نماد آخرین خبر

تست و بررسی فولکس‌واگن گل

منبع
خودرو بانک
بروزرسانی
خودرو بانک/ اواسط دهه 80 درست زماني که پژو 206 سهم بازار خودروهاي هاچ‌بک و اقتصادي ايران را از آن خود کرده بود، شرکت کرمان‌موتور تصميم به عرضه محصولي جديد و با اصالت گرفت. بر اين اساس در سال 1384 نخستين سري فولکس‌واگن گل، مونتاژ و به بازار عرضه شد. گل که در آن زمان با قيمتي حدود 18 ميليون تومان به بازار عرضه مي‌شد، از لحاظ امکانات رفاهي قابليت رقابت با پژو 206 تيپ 5 را داشت. از سوي ديگر يدک کشيدن نام فولکس‌ولگن، اصالت و همچنين داشتن طراحي ظاهري شبيه به گلف، توانست تاثير بسزايي در فروش آن در بازار ايران داشته باشد و به سرعت به خودرويي محبوب در بين جوانان تبديل شود. اما دوران طلايي گل در ايران چندان پايدار نبود و سرانجام در سال 1389 آخرين سري از توليدات اين هاچ‌بک آلماني روي خط توليد کرمان‌موتور رفت. در واقع مي‌توان گفت که فولکس‌واگن مانند بسياري از برندهاي ديگر هيچگاه نتوانست در بازار سرنوشتي درخشان داشته باشد. گل تنها محصول از اين برند معتبر است که توانست در ايران راهي خط توليد شود. متاسفانه در هر دوره مشکلات بين‌المللي و تحريم‌ها مانع پيشرفت صنايع داخلي بويژه خودروسازان شده است، زيرا کرمان‌موتور قصد داشت که پس از عرضه گل، مدل جتا را نيز به خط توليد خود بياورد و سهم بازار سدان‌هاي اقتصادي را هم از ان خود کند. اما به دليل وجود محدوديت‌ها و تحريم‌ها هرگز اين اتفاق نيافتاد. نگاهي به تاريخچه گل فولکس‌واگن گل براي اولين‌بار در سال 1980 ميلادي بر اساس پلت‌فرم فولکس‌واگن پولو شکل گرفت. به همين حاطر توانست در بازار جهاني به عنوان خودرويي نسبتا موفق شناخته شود و آمار فروش 5 دستگاه را از خود به جا بگذارد. هرچند بسياري از کارشناسان و علاقه‌مندان به خودرو، گل را فولکس‌واگني اصيل نمي‌دانند، اما داشتن نام فولکس‌واگن، تضميني بر اصالت و کيفيت آن است. نسل دوم اين هاچ‌بک جمع‌وجور در سال ۱۹۹۴ معرفي شد. اين مدل در سال ۲۰۰۰ فيس ليفت شد و مدل‌هاي موجود در ايران نيز از همين نسخه هستند. نسل دوم گل، چهره‌اي شبيه به يک گلف اقتصادي دارد که با المان‌هايي متفاوت همراه شده است. با وجود اينکه سال‌هاي زيادي از عرضه گل به بازار ايران مي‌گذرد، اما همچنان اين خودرو در بين جوانان از اهميت بالايي برخوردار بوده و به‌عنوان گزينه‌اي قابل اعتماد در بازار خودروهاي کاکرده شناخته مي‌شود. هرچند که نمونه‌هاي سالم و کم کارکرد آن کم شده است، اما در صورت وجود قيمتي حدود 80 تا 100 ميليون تومان دارد که اين عدد براي خودرويي اقتصادي که حدودا يک دهه از عمر ان گذشته است، کمي دور از انتظار است. ظاهري پخته و با اصالت يکي از اصلي‌ترين ويژگي‌هاي گل، طراحي ظاهري اصيل آن بوده که شباهت زيادي با محصول موفق و پرفروش همين برند يعني گلف دارد. از آن‌جايي که عرضه گلف در ايران هيچگاه