زوميت/ در خودروهاي فرمول يک، آيروديناميک يکي از بخشهاي اصلي است و ديفيوزرها در اين خودروها نقش بسيار مهمي ايفا ميکنند.
ديفيوزر بخشي در زير خودروهاي مسابقهاي است که وظيفهي توليد ميزان نيروي روبهپايين (داونفورس) را دارد. ديفيوزر باعث عبور سريع هوا از زير خودرو ميشود. افزايش سرعت هوا فشار آن را در زير خودرو کاهش ميدهد؛ زيرا فشار در بالاي بدنهي خودرو بيشتر است و نيروي روبهپايين ايجاد ميشود.
طراحي ديفيوزرها دقت و حساسيت زيادي ميطلبد و بايد دقت کرد بين جريانهاي هواي عبوري از اين بخش هيچ مانعي وجود نداشته باشد؛ چون درصورت ازبينرفتن جريان روان هوا، عملکرد خودرو کاهش مييابد. جريانهاي هوا ناپايدار و گردابي در زير بدنهي خودرو ميتوانند روي پايداري نيز اثر منفي داشته باشند؛ چراکه اين جريانها مناطق پرفشار ايجاد ميکنند.
در گذشته، تيمهاي فرمول يک استفادهي مناسبي از ديفيوزرها ميکردند. در سال ۲۰۱۶، قوانين مسابقات محدوديتهايي براي ديفيوزرهاي خودروها ايجاد کرد. در سالهاي ۲۰۱۷ تا امروز، بهينهسازي اين قطعه پيشرفت درخورتوجهي کرده است. براي مثال، در خودرو فرمول يک مرسدس بنز نهتنها ديفيوزر در زير خودرو وجود دارد؛ بلکه حتي در نزديکي لاستيک نيز شکل آن بهگونهاي است که ميتواند از جريان هوا براي توليد نيروي روبهپايين توليد کند. Russian Grand Prix formula1 / گرندپري فرمول يک روسيه ۲۰۱۸
تيمهاي سازندهي خودروها بايد هم روي طراحي ديفيوزرها و هم روي بهبود بهرهوري و کارايي آنها بادقت کار کنند. کارايي ديفيوزر، تنها به زماني محدود نيست که هوا از زير آن ميگذرد؛ بلکه نحوهي خروج هوا از انتهاي خودرو نيز مهم است. بههميندليل، در لبهها ديفيوزرها از بالچههاي کوچکي استفاده ميشود. اين بخشها همگي و در هماهنگي با بالهي عقب خودروها ميتوانند بيشترين ميزان نيروي روبهپايين را در خودروهاي فرمول يک توليد کنند.
بازار