دنده/ ليفان 820 يک سدان خانوادگي متوسط محسوب مي شود و در حال حاضر بزرگترين خودروي سواري مونتاژ داخل است.اين خودرو در اواخر سال 1394 معرفي شد و از سال 1395 پا به خيابان هاي ايران نهاد. ليفان 820 در بازار با خودروهاي کره اي کوچکتر از خود نظير هيونداي اکسنت و کيا سراتو مونتاژ سايپا رقابت مي کند که نسبت به آنها برند ضعيف تري دارد و ممکن است کيفيت خودروهاي کره اي را ارايه ندهد، اما موتور حجيم تر، اتاق بزرگتر و قيمت کمتر مي توانند مشوق هايي براي خريد ليفان 820 باشند.
بررسي طراحي ظاهري ليفان 820
سبک و سياق طراحي بدنه ي ليفان 820 نسبتا مدرن است و شباهت هايي به تويوتا کمري ، هيونداي سوناتا و بي ام و سري پنج را مي توان در آن ديد . خودروهاي ليفان سبک طراحي مشترکي ندارند و دست طراحان در ترکيب بندي ظاهر آنها باز است و به همين خاطر، در طراحي ليفان 820 تا حد امکان سعي شده خودرويي شبيه به سدان هاي سايز متوسط محبوب بازار جهاني توسعه يابد. شباهت ها تنها به ظاهر ختم نمي شوند و فاصله ي محوري اين خودرو دقيقا برابر با فاصله ي محوري نسل گذشته ي تويوتا کمري است. براي مشتري ايراني که سالهاست توان خريد سدان هاي سايز متوسط کره اي، ژاپني يا آلماني را ندارد، خريد مشابه چيني مي تواند تا حدي راضي کننده باشد.
جدول ابعاد و اندازه ي ليفان 820
ابعاد بر حسب ميلي متر 4865*1835*1480
فاصله ي بين دو محور بر حسب ميلي متر 2775
وزن خالص بر حسب کيلوگرم 1545 کيلوگرم
حجم مخزن سوخت بر حسب ليتر 63
اگرچه طراحي ظاهري ليفان 820 در عين شباهت به خودروهاي ياد شده از زواياي مختلف ، تناسب چنداني ندارد و اگر کمي سخت گيري بيشتري به خرج دهيم، خواهيم ديد که هر قسمت از خودرو از يک جا برداشته شده است. هم چنين رينگ هاي شانزده اينچي براي اين ابعاد و هيکل کوچک هستند و به خصوص قرار نگرفتن آن ها در مرکز نيم دايره ي گلگير ، چندان طبيعي به نظر نمي رسد.
قواي فني و پيشرانه ليفان 820
اين خودرو از يک موتور 2.4 ليتري بهره مي برد. استاندارد آلايندگي اين پيشرانه يورو پنج است و مصرف سوخت 8.7 ليتر در هر صد کيلومتر در حالت ترکيبي دارد که البته در حالتي که به موتور فشار بياوريد، با توجه به حجم بالاي پيشرانه ممکن است به رقم هاي شگفت انگيزي برسيد!
اين موتور مي تواند موجب علاقمندي خريداران ايراني شود که معمولا تمايل به خريد خودروهايي با موتور هاي حجيم و سيستم تنفس طبيعي دارند. از سوي ديگر، با توجه به شرايط پيش آمده و گراني روزمره قطعات و لوازم يدکي، خريد موتورهاي تنفس طبيعي نسبت به موتورهاي توربوشارژر که استهلاک بيشتري دارند، منطقي تر است.
در زمينه ي جعبه دنده نيز اين خودرو با يک جعبه دنده ي شش سرعته ي اتوماتيک عرضه مي شود که در ترکيب با موتور شتابي 11 و نيم الي 13 و نيم ثانيه اي را براي اين خودرو فراهم مي کند . حداکثر سرعت قابل دسترسي با ليفان 820 نيز 180 کيلومتر بر ساعت است. اگر انتظارات شما مطابق با خودرويي باشد که خريده ايد، جعبه دنده عملکرد نرمي دارد و هم در شهر و هم در جاده ، شما را آزار نخواهد داد.
جدول مشخصات فني ليفان 820
حجم موتور 2373 سي سي
تعداد سيلندرها و سوپاپ ها چهار سيلندر ، شانزده سوپاپ
حداکثر قدرت 158 اسب بخار
حداکثر گشتاور 221 نيوتون متر
جعبه دنده شش سرعته ي اتوماتيک
سيستم فرمان هيدروليکي
سيستم ترمز جلو و عقب ديسکي
سيستم تعليق جلو مک فرسون ، عقب مستقل چند ميله اي
نگاهي دقيق تر به مزايا و معايب ليفان 820
اولين ايراد قواي فني ليفان 820 به توان کم پيشرانه بر مي گردد. عدد 158 اسب بخار براي يک موتور 2400 سي سي آن هم در دوراني که خودروهاي کره اي و ژاپني هم رده به 180 اسب بخار قدرت دست يافته اند ، دلسرد کننده است. البته نبايد فراموش کنيد که چه رقمي را براي داشتن اين خودرو پرداخت مي کنيد.
ايراد دوم نيز به مجموعه ي اگزوز خودرو بر مي گردد. خودروهاي 2.4 ليتري معمولا از دو خروجي اگزوز بهره مي برند که تنفس بهتري را براي موتور فراهم مي کند و اين مورد در ليفان 820 رعايت نشده است..برخي مالکان نيز نسبت به کيفيت پايين مواد مصرفي در داخل کابين خودرو انتقاد دارند.رينگ هاي کوچک اين خودرو نيز ممکن است براي برخي افراد جالب نباشد.در مقابل امکانات رفاهي خوب ، سواري نرم ، تجهيزات ايمني و الکترونيکي بسيار ، اتاق بزرگ و صندوق جادار از مزاياي اين خودرو به شمار مي روند.
قيمت گذاري و شرايط بازار
در حال ليفان 820 توسط کرمان موتور 109 ميليون و 900 هزار تومان قيمت گذاري شده که به واسطه جو نه چندان آرام بازار، بعضا قيمت نسخه هاي صفر تا 140 ميليون تومان نيز بالا رفته است. با هم نگاهي به چند آگهي داشته باشيم :
ليفان 820 ، مدل 1395 ، رنگ خاکستري و بدنه بدون رنگ، کارکرد 35 هزار کيلومتر ، قيمت 105 ميليون تومان
ليفان 820 ، مدل 1395 ، رنگ قهوه اي و بدنه بدون رنگ ، کارکرد 19 هزار کيلومتر ، قيمت 131 ميليون تومان
همراهان عزيز، آخرين خبر را بر روي بسترهاي زير دنبال کنيد:
آخرين خبر در سروش
http://sapp.ir/akharinkhabar
آخرين خبر در ايتا
https://eitaa.com/joinchat/88211456C878f9966e5
آخرين خبر در بله
https://bale.ai/invite/#/join/MTIwZmMyZT
آخرين خبر در گپ
https://gap.im/akharinkhabar
بازار