتواند با حداکثر سرعت 60 کيلومتر در ساعت حرکت کند. اين سدان که بهترين سدان لاکچري آئودي به حساب ميآيد به فناوري ويژه اين شرکت يعني Traffic Jam Pilot مجهز است و مانند بيامو سري 7 براي زماني استفاده ميشود که ترافيک سنگين است. در اين شرايط، Traffic Jam Pilot وارد عمل ميشود و کنترل خودرو را به دست ميگيرد. اين سيستم که براي سرعتهاي کمتر از
60 کيلومتر در ساعت استفاده ميشود قادر به کنترل فرمان، شتاب، ترمز و حتي ايست کامل و حرکت دوباره است. موتور توربوشارژ 3 ليتري V6 با قدرتي معادل 340 اسب بخار مدل استاندارد آن است، اما موتور تويين توربوي 4 ليتري V8 با قدرتي برابر با 460 اسب بخار هم بهعنوان گزينه اختياري معرفي شده است. يکي ديگر از امکانات اختياري اين خودرو تعليق اکتيو هوشمندانه آئودي است و شامل يک موتور الکتريکي در هر گوشه خودرو ميشود و قادر به بالا بردن يا پايين آوردن چرخ خودرو است. اما مهمترين وظيفه آن، قابليت حرکت خودرو در برابر بينظميها و اتفاقات داخل جاده است. سيستم AI با دوربين رو به جلوي خود جاده را اسکن ميکند تا اطلاعات مورد نياز را به دست آورد.
5. ولوو S90
ولوو هم با پيشرفت فناوري در دنياي خودروها بهسرعت در حال وفق دادن خود با تغييرات است. اين شرکت در سال جاري برنامه Drive Me مخصوص خود را راهاندازي کرد که به شهروندان معمولي امکان استفاده از خودروهاي خودران در ترافيک روزانه شهر گوتنبرگ سوئد را ميدهد. برنامهاي که قرار است تا چند سال آينده فراگيرتر شود و به خانوادههاي ساکن در چند کشور ديگر نيز اجازه دهد خودرانهاي سطح دو را بهشکل آزمايشي مورد استفاده قرار دهند. خودرانهاي مدل S90 اين شرکت مجهز به سيستم Intellisafe است که زير نظر راننده فرمان، سرعت و ترمز خودرو را کنترل ميکند. اين خودروي 49 هزار دلاري از دو موتور چهار سيلندر بهره ميبرد: T5 توربوشارژ با قدرت 250 اسب بخار يا T6 توربوشارژ و سوپرشارژ با قدرت 316 اسب بخار. ولوو هم مانند اتوپايلوت تسلا و درايو پايلوت مرسدس بنز اقدام به ارائه سيستم مخصوص خود بهنام Pilot Assist کرده است. با اينکه اين سيستم تا حدود بسيار زيادي خودران است، اما همچنان نياز به گرفتن ورودي از راننده دارد تا مطمئن شود راننده سر جاي خود نشسته است. با وجود اين، ولوو اذعان ميکند که اين يک سيستم خودران نيست بلکه بيشتر براي کمک به راننده طراحي شده است. اين فناوري فرمان خودرو را کنترل ميکند و با توجه به وضعيت خودروهاي روبهرو سرعت را کم يا زياد ميکند. علاوه بر مدل S90، واگن استيشن V90 و کراساور XC60 هم به اين سيستم مجهز هستند. ولوو S90 در دسته سدانهاي لاکچري سايز متوسط قرار دارد. حداکثر سرعت اين خودرو 225 کيلومتر در ساعت است و سرعت آن در 4.5 ثانيه از صفر به 100 کيلومتر در ساعت ميرسد.
6. جنسيس G80
براي کساني که دنبال مدلي به غير از برندهاي لاکچري شناخته شده هستند، G80 يک انتخاب فوقالعاده و بينظير است. موتور اين مدل در سه نسخه متفاوت عرضه شده است: موتور 3.8 ليتري V6 با قدرت 311 اسب بخار، موتور 3.3 ليتري تويين توربوي V6 با قدرت 365 اسب بخار و موتور 5 ليتري V8 با قدرت 420 اسب بخار. تاچ اسکرين 8 اينچي، اپل کارپلي و اندرويد اتو، ناوبري، ترمز خودکار در شرايط اضطراري و کروز کنترل از ويژگيهاي اين خودرو است. شرکت هيونداي با تبديل خودروي جنسيس به يک برند لاکچري قصد دارد جديت خود در رابطه با مقوله لاکچري را به دنيا ثابت کند. از همين رو، جنسيس G80 يک پرچمدار لاکچري واقعي است و اين يعني آخرين سيستمهاي کمکرسان به راننده در دسترس هستند. ترمز اضطراري، کروز کنترل، حفظ حرکت در خطوط و مجموعهاي از حسگرهاي ايمني باعث شده تا اين خودرو در بين 10 مدل برتر سال قرار گيرد. قيمت اين خودرو 42 هزار و 745 دلار و حداکثر سرعت آن حدود 250 کيلومتر در ساعت است و سرعت آن در عرض 4.9 ثانيه از صفر به 100 کيلومتر در ساعت ميرسد. مدل G80 اسپرت با جلوبندي خشن و تهاجمي، اکستنشنهاي خاص، لاستيکهاي 19 اينچي و چراغهاي LED در جلو يک خودروي ويژه محسوب ميشود. سيستم اينفوتينمنت تاچاسکرين اين مدل به همراه سيستم ناوبري، اپل کارپلي و اندرويد اتو در مرکز داشبورد قرار دارد. خودروي G80 نسل بعدي که طبق برنامه قرار است در سال 2019 به بازار معرفي شود نشان ميدهد که آيا جنسيس در مسير درست حرکت ميکند يا نه.
