تفاوت «سوپرای تویوتا» و «بام و z4»
پس از 16 سال تويوتا سوپرا به خط توليد خود بازگشت و اولين مدل جديد آن پس از نمايش در ديترويت با قيمت نجومي 2.1 ميليون دلار به فروش رسيد.
در حاليکه اين کوپه ژاپني در حال مهندسي و ساخت است، برخي از رقبايش هر روزه ارتقاء يافته و بالا مي روند.
نسخه جديد سوپراي تويوتا قرار است وارد حوزهاي شود که پورشه 718، کايمن، ب امو M2، آلف رومئو 4c وآلپاين a110 -دست کم در بخشي از دنيا- به خوبي در آن درخشيدهاند.
اگرچه نسلهاي قبلي اين خودرو موفقيتهاي زيادي را از آن خود کرده، اما همگان در انتظار نسخههاي مدرن آن در حوزه شلوغ اين روزها هستند و اينک تمرکزمان را در رقابت آن با رقيب قدرقدرت آلماني يا همان بامو z4 قرار داديم.
هر دوي اين خودروها توسط کارخانه "مگن اشتاير" اتريشي ساخته و طراحي ميشوند و به همين دليل شباهتشان چندان عجيب نيست. اما بايد گفت اين کمپاني براي هر دو خودرو ماهيت و ويژگي متفاوت در نظر گرفته و بدنه آنها از ورقههاي فلزي مجزا ساخته شده است.
در نماي بصري از خارج و داخل هيچ بخش مانند آينه و دستگيره در خودرو اشتراکي نيستند.
اگر نگاهي کلي به ابتدا تا انتهاي هر دو خودرو بيندازيد، هر دو را سوار بر يک پايه و ساختار خواهيد يافت. با اين حال چراغهاي سوپرا شما را به ياد پيشينيانش مياندازد. سپر با دريچههاي هواي ورودياش کمي به بامو z4 شبيه است، با اين وجود درب کاپوت سفارشيتر نيز ساخته شده است.
در نماي انتهايي تفاوت بين دو خودرو بيشتر ميشود، خودروي روباز از روند طراحي باموهاي مدرن و امروزي بهره ميبرد و طراحان ژاپني از مدلهاي شهري ايده ميگيرند. تويوتا در اين بخش به سپرهاي تخاجميتر، اسپويلرهاي بزرگ و چراغهاي ترمز سه گانه با الهام خودروهاي فرمول 1 مجهز است.
بامو z4 و سوپرا هر دو کاپوتهاي بلند و اوورهنگهاي کوتاه دارند و زاويه شيشه جلو در هر دو يکسان است. با اين وجود سوپرا با يک سقف "دابل- بابل" ارائه ميشود، دومي به يک سقف نرم تاشود و متحرک مجهز شده که قطعا بزرگترين تفاوت اين دو خودرو محسوب خواهد شد.
با وجود تمام شباهتهاي ظاهر خارجي، ماهيت دروني اين دو خودرو به شدت با هم متفاوت است. اگرچه ميتوان گفت تمام جزئيات دروني سوپرا از بامو اقتباس شده است، اما هر کدام چيدمان و ماهيت متفاوتي دارند.