خودرو کار/ زماني که اين خودرو در حال رقابت با خودروهايي با دوبرابر قدرتش بود توجه بسياري به آن جلب شد. تويوتا با مدل 800 توانست نگاه هاي زيادي را به سمت خود کشانده و راه جديدي براي پيشرفت هاي خود در حوزه مسابقه اي ايجاد کند.
تويوتا به تازگي تصاويري را از يک مدل احيا شده 800 منتشر کرده است. اين خودرو که در سال 1965 توليد شده آخرين نسخه باقي مانده از سري 800 است که به صورت اختصاصي براي مسابقه ساخته شده بود. اين خودرو در سال 1966 در مسابقات سوزوکي 500 کيلومتر به مقام دوم رسيد.
اولين نسخه از مدل 800 به عنوان اولين خودروي اسپرت و تجاري تويوتا شناخته مي شود به همين سبب از اهميت بالايي براي اين شرکت برخوردار است. اين خودرو يک پيشرانه 790 سي سي با قدرت 45 اسب بخار داشت اما در ميان خودروهايي با پيشرانه 2 ليتري مسابقه مي داد. طراحي آيروديناميک و وزن پايين خودرو باعث مي شد تا هر مسابقه اي را به بهترين شکل ممکن به پايان برساند.
مدل 800 که بعدا پايه گذار مدل کرولا هم بود پيشرفت هاي زيادي در زمينه استفاده از تونل باد را به همراه داشت. همچنين اولين محصول ژاپني بود که با ترکيب فولاد و آلومينيوم ساخته شد که تنها وزن آن 580 کيلوگرم بود.
نکته جالب توجه در مورد اين خودرو اينجاست که در مسابقات سوزوکا و طي 84 دوري که اين خودرو مسير را طي کرد نيازي به سوخت گيري مجدد نداشت. متخصصان و مسئولين مسابقه به اين موضوع شک کردند اما بعد از چک کردن باک خودرو متوجه شدند که هنوز 30 درصد آن مصرف نشده است.
تنها نسخه باقي مانده از اين خودرو در يک گاراژ قديمي پيدا شد که اکنون توسط تيم مسابقه تويوتا بار ديگر به شکل روز اول درآمده و قرار است در موزه نگهداري شود.
بازار