7. کاديلاک CT6
کاديلاک CT6 يک خودروي شيک، زيبا و مجهز به هايتک است. موتورهاي عرضه شده براي اين مدل شامل موتور 2 ليتري چهار سيلندر توربو با قدرت 265 اسب بخار، موتور 3.6 ليتري V6 با قدرت 335 اسب بخار و موتور 3 ليتري تويين توربوي V6 با قدرت 404 اسب بخار است. مشخصات اين خودرو شامل وايفاي 4G LTE استاندارد، اپلي کارپلي و اندرويد اتو است. مدل رده بالاي آن شامل 34 اسپيکر استريو و کروز کنترل ميشود. کاديلاک از سيستم سوپر کروز خود بهعنوان نخستين سيستم واقعي رانندگي بدون نياز به دست انسان ياد ميکند. بهگفته کاديلاک، اگر از مسيرهايي که نقشه به راننده ارائه ميدهد استفاده شود، اين سيستم ميتواند ساعتها بدون کوچکترين مشکلي به حرکت خود ادامه دهد. متأسفانه، اين سيستم فقط با مسيرهاي مشخص شده کاديلاک کار ميکند و اين در حالي است که تنها 209 هزار کيلومتر از 77 ميليون کيلومتر جادهها و بزرگراههاي امريکا و کانادا توسط کاديلاک مشخص شدهاند. با وجود اين، سيستم کاديلاک بسيار شگفتانگيز است. قيمت اين خودرو 55 هزار و 90 دلار است. حداکثر سرعت آن 247 کيلومتر در ساعت و شتاب آن در 5.2 ثانيه از صفر به 100 کيلومتر در ساعت ميرسد. معرفي اين مدل هيبريدي از سوي کاديلاک چندان دور از انتظار نيست. چراکه بيشتر خودروسازان لاکچري دنيا در حال حرکت بهسوي توليد خودروهاي الکتريکي با آخرين فناوريهاي روز دنيا هستند. از طرف ديگر، خودروهاي هيبريدي در بازار رو به گسترش چين محبوبيت زيادي دارند، به طوري که ميزان فروش کاديلاک در اين کشور حتي از ايالات متحده هم بيشتر است.
8. لکسوس LS
جديدترين لکسوس LS طراحي شده از موتور V6 بهره ميبرد. اين موتور 3.4 ليتري با قدرت 416 اسب بخار شبيه يک خودروي مافوق طبيعي است. بايد به شجاعت تويوتا آفرين گفت، زيرا اين شرکت واهمهاي از ايجاد تغييرات بزرگ ندارد و بهترين نمونه آن همين سدان پرچمدار است. اين خودروي جديد مدل 2018 جهت سادهتر کردن رانندگي از برخي ويژگيهاي نيمهخودرانها استفاده ميکند. يکي از اين فناوريها
Drive Emergency Stop Assist نام دارد و خودرو با استفاده از آن در يک خط حرکت ميکند و سر پيچها يا ديدن موانع آنها را دور ميزند. علاوه بر آن، ويژگي ديگري تحت عنوان
Lane Change Assist به خودرو اين امکان را ميدهد تا بااحتياط کامل وارد خط ديگر شود. البته لکسوس اعلام ميکند با وجود آخرين فناوريهاي به کار گرفته شده، رانندگان هيچگاه نبايد تمرکز خود را از دست بدهند. لکسوس LS با وزن تقريبي 2.2 تن در عرض 4.6 ثانيه از صفر به سرعت 100 کيلومتر در ساعت ميرسد. بهگفته لکسوس، اين خودرو بسيار سريع است. از ديگر نکات جالب توجه اين خودرو سيستم اينفوتينمنت و کنترل ترکپد است. نمايشگر بزرگ آن شامل عملکردهاي زيادي است که کار با آن را کمي دشوار ميکند. اما سيستم کروز کنترل آن بهخوبي کار ميکند. صفحه نمايشي که ميان داشبورد آن قرار گرفته 12.3 اينچ است و از طريق پدي که شبيه به يک تبلت است و در کنار صندلي قرار دارد کنترل ميشود. در مجموع، اين خودرو نسبت به مدلهاي قبلي لکسوس پيشرفت زيادي داشته و با فناوريهاي به کار گرفته شده در طراحي آن، به يکي از بهترين سدانهاي لاکچري دنيا تبديل شده است.