اصولي و منظم نبوده (تا پيش از فعاليت شرکت ماموت‌خودرو) به همين خاطر علاقه‌مندان به اين هاچ‌بک اسپرت، به ناچار سراغ گل رفته تاحدودي نيازهاي خود را برآورده کنند. بر اين اساس بسياري از مالکان اين خودرو با تيون کردن آن، توانستند ظاهري متفاوت را به گل هديه دهند. در نماي جلوي اين خودرو طراجي کلاسيکي را مشاهده مي‌کنيم که در زمان خود بسيار موردتوجه قرار گرفت. چراغ‌هاي کريستالي کشيده در طرفين جلوپنجره‌اي که نشان VW را در ميان خود جاي داده است، از ويژگي‌هاي قابل توجه در چهره نسبتا خشن گل به‌شمار مي‌روند. همچنين طراحي قسمت زيرين سپر جلو به گونه‌اي است که دريچه‌هاي ورودي هوا به موتور، چهره‌اي اسپرت را براي اين هاچ‌بک دو رگه آلماني برزيلي رقم زده است. در نماي جانبي شباهت اين مدل با گلف بسيار پررنگ‌تر مي‌شود و شيب سقف و ستون درست به تبعيت از برادر بزرگ‌تر خود رقم خورده است. شيشه‌هاي بزرگ از ويژگي‌هاي اين بخش بوده که سبب شده ميدان ديد کافي براي راننده و سرنشينان ايجاد شود. همچنين در نماي بهش عقب بيشترين چيزي که توجه را به خود جلب مي‌کند، سادگي در طراحي است که موجب شده برخلاف انتظار، طرحي زيبا و قابل قبول ايجاد شود. البته بايد به اين نکته اشاره کردد که همين سادگي در طراجي موجب شده که گل تاکنون در نظر مخاطبان بماند و به خودرويي محبوب در ميان ايرانيان تبديل شود. چراغ‌هاي کريستالي عقب درطرفين درصندوق ساده‌اي که تنها نشان تجاري VW را در دل خود جاي داده، ظاهري نسبتاً اسپرت را ايجاد کرده‌اند. اما با اين جال انتظار مي‌رفت که طراحي سپر عقب به‌گونه‌اي باشد که در قسمت مياني آن ديفيوزري به منظور ايجاد ظاهري اسپرت‌تر تعبيه شود، اما انگار طراحان فولکس‌واگن در آن سال‌ها پول مي‌گرفتند که خودروهاي ساده و اقتصادي را روانه بازار کنند! کابين ساده اما با کيفيت و اصيل با ورود به کابين گل، اولين موضوعي که توجه را به خود جلب مي‌کند، طراجي قديمي و ساده آن است که حتي نسبت به زمان عرضه آن نيز کمي قديمي‌تر به نظر مي‌رسد. با اين حال مي‌توان کيفيت متريال مصرفي درون کابين را باتوجه به ميزان کارکـرد و عمر خودرو مشاهده کرد که با اين وجود افت چنداني نداشته‌اند که اين موضوع از نکات مثبت اين خودرو به شمار مي‌رود. اما برخلاف باور بسياري از مردم، فولکس‌واگن گل خودروي بسيار ايمني است که در آن زمان به سيستم‌هاي امنيتي متعددي مجهز بوده است. به‌عنوان مثال اين خودرو داراي دزدگير فابريک بوده که قابليت فعال و غيرفعال کردن چشمي درون کابين را دارد. همچنين سيستم امنيتي اين خودرو به‌گونه‌اي است که تا خاموش شدن خودرو و بستن سوئيچ، اجازه باز شدن درها و در صندوق را به سرنشينان نمي‌دهد. همچنين از ديگر ويژگي‌هاي ايمني اين خودرو مي‌توان به وجود دو ايربگ براي راننده و سرنشين جلو اشاره کرد. که در آن زمان بسياري از خودروهاي توليد داخل از اين آپشن بي‌بهره بودند. طراحي صندلي‌ها در گل به‌گونه‌اي است که بدن سرنشين را به‌خوبي در بر مي‌گيرد و در طول سفرهاي طولاني مدت نمي‌گذارد که خستگي را احساس کند. به همين خاطر سواري با فولکس‌واگن گل براي سرنشينان نيز لذت‌بخش خواهد بود. همچنين طراحي ساده کابين و داشبورد باعث شده که کار کردن با ادوات تعبيه شده در کنسول مياني داشبورد نيز براي راننده هنگام راندن چندان دشوار نباشد و موجب حواس پرتي آن نشود. يکي از نکات قابل توجه در کابين گل، زماني است که شما قصد روشن کردن چراغ‌هاي خودرو را داريد. زيرا کليد مربوط به روشن و خاموش کردن چراغ‌هاي به تبعيت از خودروهاي آلماني در قسمت سمت چپ داشبورد جاي گرفته است که اين امر حس خوشايندي را به راننده القا مي‌کند. از امکانات و آپشن‌هاي گل مي‌توان به مواردي از قبيل فرمان هيدروليک، راديو پخش CD، شيشههاي برقي، تنظيم برقي آينه‌هاي جانبي، مه‌شکن جلو و عقب، سيستم تهويه مطبوع دستي، تنظيم دستي صندلي‌ها، قفل مرکزي، ايموبلايزر، دو عدد کيسه ايمني هوا، سيستم پاور ويندو براي هر چهار شيشه، پورت خروجي برق 12 ولت، صندوق پران برقي و قفل داشبورد اشاره کرد. مشخصات فني قواي محرکه فولکس‌واگن گل مونتاژ شده توسط کرمان‌موتور داراي پيشرانه چهار سيلندر 8 سوپاپ با حجم دقيق 1781 سي‌سي است که توانايي توليد نيرويي معادل 100 اسب‌بخار در 5250 دور در دقيقه و حداکثر گشتاور 152 نيوتون متر در 3000 دور در دقيقه را دارد. نيروي توليد شده در اين خودرو به وسيله جعبه‌دنده 5 سرعته دستي به چرخ‌هاي جلو منتقل مي‌شود. طبق اعلام کمپاني، مدت زمان لازم جهت رسيدن به سرعت 100 کيلومتر بر ساعت در گل، 11.3 ثانيه بوده که با توجه به مشخصات فني و وزن خالص 927 کيلوگرمي آن، مناسب به نظر مي‌رسد. همچنين سيکل ترکيبي مصرف سوخت اين خودرو 8.3 ليتر در هر 100 کيلومتر اعلام شده که با توجه به بررسي‌هاي صورت گرفته در روز تست، اين عدد در شهر تهران به حدود 10 ليتر در هر 100 کيلومتر افزايش يافته است. البته بايد به اين موضوع اشاره کرد کرد که عدد اعلام شده براي خودروي صفر کيلومتر بوده و خودروي موردنظر پس گذشت حدودا 12 سال از عمر آن، طبيعتا دچار افت توان و افزايش مصرف سوخت خواهد شد. همچنين روشن بودن کولر نيز دليلي بر افزايش مصرف سوخت نسبت به عدد اعلام شده توسط کمپاني است. تجربه رانندگي با فولکس‌واگن گل با نشستن پشت فرمان گل، اولين موضوعي که توجه شما را به خود جلب مي‌کند، ميدان ديد کافي و تسلط بر ابعاد خودرو است که اين موضوع مي‌تواند اعتماد به نفس کافي را به راننده بدهد. با روشن کردن پيشرانه صداي چنداني از موتور به کابين نفوذ نمي‌کند که اين نشان از عايق‌بندي مناسب کابين دارد. اهرم دسته دنده در اين خودرو از ارتفاع کمي برخوردار بوده که اين موضوع از ديد جوانان و علاقه‌مندان به خودروهاي اسپرت خوشايند است، اما براي کساني که با اين موضوع آشنايي ندارند شايد در روزهاي ابتدايي کمي دور از انتظار و غريب باشد. با اين حال شروع به حرکت مي‌کنيم تا ببينيم اين آلماني ميانسال در عمل چه حرف‌هاي براي گفتن دارد. از آنجايي که اين تست در فصل تابستان انجام شده و کولر خودرو روشن بوده، نمي‌توان گفت که شروع حرکت با گل شروعي پرشتاب است، اما شتاب اوليه اين خودرو به گونه‌اي است که مي‌تواند انتظارات را آورده کند. در مقام مقايسه با پژو 206 تيپ 5 بايد گفت که شتاب اوليه اين هاچ‌بک فرانسوي از گل بيشتر است. گل در ادامه به دليل داشتن پيشرانه‌اي با حجم بيشتر شتاب و کشش بهتري از خود نشان مي‌دهد و به دليل داشتن هندلينگ بسيار خوبي که دارد، تجربه دلنشيني به شما ارائه مي‌کند. سيستم تعليق به کار رفته در اين خودرو به گونه‌اي است که ضربات چنداني از ناهمواري مسير به درون کابين منتقل نمي‌شود، همچنين احساس آرامش و اطميناني که در اين خودرو وجود دارد، يکي از ويژگي‌هاي قابل توجه در آن است. هندلينگ گل به خصوص در پيچ‌ها به گونه‌اي است که ميزان کم فرماني يا پيش فرماني به حداقل ميزان ممکن رسيده است. همچنين تجربه سواري فولکس‌واگن گل در جاده به‌خصوص در مسيرهاي کوهستاني قابل قبول است. نکته قابل توجه درخصوص گل، بهبود عملکرد سيستم ترمز به هنگام اضافه شدن وزن خودرو در قسمت عقب است. اما از نکات منفي اين خودرو مي‌توان به کولر ضعيف نسبت به ساير رقبا، کلاچ خشک و سفت، شعاع گردش کم فرمان، و تکنولوژي قديمي موتور 8 سوپاپه اشاره کرد. همچنين کمبود مکانيک و تکنسين در سراسر کشور از ديگر مشکلاتي است که مالکان خودروهاي گل با آن دست و پنجه نرم مي‌کنند. همچنين نبود متولي ارائه خدمات پس از فروش استاندارد موجب شده قطعات يدکي اورجينال اين خودرو با کمبود مواجه شود و مالکان اين خودرو با مشکل مواجه شوند. از سوي ديگر قطعات بدنه‌اي اين خودرو اين روزها بسيار کمياب شده و با قيمت‌هاي بسيار بالايي در بازار پيدا مي‌شود. قيمت و شرايط بازار اگر شما هم جزو آن دسته از افرادي هستيد که قصد خريد خودرويي کارکرده را داريد، فولکس‌واگن گل مي‌تواند گزينه‌اي ايده‌آل باشد. اما به شرط آنکه نمونه‌اي سالم و کم کارکرد را پيدا کنيد. زيرا اين خودرو در صورت سالم بودن، مي‌تواند سال‌هاي سال خودرويي بدون دردسر و کم استهلاک باشد. اما بايد به اين موضوع نيز توجه کرد که در حال حاضر فولکس‌واگن گل سالم با کارکرد کم، قيمتي حدود 80 تا 100 ميليون تومان دارد که پرداخت اين مبلغ براي خودرويي که از توليد آن سال‌ها مي‌گذرد، براي بسياري از مردم چندان توجيه‌پذير نخواهد بود. با اين حال مي‌توان گفت که گل يکي از خودروهاي محبوب و دوست داشتني بازار ايران است که مي‌توان از ان به‌عنوان يکي از نقاط مثبت صنعت خودرو کشور در سال‌هاي گذشته ياد کرد ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد
اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره