خودرو بانک/ در طول سالهاي گذشته شرکت کرهاي هيونداي نسل هاي متفاوتي از نسخه پرفروش هيونداي سوناتا را وارد بازارهاي جهاني و همچنين ايران کرده است. اين خودرو ابتدا با نام هيونداي NF، سپس هيونداي YF و دست آخر با نام هيونداي LF از کره جنوبي به ايران آمد و هر سه مدل جزو خودروهاي موفق بازار خودرو کشور بوده اند. امروز اگر قصد خريد هيوندا سوناتا صفر را داشته باشيد بايد نگاهي به گزينه YF بياندازيد. سري YF در ايران دو نسخه بنزيني و هيبريدي دارد. خودرو هيبريدي در ايران رقباي کم و بازار محدودي دارد اما اگر شما جزئي از اين بازار محدود هستيد با خواندن اين مطلب متوجه خواهيد شد که چرا خريد هيوندا سوناتا صفر هيبريدي نسبت به خودروهاي ديگر برقي اولويت بيشتري دارد.
رقب اصلي بازا سوناتا هيبريدي، کمري است؛ خودرويي با ظاهر کشيده، تهاجمي و طراحي خانوادگي که در سالهاي گذشته جذابيت زيادي بين افراد داشته. با اين حال کمري خودرو جوانپسندي نيست و طراح آن ترجيح داده که مخاطبان خود را از دهه چهل و بالاتر از آن انتخاب کند. شرکت تويوتا با اين طراحي پخته ابهتي به خودرو خود داده و قدرت خود را به مخاطب نمايش ميدهد اما مانند هيوندا به ريزهکاريهاي ظاهري آن توجه نکردهاست. اگرچه سري اوليه سوناتا مانند کمري طراحي محافظهکارانهتري داشت اما اين خودروساز با LF نشان داد که مشتري جهاني علاقه بيشتري به خودرو اسپرتتر دارد. سپس در سري جديدتر در ظاهر خود امکاناتي به اين خودرو اضافه کرد که آن را جوانپسندتر کند. امکاناتي مثل خوشامدگويي به راننده يا بلندگوهاي قدرتمند که خودرو را به سالن کنسرت تبديل ميکند. سوناتا جادارتر از کمري است و اين باعث شده تا عليرغم طراحي جوانپسندانه، يک خودرو خانوادگي هم باشد.
امکانات رفاهي براي خريداران يک معيار مهم تصميمگيري محسوب ميشود و اين امکان به وضوح در سوناتا نقش بيشتري تا تويوتا کمري داشتهاست. هيوندا سوناتا از جهات متفاوي خودرو بهروزتري است. براي مثال باطري اين خودرو کيفيت بهتري دارد و موتور بنزيني آن اگرچه کمحجمتر بوده اما راندمان بالاتري نسب به کمري دارد. با اينحال از سوناتا هيبريدي انتظارموتور مشابه بنزيني را نداشته باشيد. سوناتا بنزيني يک موتور ۲.۴ ليتري دارد اما برقي شدن مدل هيبريدي حجم موتور را به دو ليتر کاهش داده است. از نظر شتاب هر دو خودرو در حدود ۹ ثانيه به سرعت ۱۰۰ کيلومتر ميرسند. در مدل هيبريدي همچنين حداکثر سرعت از ۲۱۵ کيلومتر به ۱۹۵ کيلومتر کاهش يافته است.
شتابگيري در خودروهاي هيبريدي ارتباط مستقيمي به باطريهاي خودرو دارد. براي همين وقتي باتري خودرو ضعيف باشد شتاب قابل قبولي هم به سرنشينان نميدهد. موتور برقي کمري گشتاور و قدرت بالاتري در مقايسه با سوناتا دارد و اين باعث شده در ۷.۶ ثانيه (يعني دو ثانيه سريعتر از سوناتا) بتواند به سرعت ۱۰۰ کيلومتر برسد.
اگر سوناتا هيبريدي خريديد بهتر است رينگ خودرو را عوض نکنيد. چراکه خودروهاي هيبريدي رينگ مخصوص به خود را دارند و تغيير دادن آن به يک رينگ بنزيني هرچند خودرو را ممکن است زيباتر کند اما بر مصرف سوخت آن تاثير منفي ميگذارد.
خريد هيوندا سوناتا صفر هيبريدي در برابر کمري هيبريدي منفعت اقتصادي بيشتري هم براي شما دارد. براي همين اگر به سوناتا هيبريدي فکر کنيد هم از نظر اقتصادي صرفهجويي کردهايد و هم خودرويي ميخريد که تعرفه واردات آن ارزانتر از خودرو معمولي است و هم با محيط زيست سازگاري دارد
بازار