9. اينفينيتي Q50S
وقتي صحبت از خودرانها ميشود کمتر پيش ميآيد که از نيسان نامي برده شود. اما اين بار داستان فرق ميکند. سدان زيباي Q50S با داشتن مجموعهاي از حسگرهاي گوناگون عملکرد بسيار خوبي در جهت تأمين ايمني سرنشينان دارد. کروز کنترل هوشمند، ترمز خودکار و کنترل حرکت بين خطوط در کنار تعدادي از سيستمهاي هشدار موجب شده تا خطاهاي انساني راننده تا حد امکان پايين بيايد. سدان اسپرت Q50 همچنان خودروي اصلي و پرفروشترين مدل شرکت نيسان است. مدل معمولي آن از موتور توربوشارژ 2 ليتري inline با قدرت 208 اسب بخار استفاده ميکند. موتور مدلهاي ميان رده شامل موتور 3 ليتري تويين توربوي V6 با قدرت 300 اسب بخار و موتور 3.5 ليتري هيبريدي V6 با قدرت 360 اسب بخار ميشوند. مدلهاي رده بالا هم از موتور 3 ليتري تيونينگ شده V6 با قدرت 400 اسب بخار استفاده ميکنند. اينفينيتي Q50 مدل 2018 در مدت زمان 4.5 ثانيه از صفر به سرعت 100 کيلومتر در ساعت ميرسد. سيستم DAS نيسان نخستين بار با همين مدل به دنيا معرفي شده است و شش مود رانندگي در اختيار راننده قرار ميگيرد. اينفينيتي، Q50 را بهعنوان خودروي سريع خود براي ورود اين برند به يک عصر تازه برگزيده است. قرار است روحيه اصلي اين شرکت در مدل جديد به خريداران عرضه شود. نسخه Red Sport 400 در بين مدلهاي اين خانواده يک سدان اسپرت واقعي است که با اضافه شدن برخي از امکانات، قيمت آن ميتواند به 60 هزار دلار برسد. در مجموع، اينفينيتي Q50 مدل 2018 يک خودروي سريع با مجموعهاي از آخرين فناوريهاي روز است.
10. تسلا مدل 3
تا پيش از اين، سيستم اتوپايلوت تسلا يک ويژگي افزودني بسيار گرانقيمت براي مدلهاي S و X بود. اما اين مسئله با معرفي خودروي 35 هزار دلاري مدل 3 تغيير کرد. اين خودرو با وجود قيمت پايين از اتوپايلوت استاندارد استفاده ميکند. اين خودروي الکتريکي نهتنها نحوه رانندگي را دگرگون ميکند، بلکه نرمافزار نيمهخودران آن قادر به دگرگون کردن مواردي بهجز رانندگي است. اين خودرو در دسته مدلهاي لاکچري رده پايين مانند بيامو سري 3 و مرسدس بنز کلاس C قرار ميگيرد. تسلا مدل 3 فاقد کلاستر ابزار است و تنها يک تاچاسکرين 15 اينچي براي آن طراحي شده که علاوه بر ارائه اطلاعات اساسي مانند سرعت، وضعيت خودرو و ميزان باتري باقي مانده، جهت تفريح و سرگرمي، ناوبري و کنترلهاي آب و هوايي نيز استفاده ميشود. اين خودرو در مدت زمان 5.6 ثانيه از صفر به سرعت 100 کيلومتر در ساعت شتاب ميگيرد. باتري اين خودرو از سلولهايي که حاصل يک فرمت و فرمول شيميايي جديد که توسط پاناسونيک طراحي و توليد شده استفاده ميکند.
اين سلولها در گيگافکتوري تسلا در نواداي امريکا در قالب باتري اسمبل ميشوند. تسلا تنها خودروسازي است که شبکه ايستگاههاي شارژ مخصوص به خود را طراحي و توسعه داده است. تسلا مدل 3 ميتواند حداکثر تا 120 کيلووات شارژ شود. همچنين، تسلا کليدهاي مرسوم خودرو را در مدل 3 حذف کرده و با استفاده از ارتباط بلوتوث کمانرژي و احراز هويت مالک از طريق گوشي هوشمند امکان گشودن قفلها و روشن کردن خودرو را فراهم ميکند.
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در تلگرام
https://t.me/akharinkhabar
آخرين خبر در ويسپي
http://wispi.me/channel/akharinkhabar
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار